Thursday, September 15, 2011

Terlalu berblog sangat buat orang tak rindu kita

Rasa hari ni macam tak nak tulis apa-apa kat blog...... tapi bila dah onkan netbook ni, tetiba tangan ni macam gatal-gatal je nak menaip.

Terlalu berblog sangat pun nanti orang dah tak rindukan kita lagi, orang dah tak tepon-tepon kita sangat sebab semuanya mereka dah baca kat blog... (jgn percaya sgt...... ini sekadar teori reka-reka ala syok sendiri).

Ok lahhh...... nak cerita apa yg telah berlaku malam tadi.

Rumah pertama yg kami beraya, (setelah 2 minggu balik ke JB) ialah rumah seorang kenalan yg telah banyak berjasa kepada kami, kakak ni pun macam I, dia kata...

"Akak tahun ni tak buat kuih langsung!!! Serious!!!! Buat pun nanti takde orang makan"

Lorrr kak... kalau bukan kuih... yg atas tu apa???

"Kuih yg mcm tu je la yg akak hidang raya tahun ni... biskut2 yg ada ni semua emak akak yg bagi"

Ooo gitu!!! E'eh... jgn tiru... jgn tiru mcm kami.... pleaseee....nanti anak cucu kita tak kenal lagi apa itu kuih semperit, kuih tart pulaksss!!! Tapi yg penting......TAK KETUPAT HILANG DI DUNIA!!! Please please.... jgn kuburkan ketupat dari tradisi kita sampai bila-bila kay! Harap-harap guru-guru pendidikan seni di sekolah mengajar anak-anak murid mereka menganyam ketupat sebagaimana guru-guru kami dulu pernah lakukan pada kami. Terima kasih Cikgu... I LOVE YOU!!!

p/s : Tapi saya hanya pandai buat ketupat satay je... :( (sigh)

8 comments:

  1. iye ke? seminggu akak tak berblog, takde pun org rindu akak?

    ReplyDelete
  2. Mesti ada orang rindu tu Kak... cuma Akak je yg tak tau kot.. cuba cek, bulu mata akak ada yg gugur2 tak? Klu ada yg gugur tu maksudnya ada la yg rindu..Hehe..

    ReplyDelete
  3. sedapnya tengok kuih putu ayu tu, lawankan ngan tea O panas2...

    ReplyDelete
  4. Kak Kay - mmg sedap... kakak tu mmg penjual kuih.

    ReplyDelete
  5. satu hari nanti dah tak de tradisi orang menganyam ketupat sebab semua guna ketupat segera je... tapikan raya tahun ni kita oranga nyam sendiri tau 120 ketul ketupat masa kat kg...

    ReplyDelete
  6. Wah! Cayalah Mummy!! Mummy ajarlah pulak Dafiy biar tradisi tu terus dikekalkan sampai ke cucu. Rasa sedih la kalau "ketupat klasik" terus dilupakan.. sob sob.. sedih ni. Haha..

    ReplyDelete
  7. kuih putu ayu tu..like sangat2!
    waktu nak dekat raya, cikgu2 muslim selalu hiaskan bilik guru dgn ketupat yg dibuat drpd reben.ye ka tu?yg berwarna-warni tu..hehe

    ReplyDelete
  8. Win - betul la tu.. aritu pun nmpk diorang kat bazaar jual ketupat reben warna-warni utk hiasan rumah.

    Putu ayu a.k.a Puteri Ayu mmg sedap.

    ReplyDelete

Pasti anda terlalu terkesima kan baca entry saya ni
hingga malu2 nak tinggalkan komen.... hik hik...