Thursday, September 19, 2013

Kulit

Selalu ai terpikir2...
dari mana la Mak Nenek kita dapat idea memasak itu dan ini?.
Maksud ai.... Mak Nenek zaman2 Tok Kaduk.  
Mak Nenek moden terkecuali dari ini filem...(sbb diorang  dah dpt 
info dari nenek kpd nenek kpd nenek - baca sampai nenek yg ke 1000).


Mcm mana diorang tau ubi kayu boleh direbus?.
Mcm mana diorang tau cempedak tidak beracun?.
Mcm mana mereka tahu kulit cempedak pun boleh dimakan?.
Kulit?.   Mesti korang berpandangan sesama sendiri kan?.
Tu la, tak nak kawan ngan ai..... dengar cenggitu pun dah terkejut.

*Ada tak org makan keledek dgn kulit2nya sekali?.




IRP beli cempedak semalam....




I dah goreng sebahagiannya... utk breakfast dan makan petang.


Pastu harap2 IRP tak buang la kelongsong (kelongsong ke?.  Maksud ai kulit cempedak tu la) sebab ai nak buat "mandai".  Sebut... "Mandai" ye bukan memandai2, ini  resepi banjar.   Ah, ai ni sebenarnya bukan pernah buat pun tapi ai pernah makan sekali kat rumah seorang kakak angkat masa tgh banjir2 kilat.   Pastu kawan ai si Idot selalu "mempopularkan"  menu ni kat wall dia dulu2, siap nak meniaga lagi.  Terus  ai terpikir nak buat la jap lg ni dan Yey...    dah dpt dah resepi tu kat belog ini.


Bayangkan... yg ia bakal menjadi menyelerakan spt ini..






pix credit kpd belog ini.(ada cara2 menggoreng)






p/s :     Mesti korang pun tak tau kan yg pelepah pisang boleh dibuat tali dan dijual?.   Tu la, tak nak kawan ngan ai...

15 comments:

  1. Ooo masak goreng pun ada juga ye.... PIL saya dulu buat jeruk dengan kulit cempedak ni..macam2 gunanya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aisy - PIL pernah buat jeruk ea?. Resepi banjar yg digelar sbg "Mandai" ni pun rasa2nya spesies jeruk jugak kot...

      Delete
  2. they'll buat cam pengakapla kot. memula gosok kat tapak tgn, pastu sapu kat siku...lau ok...sapu kt leher...pastu kt pipi...kalau ok...letak ujung lidah dn seterusnya makan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. OIC..... camtu rupanya, main gosok2 kat bdn dulu baru masuk mulut. I tod diorang cuba dekat monyet dulu, monyet makan tak meninggal bermakna manusia boleh makan. :D

      Delete
    2. HAHA..monyet manalah yg nak jadi monyet makmal tu. anak sedara sy sorang jd komando, monyet tu buat survive...tak sempat nsk experiment dah

      Delete
    3. Ha??. Komando makan monyet??. :D.
      Itu dah kategori darurat la kan.... bila dah tak jumpa makanan2
      lain dlm hutan.

      Delete
  3. MM..ni la 1st time tau kulit cempedak leh buat lauk camtu...yang saya tau daun pisang tu untuk bungkus koci aje..he he he..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ZZ - MM pun baru nak mencuba buat ni ZZ..... entah kan menjadi entahkan tidak, entahkan jd habuan En. Tong Sam(pah). Hehehe...

      Delete
  4. mmg xpenah plak dgr pun kulit cempedak bley makan, mcm telur grg pun ade...heheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. BK - Lebih sedap sikit dari telur goreng sbb masin2 liat.

      Delete
  5. first taim tau ada resepi kulit cempedak..buleh cuba ni...kat kg banyak sangat cempedak pokok ayah tanam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Entahkan Linda suka entah tak........ Hahaha... klu tak suka nt post kat I ye. ;)

      Delete
  6. Sangat terkesan MM, i loikkkeee...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq Azie darling sbb loikeeeeeeeee....
      and congrats sbb telah menemukan blog ini.
      Anda memang CELIK IT!.

      Delete
  7. Sangat terkesan....i loikkeeee...hehehe.

    ReplyDelete

Pasti anda terlalu terkesima kan baca entry saya ni
hingga malu2 nak tinggalkan komen.... hik hik...