Monday, August 15, 2011

Tadi saya berbuka 7.16, anda?


Siang tadi, isnin bersamaan 15hb Ogos 2011 - Jay Bee - imsyak 5.36 Maghrib - 19.16 (esok pun lebih kurang sama, cuma berbuka insyaallah pada 19.15 )

Ok...Itu di Jay Bee, tahukah anda... kalau di Burj Khalifa, Dubai (pix bawah) ni pulak... waktu berbuka berbeza-beza walau di bangunan yg sama di mana di antara satu tingkat dgn tingkat yg lain ada perselisihan waktu berbuka dan imsyak. Maybe anda dah tau pun kan info ni, takpe ni I cerita pada yg tak tau... contohnya mcm kawan I tuuu.... I cerita kat dia, dia termangu-mangu plakssss, nasib baik takde lalat terbang, kalau tak dah sesat dah masuk dalam mulut dia yg terlopong tu ..... LOL...

Secara logiknya makin tinggi kita duduk atas bangunan tu makin nampak la kita pada matahari... so, selagi matahari masih memancarkan cahayanya, macam mana nak diistilahkan sbg maghrib kan? Maybe ada penghuni2 bangunan ni yg turun lif berbuka kat tingkat bawah sbb nak berbuka lebih cepat. :D hehe... acah je.. mandai je aku!




Ok sedikit info di sini, Burj Khalifa atau jika dimelayukan bermaksud MENARA KHALIFA dahulunya dikenali sebagai Burj Dubai adalah merupakan sebuah bangunan pencakar langit tertinggi yg didirikan di Dubai, UAE dan juga merupakan stuktur binaan manusia yg tertinggi pernah dibina dalam sejarah iaitu pada ketinggian 828 m. Pembinaan bermula pada 21 September 2004 di mana struktur luarannya disiapkan pada 1 Oktober 2009 dan dibuka secara rasmi pada 4 Januari 2010.

Bangunan ini merupakan sebahagian projek pembangunan besar-besaran seluas 2 km2 (490-ekar) yang dikenali sebagai Downtown Burj Khalifa di "Persilangan Pertama" di sepanjang Jalan Sheikh Zayed berhampiran kawasan perniagaan Utama Dubai.

p/s : Sesungguhnya sejak bulan puasa ni, radio sgt berharga di rumah ni sebab nak dengar siaran waktu berbuka puasa.... Thanks best 104. Bagaimana dgn anda pula?

4 comments:

  1. kannnn..... suka dgr budak kecik baca doa berbuka tu kan Ayu?

    ReplyDelete
  2. kalau kat klcc pulak macamane agaknyer..ker samer jer..??

    ReplyDelete
  3. ATY - KLCC cuma 88 tingkat saja kan... tapi wallahualam la kan, klu ada perbezaannya tentu para alim Ulamak dh keluarkan statement.

    ReplyDelete

Pasti anda terlalu terkesima kan baca entry saya ni
hingga malu2 nak tinggalkan komen.... hik hik...