Sunday, November 17, 2013

Dilema selepas UPSR - Tinggal Di Asrama VS Duduk Dgn Family

Kesian Makcik mendengar anak sedara Makcik  nangis2 sbb UPSRnya tak spt yg diimpikan...niat di hati nak jadi Ustazah.. 


Makcik M doakan moga adanya keajaiban buatmu Nak oii..
mana la tau kalau2 kan... tiada yg mustahil dlm dunia ini.. Allah itu Maha Besar... jika dah tertulis sejak 
di Loh Mahfoz, umur kau 13 thn dpt bersekolah asrama... maka akan sekolah asrama la kau, jika sebaliknya... maka sebaliknya la yg akan berlaku..



Tapi... 
andai tak tercapai pun...
anggap la semuanya itu ada hikmahnya...
Jadi dlm episod kali ni, Makcik nak cerita la sikit buruk baik "budak kecik" kalau duduk asrama...




Kebaikannya...
dpt la kau berdikari... 
keduanya....  dpt la concentrate dgn pembelajaran..
ketiganya.. muka kau akan jd bertambah putih sbb susah nak jumpa matahari.. ramai peminat la kau nanti.. :P
Jadual di asrama mmg teratur... kau akan jadi lebih alim..
sbb solat pun terjaga.. (warden2 mesti marah kalau kau tak solat)
aurat pun terjaga (klu kat asrama Makcik, mmg ramai yg "busy body".... secara tak langsung, akan mendisiplinkan diri kau jd muslimah sejati).
Jadual makan pun teratur, pola pemakanan pun terjaga (cukup sayur, serat, tenusu... semua cukup)... 
mmg lawolah badan kau nanti... tough gitu!.  Ahaks!.


Keburukannya..
(yg ni kau kena baca ... in case impian kau nak sekolah asrama tak tercapai, kurang2 dpt la "melegakan hati" sendiri.... LOL).


Tak tergamak sebenarnya nk cerita pasal keburukan 
sbb ini hanya pengalaman Makcik sendiri... bukan pengalaman kengkawan 
yg lain, mahupun pengalaman anak Makcik yg mmg lebih happy tinggal di 
asrama... alhamdulillah..  tahniah Nak ye.. jgn jadi mcm Mama tau!.  Kekeke..


Alkisah...
Makcik mmg menyesal duduk asrama..
Menyesal tak nak dengar nasihat arwah ayah Makcik
Makcik tak suka la duduk sana... 
Makcik rindu dgn kg halaman..
tiap subuh berkumandang, Makcik rindu Mak Ayah...
dgr tarhim pagi2 ...Makcik nangis dlm ati...




Keburukan2 lain, byk jugak...
tapi malas nak cerita...
Makcik dah penat nak mengimbau kenangan silam..
Makcik dah tua..
semua tu Makcik dah kuburkan dlm lipatan sejarah..

Apa2 pun...
Makcik bersyukur pernah merasai pengalaman itu..
semua itu mengajar Makcik menjadi lebih dewasa..
kat situ la Makcik kenal erti ketabahan..
persahabatan...
keagamaan dan mcm2 la pembelajaran hidup...
yg bagi Makcik sgt berguna utk kehidupan hari ini..



lawo kan pemegang tisu toilet ni?.   



Satu je nasihat Makcik...
kalau ditakdirkan duduk asrama..
jgn suka buli org...
Orang mungkin boleh memaafkan (kesalahan kita)
tapi melupakannya tidak...
kalau bukan kita yg menerima balasannya..
mungkin anak2 kita pula yg akan dibuli orang satu hari nanti..
Nauzubillah....  ingat pesan Makcik  ni tau!
Oklah....nk tido... zzzz... sedap tido dlm bilik sendiri, ko ingat klu duduk asrama dpt ke golek sedap2 cam ni??.   Byk aktitivi menanti..




Yang benar
BEKAS ASPURI KAMAR A.... yg selalu "wanted"




p/s :   tapi Makcik suka sekolah lama Makcik tu.... sbb budak dia hensem2..  :P




8 comments:

  1. Saya tak pernah duduk di asrama masa sekolah menengah.. takut kena buli, takut tak biasa, rasa akan rindu mak ayah.. haaa...

    Betul.. kena juga kita sedarkan budak2 yg nak masuk ke asrama ni supaya tak membuli atau tersalah langkah bila dah jauh drp pantauan ibu bapa nanti..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aisy ~ I mmg menyesal tak nak dgr nasihat arwah ayah ... hahaha...

      Delete
  2. MM..anak2 saya semua pun sekolah menengah biasa dekat dgn rumah aje...ayahnya tak bagi dok asrama...mcm abanglong dah masuk U baru la belajar dok kat asrama..takut kena buli pun ye juga... tapi saya dari form 1 dok asrama, memang macam2 pengalaman pahit manis kan MM.. abg angkat la adik angkat la...kehkehkeh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul la ZZ.... byk kenangan pahit manis yg tak terhitung. Ya la, baru teringat psl istilah "abg angkat/adik angkat"... wow!. Kenangan manis sebenarnya tu ZZ... ;)

      Delete
  3. Kakpb merasa dok asrama dlm 2 minggu je, lps tu tak pernah berpisah dgn famili sampai kahwin......terok kan? Bagus dok asrama ni supaya anak ada kwn nak belajar. Mcm anak kakpb tu malas sb dia sorang. Dah plan nak suruh dok asrama tapi sekolah agama. Harap2 takde kes buli lagi, zaman dah maju. Buli ni org tak bertamadun je.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yess, saya setuju dgn Kak PB, buli ni hanya utk org tak bertamadun dan sakit jiwa je.... kekekeke...

      Delete
  4. jauh lg upsr tu dengan masa depan..tenang....kwn koi yg spm gred 3 pun boleh berjaya...apa lagi la upsr tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Satu kata2 motivasi yg bagus tu Nafisa.....tq.

      Delete

Pasti anda terlalu terkesima kan baca entry saya ni
hingga malu2 nak tinggalkan komen.... hik hik...