Saturday, February 12, 2011

Memang Kena Rajin Taip Nama Sendiri Di Google

Baru selesai menonton crita Ampunkan Daku TV3......... terus bukak pesbuk.. terkejut jap.

Giliran kaum kerabat I plak kena copy paste account FB?? Baru siang tadi terbaca kat blog si Hany tentang permasalahan kawan beliau yg I kira sgt mengaibkan. Sangkakan artis je yang selalu ada masalah diklonkan spt ini.

Untuk Aduan kes-kes seumpama ini : Sila rujuk SKMM

I rasa.... ada baiknya kita kena rajinkan diri buat ujikaji atas nama2 kita di "search" FB tu ataupun di google. Taipkan nama penuh kita atau apa-apa jua nama2 timangan kita , kot2 la ada yg cuba buat pengkelonan dan menyalahgunakan gambar-gambar kita macam kes kawan si Hany tu, at least kita boleh detect dari awal.

Now baru la I terfikir, mengapa ada sorang kawan I tu suka sgt add fren orang-orang yang sama nama dengan beliau. Rupa2nya sgt bagus untuk menangani kes2 seumpama ini.

Sesuka diorg je kan nak klon2 identiti orang lain, mencuri-curi gmbr org lain... dah terlebih-lebih duit kot utk byr denda RM50k tu.

Alhamudulilah, sebagai wanita yg tak glamer, ;) I tak pernah ada pengalaman menghadapi masalah di atas.... kalau ada pun di FB tu I terperasan ada satu nama "MISS MIRROR" milik seorang minah saleh yang tak berapa aktif berFB....( itu bukan I punya akaun ya puan2, jgn plak ada yg request fren).. Sib baik la makcik tu tak melakukan kegiatan tak bermoral... Kalau tak, I pun terpalit sama menerima contengan arang macam kes si Awal Ashaari yg mendakwa.....ada jejaka yg mengklonkan identitinya di FB dan sesuka mintak2 no. tepon awek dlm senarai frenlistnya.







8 comments:

  1. bahaya jugak ea kalau nama dan gambar kita diklonkan....oh tidak!!!

    ReplyDelete
  2. uish. dorang ni betul2 dah tak de keje kan?

    ReplyDelete
  3. yang si awal tuh hany tak tahu sehingga lah mm bgtahu.ahahha hany ni tak aktif fb sgt. tp sgt terkejut igtkn artis je yg kena. mcm2 la hai...

    ReplyDelete
  4. Hany - klu sampai dimalukan mcm kwn Hany tu, bg I itu sgt keterlaluan.

    ReplyDelete
  5. Diklon org lain dan dikacau anymous 24 sungguh merimaskan

    ReplyDelete
  6. RALAT: 24 jam dikacau ANYNOMOUS

    ReplyDelete
  7. MS - Anggap je Pak Anon tu peminat paling fanatik... Hehehe..

    ReplyDelete

"Lisanmu adalah Syurga Nerakamu."
Komen anda adalah tanggungjawab anda sendiri. Admin blog tidak akan bertanggungjawab atas komen yg berbentuk umpatan atau kejian.