Sunday, July 20, 2014

10 Malam Terakhir

10 akhir Ramadhan merupakan di antara malam2 yang penuh dengan keberkatan dan kelebihan2 yg tertentu yg mana ianya lebih baik dari 1000 bulan. Ia adalah mlm yg ditunggu2 oleh seluruh umat muslim.  


Tapi...  apakah yg telah kau perbuat di 10 malam terakhir  wahai Sam??. Membasuh bunga pula di malam2 buta!!.   Mana janjimu utk menghadiahkan arwah ayahmu bacaan yassin??. 

Ha'ah you all,  sdg ku terdengar lagu raya dlm keta waktu jenjalan ngan cik abg syg.. tetiba... sob sob sob.... terkenang arwah ayahanda tercinta mengacau dodol.... sob sob sob..


Basuh bunga??.

Bila nak raya je basuh bunga...
Bila bunga dibasuh je nak raya..
mcm tu la kau Sam..
utk beli baru tu mmg tak la...
simptom2 penuaan sdg berlangsung kot..
dah tak taksub sgt dgn caca merba duniawi...
ecewah!.

Ataupun...
Mungkin terpercik kesedihan yg sedang dialami 
saudara2 kita di Sem. Gaza...
dan epilog sendu jatuhnya MH17 di Ukhraine...
Takziah buat semua keluarga mangsa..




Jemur jap kat luar...
Qistina yg berjanji nak menggubah..
Kita tengok nanti bagaimana hasilnya..
Tapi itu pun tengok la kalau dia tak penat..
arini dia penat sgt sbb kena gi sekolah..
jadi AJK utk pengambilan pelajar2 baru..
"kena jaga tangga Ma"... dia ckp..
Ooo jaga tangga.. jaga la Nak.. asal ko bahagia..





Nak tengok tak baju raya aku??.  


Sesungguhnya  2 hari ku melabuci dress ni..
tapi dlm masa 48 jam tu...  1 jam dpdnya telah kubazirkan
semata2 utk memasukkan benang..
Dasyat tak?.   
Maksud aku... sekadar nak masukkan benang je ambik masa yg 
tersangat  lama...  geram dibuatnya.. 
Jarum labuci kan mmg halus mulus, kalau besar..
tak muat la manik2 tu.. jadi aku pun takde la nak 
menyalahkan dia.. cuma kagum dgn penjahit2 
labuci di luar sana.. adakah mereka beli tool khas (sbb mmg ada 
pun alat pemasuk jarum tu, pernah ku nampak masa kecik2 dulu).



Dah la...
jgn dilayan sgt aku ni..
baik korang bertahajud byk2 di 10 malam terakhir begini.



4 comments:

  1. Mm...
    Kagummmsss. Dgn bungan dgn jahit labuci. Hany mmg dari ms bujang lg siap ckp kt diri sendiri tak mau ada bunga hiasan kt rumah. Sbb sengsara nak mencuci nanti.haha pemalas kan. Sekarnag rumah mmg xde hiasan bunga,hiasa ayat ayat kt dinding je lah ada. Tu pun yg lap suami ;)

    Tang labuci kannn.haha masa bujang semua housemate pakat jahut sendiri.eh kita pun gatal nk jahit. Hany jahit jt bahagian hujung lengan tu sahaja amek masa 1bulan ok!!! Semua pakat gelakkan hany. Lepas tu xmau buat dah. Baik daku simpul popia ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebulan?. Hahaha... pasti cantik hasilnya tu sbb tu makan masa nak siap. MM plak paling bercinta nak menyimpul popia.. mmg tak sanggup nak buat lg.

      Delete
  2. cantik... saya tak dan nak buat semua tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. TQ..
      Kak Mirror buat pun yg simple2 je Deq Su... kalau yg pelik2 mmg tak sanggup.

      Delete

Pasti anda terlalu terkesima kan baca entry saya ni
hingga malu2 nak tinggalkan komen.... hik hik...