Monday, June 13, 2011

RESEPI BISKUT-BISKUT RAYA 2011 - Part I





Bersempena ramadhan dan syawal yg bakal menjelang tak lama lagi ni, ramai yg sedang mencuba-cuba resepi biskut (maybe mereka nak jual kot?). So, hari ni I tolong taipkan untuk anda resepi BISKUT KURMA dan BUTTER NUT - dari majalah Wanita yg dah sekian lama terperosok di celah2 gerobok. Sebenarnya I tak pernah cuba lagi pun resepi ni, tapi nampak macam sedap je dalam gambar sbb berbentuk buah-buahan segar, so maybe anda boleh mencubanya nanti.


Biskut Kurma

485 gram tepung gandum
250 gram shortening
170 gram gula perang
165 gram kurma (dicincang kasar)
110 gram gula halus
1/2 sudu teh esen vanilla
1/2 sudu teh garam
1 sudu teh serbuk soda bikarbonat (dia tulis serbuk soda je)
Sebiji kuning telur




Cara Membuatnya


1) Pukul Shortening, gula perang dan gula halus hingga menjadi krim.
2) Campurkan telur dan esen vanilla. Then, gaulkan bersama tepung gandum, serbuk soda, garam dan kurma. Bubuh perwarna kesukaan anda (bergantung kpd apa yg bakal anda bentukkan).
3) Adunan dibentuk menjadi buah kurma atau buah2an lain mengikut kesukaan anda. Susun dlm dulang pembakar. Tabur sedikit gula halus ke atasnya.
4) Bakar dlm oven selama 20 - 25 dengan suhu 170 C.




Coklat Butter Nut

60 gram tepung kek
40 gram gula perang
40 gram mentega
25 gram gula kastor
25 gram coklat masak (dicairkan)
20 gram kacang walnut (dicincang)
10 gram serbuk badam
10 gram serbuk koko
10 gram telur
2 gram serbuk penaik


Cara


1)Pukul mentega dgn gula kastor serta gula perang hingga sebati.
2) Masukkan telur - pukul lg.
3) Masukkan tepung kek, serbuk koko, serbuk penaik, walnut dan coklat masakan. Gaul sebati.
4) Terap adunan dan bentukkan jejari.
5) Bakar pada suhu 160 C - 180 C selama 15 minit atau hingga masak.
6) Bila dah siap dibakar - celupkan pd coklat cair dan hias dgn kacang walnut.

UNTUK RESEPI BISKUT-BISKUT RAYA PART II antaranya Biskut Udang Kering (spt gambar di bawah ) - SILA KLIK SINI


4 comments:

  1. Hi Auntie Sherry... tempah?? hehehe..

    ReplyDelete
  2. knp xde gmbar biskut...camne nk tau rupenye...

    ReplyDelete
  3. Sorry scanner saya rosak. Utk biskut yg last tu.. bentuk dia jejari (segi empat tepat 1' x 3').

    ReplyDelete

Pasti anda terlalu terkesima kan baca entry saya ni
hingga malu2 nak tinggalkan komen.... hik hik...