Saturday, August 13, 2011

Kes MENTEGA TAK HALAL itu mengingatkan saya pada sesuatu..


Di dalam post2 terdahulu I pernah kongsikan satu cerita di mana I terpaksa membuang banyak kelengkapan2 dapur oleh satu insiden yang tak terduga. Oleh kerana I pun tak ingat entry yg mana sebab dah lama sangat, I cerita sekali lagi.

Al-kisah, satu hari I telah memanggil satu kontraktor untuk mendrill dinding bilik anak bujang I sebab nak pasang sesuatu. Dia pun datang dah maghrib-maghrib, so malas la I nak tunggu sangat kan.. I dan hubby serta anak2 pun membiarkan la dia buat keja sorang diri sementara kami pula bersolat.

Lepas solat I tengok balik dia buat keja... rupa-rupanya darah dah berjejeran atas lantai, kat sink, kat segala pinggan mangkuk, pada acuan2 kek semua, pada tupperware2 mahal yg I beli... aduhhhh!!

"Ya Allah apa yg dah terjadi ni?" Luah I dlm ati separuh terperanjat, tapi tangan kontraktor yg berbalut dgn tisu itu sudah menjawab persoalan I tadi. Kesian pun ada.. tapi masalahnya kenapa tak basuh je dlm bilik air kan... bilik air kan lebih dekat berbanding sink dapur, dah la dlm sink penuh dgn pinggan mangkuk yg belum sempat I basuh tadi... aduh mak.. benda nak terjadi. Tapi u oll tau je la kan.. darah wey... darah. Nak kata I takut dgn darah tak la jugak.. cuma kat fikiran ni macam-macam yg berlegar-legar... kot la dia ada sakit2 berbahaya yg boleh berjangkit, cemana la... haiii..

Dipendekkan cerita (ditolak dgn cerita yg I kena marah dgn...hehe.. biasa ar sbb tak tengok dia buat keja td), setelah lantai dibasuh dgn sejenis cecair yg IRP beli kat farmasi (atas nasihat adiknya yg doktor tu).... I pun ambik plastik hitam besar dan bungkus semua pinggan mangkuk, acuan2 yg dah terkena limpahan darah tadi letak kat luar rumah. Niat I nak membuangnya... tapi esoknya si cleaner datang, dia kata :

"Jgn buang kak, takpe bagi saya.. tau la apa saya nk buat... basuh dgn tanah ke apa ke?" Terima kasih la Dik... dpt gak ko selamatkan akak dari membazir. Akak mmg geli geleman dah nak pakai lagi.

Tapi tu la... tetiba bila kes MENTEGA GLAMOUR YANG TAK HALAL tu terpapar di media massa dan blog-blog, pastu terbaca yang diorang samak semua acuan2 dan kelengakapan di kilang pembuat kek di Serawak kalau tak silap ( sorry I tak baca sgt... cuma dengar2 je.. betul la kat Serawak kan?).. gara-gara TERpakai secara tak sengaja MENTEGA GLAMOUR yg mengandungi DNA hinzir tu..... I pun teringat balik... Oooo patut la mengapa I terpaksa "membuang" pinggan mangkuk tu selama ni.

Yep... mungkin pinggan mangkuk tu la kot yg dah tercemar dgn MENTEGA GLAMOUR yg enggan namanya disiarkan di sini. ( HARUS ku tak akan siarkan... korang pun dah tau sendiri kan? ) Thanks Allah... sesungguhnya apa yg berlaku ada hikmah di sebaliknya.. biarlah rugi sedikit pun....kalau tak, jenuh I nak samak semua benda dlm rumah ni.... dan seingat I, I pun dah lama tak guna MENTEGA GLAMOUR tu, lately ni I prefer pakai mentega2 murah yg biasa2 tu je untuk buat kek dan sbgnya.


p/s : Pehal tah arini I rajin update blog? Gara-gara kebosanan menunggu untuk bersiap-siap ke rumah ibu mertua IRP (emak I daaaa)... skrg masih kat rumah MIL lagi. Kashmirku... nantikan kepulangan kami.





No comments:

Post a Comment

Pasti anda terlalu terkesima kan baca entry saya ni
hingga malu2 nak tinggalkan komen.... hik hik...