Friday, December 6, 2013

Kisah gadis era 90an yg makan nasi goreng..

Di tengah kemelut manusia2 di luar sana  yg tgh menconggak2 duit, mengira2 budget persekolahan anak, dan kisah kengkawan di Kuantan yg tgh menangis (dlm hati) di pusat2 banjir.. tak manis pula rasanya kalau kita mencanang makanan2 yg mewah.. 5 Star Hotel, maka hari ni kita nak cerita pasal menu berprofil rendah jelah.. NASI GORENG KAMPUNG!!!. 


Ya, nasi goreng kg...yg semua org mampu  utk memasaknya... tak kira di tgh2 kecelaruan wang ringgit atau tgh kaya... sbb modal hanyalah nasi, onion garlic, ikan bilis.  Nak jimat lagi... kau tanam la cili padi sendiri Dik Non... :D. Osmet ai masa bujang2 (ini kisah era 90an).. dulu lg jimat dia buat.... nasi + ajinomoto... keh3..   Amboii galaknya ai mengutukk  (ehh dok ler, ai tak mengutuk tau ni, puji lagi ada).... maunya tak memuji, ai pun dgn lahap  tumpang makan sekali kalau dia pelawa..  hehehe..


Tapi kejadian tu tidak la selalu dia buat,  time ujung2 bulan je. Aduh sadisnya kisah itu. May Allah bless her forever and ever... (sian dia, menanggung adik2 kat kg dgn gaji RM500 je kot masa tu.. itu pun termasuk OT)... tapi selalunya org2 yg tabah dan membantu org tua  mcm beliau ni... hidupnya dlm keberkatan.. mudah2an la kan.. mudah2an dah kaya raya la kwn ai sorang ni.. lagi awet muda dan kekal jelita hendaknya..  Aamiin..







Lokasi :   R & R Machap maghrib tadi..
Sedap, secukup rasa....... panas berapi!



Dah 3 hari sebenarnya terigau2kan nasi goreng kg yg pedas berapi2... tapi tiap kali menjelang pagi... niat masak nasi goreng terkubur (sbb jenguk rice cooker... "nasi semalam" selalunya dah tinggal sesenduk bila pagi menjelang atau kdg2 dah basi)


So, dpt makan hari ni kat R & R... rasa bertenaga satu badan, balik rumah terus mengemas satu rumah.. sambung basuh baju..  mengemop je belum (IRP kata sambung je esok..)


Cleaner?.  Entah la...... patut dtg semalam... seharian ai tunggu2, tak muncul2 pulak.. saja kot agaknya dia nak suruh ai  jimat... bagus niat cleaner ai  tu....kan?. :P   





p/s :   bertabahlah sapa2 yg tgh dilanda musibah tu ye...


4 comments:

  1. time ujan2 ni sedap sangat nasik goreng kg pedas2 dan panas2...
    semoga orang2 Kuantan dan kawasan yang dilanda banjir, tabah dan moga semuanya selamat..amin...

    ReplyDelete
  2. Nasi goreng kampung pedas berapi memang feveret ah :)

    ReplyDelete

Pasti anda terlalu terkesima kan baca entry saya ni
hingga malu2 nak tinggalkan komen.... hik hik...