Tuesday, October 30, 2012

Senja..


Menjelangnya senja (waktu maghrib),  alam semesta berubah ke warna merah.....


tapi saya suka sunset...  

Orang2 tua selalunya melarang kita untuk keluar rumah pada waktu2 begini.    Apakah jawapan mereka?.
"Nanti ada momok".  

Takpe.. itu jawapan org2 tua untuk memudahkan pemahaman pada kanak2.  Jawapan kita yg belum tua sgt ni  pula ialah.......spektrum warna pada waktu ini menghampiri frekuensi jin dan iblis (infra-red) dan ini bermakna jin dan iblis pada waktu ini amat bertenaga kerana mereka resonan dengan alam.



*Resonan adalah satu proses getaran yang berlaku disebabkan getaran (tenaga) benda lain.



*Setelah sekian lama lalu jalan ni (pix atas) dlm keadaan kempunan nak makan jagung dan rojak petisnya sbb selalunya sampai sini dah lepas maghrib, akhirnya itu ari masa on de way nak balik JB, pasar malam ni masih dibuka lagi.   Seronok kemain... bleh makan dlm keta sambil melayan IRP bercerita dari satu topik ke satu topik.   Peniaga kat kampung ni menutup perniagaan mereka setelah menjelangnya maghrib, tu yg kami selalu ter miss tu.   (tapi tak pasti, adakah atas faktor menghormati waktu maghrib atau sebab  takde lampu... Puan Mirror  belum sempat buat sessi temuramah dengan peniaga2 tu lagi sebab yg keluar  membeli selalunya IRP sorang dan kami hanya menunggu dlm keta dengan penuh kesabaran membayangkan betapa sedapnya keropok lekor, kacang, rojak dsbnya).     Tapi yg paling tak bestnya bila  makanan2 yg sedap2 itu tak dibekalkan pula dengan sudu... (lain kali nak jenjalan bwk sudu garfu sendiri ye Kak Mirror).


2 comments:

"Lisanmu adalah Syurga Nerakamu."
Komen anda adalah tanggungjawab anda sendiri. Admin blog tidak akan bertanggungjawab atas komen yg berbentuk umpatan atau kejian.