Wednesday, September 28, 2011

Biarkan anak2mu "dinner" sebelum matahari terbenam..

Easier said than done kan? Lagi-lagi kalau time kita busy, terkejarkan itu dan ini atau mereka sendiri meminta untuk menunggu hingga ayah mereka balik, then lepas maghrib pulak baru ayah mereka sampai.... but we try our best la kan..

Tapi part ni I nak ucap syabas pada my mom!!


Nota :

Makan malam sebelum maghrib adalah sunnah. Bagi mereka yang sedang belajar atau kanak-kanak, otak akan berfungsi cemerlang menyerap ilmu kira-kira 2 jam selepas makan. Maksudnya let say "dinner" dlm pukul 6.00 selepas solat maghrib (kira2 pukul 8.00) mereka dah boleh mula menelaah pelajaran.

6 comments:

  1. oh, bagus info ni..tp mcm mana dgn minum ptg? jam berapa yg sesuai?
    p/s: sorry ye, selalu ttinggal ketapi..layan entri lama ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya tak pasti minum ptg ada dlm sunnah ataupun tak? :D. Tapi msykt melayu kita ni mmg dah lazimnya mcm tu kan.. Kalau kita baca di situ "Bagi mereka yang sedang belajar atau kanak-kanak, otak akan berfungsi cemerlang menyerap ilmu kira-kira 2 JAM SELEPAS MAKAN."... maksudnya kena pastikan mereka mengambil minum ptg 2 jam lebih awal before diorang study/mengaji.. pukul 3 dah ok kot.. then pkl 5, boleh la belajar ngaji.. after that "mkn malam" pulak before maghrib. Wallahualam.

      Delete

"Lisanmu adalah Syurga Nerakamu."
Komen anda adalah tanggungjawab anda sendiri. Admin blog tidak akan bertanggungjawab atas komen yg berbentuk umpatan atau kejian.