Thursday, October 31, 2013

Entry Seorang "Petani"

Pepagi nampak pokok  ni "muncul" kat laman rumah... hati berbunga2..(pokok belum keluar bunga, tuan dia dah berbunga2 dah .... hehe)..

Ai tanya IRP... 

"You beli pokok apa  kat bawah tu??".   Padahal ai mmg dah tau pun.. saja tanya.


"Cermai..".  

"Ha??.   Ala tak best la...".   Sedikit kekecewaan menerjah.. sambal yg kubayang sirna tiba2, hilang ditelan perkataan "cermai" itu..


"Eh silap..... belimbing buluh".   Jawabnya ringkas.. mengembalikan bayangan sambal marbles dlm mindaku yg tiba2 ghaib sebentar tadi.





Thank you darling!!  (wekk... muntah :P). Meski bukan Taj Mahal, tetap ai hargai... Meski bukan pohon emas, tapi ai mmg suka pokok ni...
ai rasa terharu sebab..
ingat jugak  IRP ngan apa yg bininya suka makan..
As what you all know kan,  Puan Mirror is fond of Sambal Hitam Pahang yg mables berapi2 tu..
tapi punya la susahnya nak cari beliming buluh  kat supermarket fofular tu..
Agak2 brapa lama lagi la pokok ni nak keluar buah??.  Tak sabarnya nak petik..
hahaha..
Pasni tanam pulak daun limau purut ye.. senang ai nak masak tomyam.


Emm... tu je la nak tulis..
Akhirnya dpt jugak ai mewarnai belog ni dgn benda2 hijau..
rindu sebenarnya dgn entry2 ala kampung.... ada pokok2.. ada ayam itik..
tapi entry2 mcm tu mcm dah susah utk ditemui lagi.. skrg ni..
mungkin teman2 blogger ai dihambat kesibukan...
mungkin..... mereka dah tak balik kg lagi....
atau mungkin.... mereka mmg tak minat pokok..
takpe la... anggap je la entry ni entry syok sendiri..


** sedih arini x dpt join Graduation Day si Ain..... Qistina exam..  :'(







9 comments:

  1. kira nant hari hari hari raya la, sbb dapat buat sambal hitam pahang...tp sy pun suka, sbb akak sy pandai wat, dia blaja dr mak mentua dia

    ReplyDelete
    Replies
    1. BK - Sedap kan......... ex bopren lalu pun tak nmpk bila dpt makan.

      Delete
  2. Wah....mula tanam pokok ye... semoga cepat keluarkan buah belimbingnya.... kat rumah saya ni pokok limau purut yg paling senang tanam...itu yg hampir setiap minggu menarik je daun2 utk dibuat paprik dan tomyam...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aduhh jelousnyaa........ kita tanam limau purut, belum besar asyik togel kena mkn binatang daun2 dia.... last2 terus ghaib..

      Delete
  3. moga pokok belimbing MM cepat mengeluarkan hasilnya..
    nanti buleh buat sambal itam yang sedap tu, hantaq mai putrajaya sikit naaa...kekekeke...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha...... aamiin...
      harap2 miggu depan mengeluarkan hasil.. :D

      Delete
  4. Replies
    1. TQ Deq Su sbb likeee.... jom buat sambal itam!

      Delete
  5. Bg sy pokok cermai ni sgt rare...dah lama xjumpa


    Jemput singgah blog sy SPORTING MUMMY

    ReplyDelete

Pasti anda terlalu terkesima kan baca entry saya ni
hingga malu2 nak tinggalkan komen.... hik hik...