Wednesday, June 1, 2011

Di anak menantu tirikan???


Seharian saya tidak membuka ruangan dashboard ini, apatah lagi mahu menulis sesuatu.. padahal ada beberapa request dari silent readers yang perlu dipenuhi. Sedang memikir, adakah perlu dipenuhi jika cadangannya itu agak sensitif sedikit. Waaaa takut saya!!! Ada ke beliau meminta saya menulis tentang tip-tip menjadi ibu mertua yang baik??!!! Aiiiiii.... orang selalu marahkan anak sindir menantu, ni plak marahkan ibu mertua, suruh plak I jadi bola api buat satu entry?????!!!!!...... heee tak mau!!!!! Saya belum pernah menjadi mertua lagi.


Lagipun kalau saya menulisnya, suatu masa saya menjadi ibu mertua pula dan apa yang saya tuliskan tidak saya amalkan... amatlah berat risikonya. Cuma satu je la yang saya ingin kongsikan satu cerita di sini tentang kisah kebuntuan seorang menantu. Harap-harap jadilah sempadan buat kita semua.


Si Nona (bukan nama sebenar) seorang menantu yang agak mithali berkata kepada saya, beliau ni rajin memasak, tiap kali balik ke rumah mertuanya memang ada-ada saja la yang dibawanya.. baik lemang Utara mahupun entah apa saja la kan... tak mampu disebutkan di sini. Tapi yang menjadi "kemerengkelan" kepada beliau ialah ..... eh lupa, korang mana tau apa itu perkataan "merengkel" kan? Ah... kalau tak faham, lagi bagus... hahahahaha..


Yang menjadi kekecewaan kepada si Nona ialah, ibarat "lembu punya susu, sapi punya nama". Ibu mertuanya selalu saja menaikkan nama birasnya, si Lenot (bukan nama sebenar) kepada sedara mara. Maybe MIL si Nona dan Lenot ni ada masalah memory kot... lol...


"Ha ni tadi si Lenot yang masak.... dia yang bawak semua ni.. penat menantu aku tu masak, korang rasalah.. sedap kan?". Kata ibu mertuanya itu tanpa rasa bersalah sambil terus menghidangkan kepada sedara mara yang bertandang.

"Ha... ni baju pemberian si Lenot... dia beli kat obersea... huuu mahal nih." Si Nona hanya mampu tunduk sedih mengenang nasib diri yang dianakmenantutirikan.

Susah gak ya dapat mertua yang ala2 alzaimer macam ni. Takpe la.. maafkan je la dia... heee ngeri saya nak komen banyak-banyak, nanti ada plak cili yang masuk dalam mulut saya kang.



Request kedua pula ialah ..... "Ooo Miss Mirror, bila nak tulis tentang kisah kita di kampus?". Hehehe...... nanti ya.... I refresh balik memory, tak tau nak tulis tang apa sebenarnya? Lagipun orang yang bersih dari terjebak dengan cinta kampus macam I ni memang takde cerita menarik pun untuk dikongsi... (ahakss)."



Macam-macam request rupanya.... tak sempat bersawang la blog I kalau macam ni jawabnya... baru nak ternak.  Kekeke..






11 comments:

  1. mujur ayu dikuriniakan MIL yang memahami..
    dan.. mujur en zalie hanya seorang sahaja

    ReplyDelete
  2. AYU - alhamdulillah.. wah dia! Juara bertahan rupanya. Patut la happy je.

    ReplyDelete
  3. Adus..sian kawan miss mirror tu la..moga hbgn dia n mak mer akan bertambh baik..

    ReplyDelete
  4. kak...situasi tu sama mcm saya hadapi....mmg sedih..kalau kenduri kendara...saya buat kerja sorang..biras duduk je tapi MIL saya cakap kat semua biras saya yg buat semua...bab masak lagi lah....setiap kali dtg ke rumah saya masak sedap2...mentua saya dtg bawak lauk dia bungkus kat kedai..langsung tak cuit lauk saya masak...cuma baru2 ni je diaorg mula makan masakan saya..yg pelik kat rumah biras...mentua saya yg masak..biras saya duduk je...air pun mentua saya yg buat sedangkan itu rumah biras saya..kalau nak cerita mmg banyak....tapi saya pendam je...yelah itu ibu suami saya...tapi itulah saya rasa..ibarat melukut ditepi gantang...

    ReplyDelete
  5. ANAK CHOTT - siannyaa... moga awak tabah. Anggap je la semua ini ada hikmahnya. Allah menguji hamba-Nya kerana Allah sayang. Teruskan sikap tabah awak tu, mudah2an satu masa akan ada harinya utk awak.

    Lagipun semua ni hanya di dunia saja - banyak lg nikmat lain "di sana" yg jauh lebih indah dan bersifat kekal. Saya doakan kebahagiaan awak.

    ReplyDelete
  6. terima kasih...

    dulu masa awal2 terasa juga..tapi lama-lama dah lali....yg penting bagi saya...anak-anak dan suami sayangkan saya...yg lain tu...biarlah....

    ReplyDelete
  7. ANAK CHOTT - Ya betul tu.. teruskan saja menghormati beliau.

    Saya petikkan di sini kata2 semangat utk u :

    "Apabila ujian/dugaan menimpa kita.. apabila kita mendapat/menghadapi sesuatu yg tidak kita sukai, maka berbaik sangkalah pada Allah.. jangan mengeluh, jangan marah, jangan menyalahkan takdir.. Allah akan naikkan darjat kita, mengampunkan dosa kita malah menambahkan nikmat yg tidak terfikir dek akal jika kita bersabar dan bersyukur"

    ReplyDelete
  8. Meraih cinta dan kasih sayang manusia memang tidak ke mana..Cinta Allah jua yg paling kekal, di sisi Allah kita ni sama saja, manusia saja yg pandai meng"kasta2". Moga beliau diberi hidayah.. ya Anak Chott.. jgn bersedih.

    ReplyDelete
  9. terima kasih miss mirror...insyaAllah.....semoga satu hari nanti pintu hati MIL saya akan terbuka menerima saya seadanya....Amin...

    ReplyDelete

Pasti anda terlalu terkesima kan baca entry saya ni
hingga malu2 nak tinggalkan komen.... hik hik...