Monday, July 18, 2011

Kita semua pernah menjadi kecil...


sarapan kami pagi ni - apam beras

Ada pun adaptor laptop ni.... 2 hari 2 malam la menjajar cari, rupanya pada amoi yg betulkan lappy ni . Bila dah dpt balik laptop, maka sakan la kami menonton balik video-video lama yg rupa-rupanya masih tersimpan lagi dalam hard disk.

Al kisah arini si Shasal tiba-tiba sebak-sebak menangis, gara-gara video lama yg kami tonton sama2 tu. Dalam pada mulanya brutal-brutal "Nanak sayang Mama... Shashal sayang Abah je, Shasal laki kena sayang abah, kakak pompuan sayang Mama" (Maksud dia, dia tu lelaki kena sayang IRP, ayahnya... si Qistina tu perempuan kena sayang dgn I).

Dlm pada brutal2 tu tetiba dia bersayu hati hanya kerana melihat video yg kami rakamkan ketika dia masih cenonet lagi masa tu, dalam lebih kurang 2 tahun kot, Mekah pun ketika itu masih dalam proses pemecahan bangunan-bangunan lama - video yg I maksud ni dirakam ketika umrah 4 tahun lepas...(sekarang ni anak Mama dah 6 tahun dah)...

Mungkin dia tak menyangka kot yg dia pun pernah menjadi sekecik itu, segalanya bergantung pada Mamanya semata untuk buat itu dan ini... apa taknya jalan pun masih terhuyang hayang lagi masa tu, ketika itu, cakap pun tak petah lagi... just... "mama"... "nak"..." itu"... itu je la perkataan yg dia tau. ... tu yg dia sebak sangat menonton video tu, terus dipeluknya I kuat-kuat.... Haha..

Moral of the story... rakamkan la kenangan kecil anak-anak anda.. lagi kecil lagi bagus. Kalau diorang suka berlari-lari tak pakai baju.. rakamkan je, baru diorang tau betapa nakalnya mereka ketika kecil. Moralnya juga ialah... kembali la membuka album lama anda, selak la helaian demi helaian kenangan anda bersama orang tua anda, pasti ada sesuatu yg membuat anda insaf, terus time tu jugak rasa nak balik kampung/bandar untuk bertemu mereka... (oh sila... sila jgn menangis seandainya anda tidak dapat berbuat demikian, saya pun tidak dapat berbuat demikian untuk arwah ayah saya, alfatihah sajalah hadiah terbaik buat mereka).

p/s : Kita suami isteri pun kalau rasa nak gaduh je.. cuba pandang balik album pengantin. Pasti kalau rasa nak marah... kemarahan pun reda.

2 comments:

  1. lama x makan apam beras ok..uhuk..mana nk dpt??

    ReplyDelete
  2. Apa kata u buat sendiri. Resepi tau kan?

    ReplyDelete

Pasti anda terlalu terkesima kan baca entry saya ni
hingga malu2 nak tinggalkan komen.... hik hik...