Tuesday, June 21, 2011

Kalau tangan anda keluar urat... biarkan...

Bersendirian menyelusuri malam... yang dingin mencengkam...



Makan pun sensorang...



segalanya sensorang..



Jauh plak nak cari troli... terpaksa turun tangga naik
tangga baru jumpa.... Menggedix jap la
kat tepi tangga ni... snap snap..
Lawa plak mural ni kan?

Kenapa sesorang plak malam ni?
Mana suami dan anak-anakmu?


Gi work.. sibuk sangat nak ikut ayah gi work..
biarlah.. biar mereka tau susah payah
orang tua mereka mencari duit..
(tadi mulanya memang keluar reramai, separuh jalan
tetiba Cik Abg dpt call kena gi meeting pulak, budak
berdua tu dah merenggek2 nak ikut... I pun malas nak kata
apa sebab IRP pun tak kisah.. ikutkan sebenarnya I tak selesa
jalan sesorang, selalu kan menjinjit budak)



Teringat satu katon dalam satu majalah berbentuk humor..sedih baca walaupun sekadar katon..

Si anak tetiba pegi tanpa sengaja ke tempat ayahnya bekerja, menitis air mata si anak bila tengok muka ayahnya penuh dengan minyak..(keja kat terowong apa tah.. tak ingat plak).

Sejak tu si anak insaf dan belajar bersungguh-sungguh.

Semasa kecil, pernahkah anda melihat tempat kerja ayah anda? Oh I? Of coz la pernah... sebab "office" beliau di belakang rumahsaja kan. Sama "office" dengan emak I pun. :D

Tanpa melihat tempat kerja pun, walau hanya sekadar melihat urat-urat di tangan tua ayah sudah membuat naluriku tersentuh ketika itu..

(Sambil berkata di dalam hati "Penatnya ayahku bekerja, sampai keluar2 urat")

Agaknya adakah anak-anak kita akan berfikir perkara yg serupa? Mungkin kot.. sebab tu la agaknya anak-anak I sedih sangat bila terpaksa berpisah kejap dengan ayah mereka.

p/s : moral of the story... kalau tangan anda keluar urat.. biarkan.. kerana ia bakal menimbulkan keinsafan pada anak-anak anda.... ngeh ngeh ngeh..














4 comments:

  1. kekadang seronok gak MM kalu jenjalan sorang2 hehee

    ReplyDelete
  2. GIE - lagi2 kalau nk membelek barang kan? Tp klu mkn sesorang rasa janggal.

    ReplyDelete
  3. tu la..budak2 zaman skg..ada jugak x tau bapak keja cemana..tahu mntk duit je

    ReplyDelete

Pasti anda terlalu terkesima kan baca entry saya ni
hingga malu2 nak tinggalkan komen.... hik hik...