Friday, June 13, 2014

Tip Mengembalikan Awning Tudung Yang Rosak

Hai makcik2........... assalamualaikum..
good evening..
Aku ada "hobi" baru ni... dengarlah..
hobi mengembalikan kecantikan awning tudung 
yg rosak dan terpeleot.. 
Ada sebakul yg tgh aku angankan utk diproses..

Semalam satu page tudung (lupa plak nama page)
ada bagi tip, then malam ni aku cuba la mengaplikasikannya..
ternyata memang berhasil!!.






Ini la antara tudung2 aku yg terlanjur masuk mesin basuh..
jadi hodoh kan awning dia?.
Akibat kehodohan itu, selalunya aku sorok terus masuk dlm kotak..
supaya aku tak nampak lagi dan berasa kecewa..
Ataupun aku pakai masa nak keluar rumah buang sampah ..
atau mengejar Pakcik poslaju..

Itu la..
betapa kita telah bersikap bias terhadap tudung2 kita..
sedangkan mereka tidak berdosa... kita yg berdosa mencampakkan
mereka ke dalam mesin basuh dan menjadi cacat!!.
Mengapa mesti ada sikap kasta mengkasta2??.
Sedangkan mereka adalah sama di sisi Allah..
Wahai manusia... kau memang KEJAM!!.


Ok.... pegi terus kepada cara2nya ye..
Abaikan apa yg telah aku bebelkan..
Caranya ambil tudung cacat anda itu..
Terbalikkan...
Sediakan semburan air.......... spraykan ke atas mereka..
then gosok perlahan2...
tipnya yg utama di sini ialah TERBALIKKAN tudung itu... 
gosok awning yg terbalik itu..
gosok dgn bersungguh2.. tp jgn sampai terbakar..







Ternyata memang berhasil..  
kembali menjadi bentuk yg  asal kan..
jimat duit anda... tak perlu hantar repair lagi..


p/s:   Qistina la yg rajin sgt  mencampakkan tudungnya ke dlm laundry basket hingga mamanya tak perasan terus TERmasuk dlm mesin.  Atas tu... tudung dia la tu.

10 comments:

  1. laa..boleh baiki ker...saya pun kerap gak termasuk tudung dalam mesin..tak perasan..yang jadi mangsanya tudung tulah..tak mau pakai dahla lepas tu..huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Siti Natrah - Boleh kembali ke bentuk asal Siti... tp 99%. :)

      Delete
  2. Ai Qistina.. kan dah buat mama tambah hobi baru? Haha..

    Sian tudung mahal tu, kalau dimasukkan dlm mesin basuh.. bagus tips ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha.... best pulak hobi baru ni Aisy, lg2 bila nampak benda tu jadi cantik semula.

      Delete
  3. Oop gtu...tq MM..
    tk byk sgt tudung berawning ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama2 KNor...
      Tp kena gosok berkali2 dan tekan2 sikit tau Knor..
      sampai kembali ke bentuk asal.

      Delete
  4. Senangnya...benarkah berhasil? Tak sabar nak cuba

    ReplyDelete
    Replies
    1. Inshaallah 99% berhasil tp bagi mereka yg ada skill mengosok mungkin akan 100% kembali ke asal.. guna lilin lebih berhasil kot Nafisa.

      Delete
  5. Bleh try nanti..banyak gak tudung yang dah rosak awningnya..memang sayang sngat...tq bagi tips ya

    ReplyDelete

Pasti anda terlalu terkesima kan baca entry saya ni
hingga malu2 nak tinggalkan komen.... hik hik...