Friday, August 26, 2011

Checklist sebelum membawa anak beraya

Mendengar cerita kengkawan yg rasa penat nak beraya sebab ada baby kecik, teringat saat2 tahun pertama bergelar ibu. Time tu keterujaan utk beraya tetap ada, walaupun penat...tapi bonet kereta mmg penuh la kan dgn barangan baby. Apa yg perlu kita bawa dlm beg sebelum keluar beraya sebenarnya?

1) Wet tissue...
2) At least sepersalinan pakaian tiap seorang - pilih dari kain2 yg sedap dipakai spt cotton (sesuai dgn cuaca)
3) Tuala mandi, bedak dan sikat (baby bila dah belengas, mereka akan menangis, seeloknya bila dah tengahari kena la rajin2 lap2kan dia...;)
4) Air mineral - byk kegunaannya.... bawak ye! dan bawak la termos utk kegunaan anak2 yg masih menyusu.
5) Kipas tangan.. baby adakala akan menangis bila cuaca terlampau panas.... so, kipaskan dia.
6) Pampers
7) Yoyo - yoyo pun kami bawak... hehe... kalau boleh nak angkut buaian.. tp tak logik la plak kan..
8) Plastik sampah - utk membuang pampers, baju2 kotor dsbnya.
9) Bubur nasi/nestum - ini utk baby yg berusia 6 bln ke atas... elok ler u oll bwk bekal dari rumah. Tetiba ku teringat my MIL pulak... pepagi beliau dah siapkan bubur untuk bekal cucunya gi beraya... dan scramble egg... hehe... thanks Mak. Mana la cucu tak sayang atok kan..

nota : jgn bagi baby makan makanan pepejal sebelum berusia 6 bulan ke atas... teringat post seseorang berkenaan baby yg meninggal dunia baru2 ini akibat kebocoran usus (usus pecah).




No comments:

Post a Comment

Pasti anda terlalu terkesima kan baca entry saya ni
hingga malu2 nak tinggalkan komen.... hik hik...