Friday, September 13, 2013

Tip Berhadapan Dengan "Mulut Longkang"

Copipes je ni  dari Wardina Safiyyah.....thanks Dina for sharing!!. (diambil dari Aida kata beliau)...


Apabila seseorang berkomunikasi dengan seseorang yang tidak beradab disebabkan mentalitinya kurang atau bodoh, antara langkah yang disarankan oleh Imam Shafi'i adalah tidak memberi respon dan jawapan terhadap kata-kata, tuduhan dan cacian yang dilontarkan kepadanya. Imam Shafi'i membuat suatu analogi yang cukup indah melalui syairnya (cite) iaitu:



"Berkatalah sesuka hatimu untuk menghina kehormatanku. Maka diamku dari orang yang menghina adalah suatu jawapan. Bukanlah ertinya aku tidak memiliki jawapan, tetapi tidak pantas (tidak padan) bagi seekor singa melayani kerenah anjing-anjing".










Ataupun.......... cuba lagi satu tip dari kawan ai ni.... "anggap je orang2  tu sbg Maharajalawak".   Memang berkesan tip kawan ai ni..  cubalah, cuba setiap kali mereka ni nak membuka mulut je.. automatik terus korang bayangkan yg mereka tgh beraksi di pentas Maharajalawak... pasti korang akan ketawa gelihati. :D   (bercakap berdasarkan pengalaman sendiri).




Jika ada masa, tonton la drama pendek ni.... "buat baik dibalas baik"..




8 comments:

  1. tak kuasa akak nak layan, biasanya wat tak dengar jer..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe.......... masuk telinga kanan, keluar telinga kiri kan Kak...

      Delete
  2. sama jg..malas nak layan org2 mcm tu..
    tq tip ni MM..:)..

    ReplyDelete
  3. senyum..tak perlu kata apa apa....senyum...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu.... senyumlah walaupun senyum2 kelat. :D

      Delete
  4. For me... setakat boleh tahan kena sabar.. bila tak tahan buatla sesuatu yg sepatutnya utk ajar insan sebegini... sedaaya yg boleh, sabarlah pilihannya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekali dua mmg kita boleh sabar... tapi kalau dah selalu, kalau I mmg I say "good bye" je la..

      Delete

Pasti anda terlalu terkesima kan baca entry saya ni
hingga malu2 nak tinggalkan komen.... hik hik...