Thursday, July 17, 2014

Anak Daraku Dah Kurus (Diet yg berjaya)

Misi mengDIETkan anak daraku, si Ain telah berjaya!
Sapa2 nak DIET sila la dtg ke rumahku.... 
inshaallah berjaya dlm masa tak sampai seminggu.. 
cara2nya ialah....  sila masuk ke dlm bilik 
dan aku kunci dari luar sehari semalam... 
Suka ati la nak main tenet kt dlm tu ke.. atau apa2 pun..
jgn lupa solat.. tp jgn plak terberry kt dlm tu ye..
geli aku tau!.  Bilik air ada disediakan..
mlm2 baru turun makan... ulangi selama 3 hari 
berturut2.. inshaallah berjaya...kah kah kah... gurau!.


Sebelum melihat gambar "Arjunaku" sbg supporting evidence 
layan dulu gambar2 yg lari tajuk ni ye puan2... 
dgn topik - cara mempercepatkan kerja2 memasak  berbuka/sahur.


Datin Y kata, dia masak tak guna bwng kecik langsung... 
sume bwng besar semata... maka itulah pukul 5.30 ptg masuk 
dapur... pkl 6 dah dpt menu nasi ambeng yg lengkap dan marvelous..
Ko bygkan ler nasi ambeng kan berjenis2 lauk.. tp beliau dpt 
menyiapkannya dgn kadar pantas, siap berwassap2 lagik!
dasyat sey!!!.   


Cara aku plak... tak camtu... Aku tak biasa masak tak guna bwng kecik..
sbb dah diajar cenggitu dari kecik (bagiku bwng kecik adalah rahsia segala
rahsia... ceh ceh ceh)... mcm Datin Y dia mmg lain... jari dia 
mmg dah berajinomoto..  kah! kah! kah!
jd kalau nak masak cepat,   
aku kena siapkan segala kelengkapan 
awal2... baru keja2 jd lebih pantas..


Kayu manis ni kalau kita beli mmg besar2 ye puan2 - so, sebaiknya kita tumbuk kecik2 supaya senang nanti kita main campak2 je masuk dlm kuali masa ngantuk2 nak masak sahur.    Begitu juga belacan... sila bakar dulu then masuk dlm peti ais... nak guna nanti tggl tumbuk.     Jadi takde la.. itu jam hubby ko nak makan, itu jam baru ko nak kelentang kelentung!.  





Gula, garam sume mesti diletakkan di kedudukan yg mudah dicapai..

Ok la.. itu je topik mempercepatkan keja2 masak utk kali ni 
(sbb topik ni dah pernah dibincangkan 
dlm entry2 2008.... tapi aku mmg suka bincangkan lagi jika ada tambahan isu)... so, kita berbalik semula pasal isu DIET tadi..
Ini la si Ain yg dah kembali ke bentuk asal..



Aku tak mengukur timbangan berat guna neraca pun... 
tapi guna mata aku je...
Setelah diDIETkan... aku tengok badan dia dah kembali normal 
sbb dah bleh muat baju aku.
Alhamdulillah...  berjaya jugak Mama menakut2kan dia ye!.






OLDER POST :   Dia Sangka Aku Gaduh Dengan Suami


4 comments:

  1. kak.. minta nasihat... blog saya ada benda nie... macam mana nak buat? :P

    We're sorry, but we were unable to complete your request.
    When reporting this error to Blogger Support or on the Blogger Help Group, please:
    Describe what you were doing when you got this error.
    Provide the following error code.

    bX-rjv2lc

    This information will help us to track down your specific problem and fix it! We apologise for the inconvenience.

    ReplyDelete
    Replies
    1. La kesiannya Dik Su..
      Kena contact blogger dot com tu... fwd kat dia step2 yg dia arahkan tu, kena inform apa yg Dik Su dh buat sampai keluar benda tu.

      Delete
  2. Tak pernah terfikir lak nak tumbuk kulit kayu manis tu.hehehe

    ReplyDelete

"Lisanmu adalah Syurga Nerakamu."
Komen anda adalah tanggungjawab anda sendiri. Admin blog tidak akan bertanggungjawab atas komen yg berbentuk umpatan atau kejian.