Tuesday, May 19, 2015

Masalah Remaja Terpanjang..

Kuss semangat.
Lain kali tulis apa2 ada perenggan ye Dik.. kalau Tak.. putus nafas org nk baca.  Takpe .. ni Kak Mirror dah perenggankan.   Tapi.. Kak Mirror busy..  so publish je la dulu .. kot2 ada yg bleh tolong.

Cuma.. yg boleh Kak Mirror buat kesimpulan ialah.. mungkin masalah kewangan yg buat beliau takde mood utk serious dgn mana2 Wanita.

U pun muda lg.. baru 18.  Jgn sedih2 hanya kerana keegoannya itu.  Kalau dah jodoh.. dia bercinta cemana hebat pun dgn "perempuan tua" tu.. jika jodoh dia mmg dah tertulis dgn U. Mmg dgn U la dia menjadi suami. Don't stress.. happy2 OK.

Anyway.. hanya Allah je yg tahu apa di sebalik isi hati lelaki itu... bukan manusia. Berhati2 tika "berubat".. skg ni ramai org bleh menyamar jd Ustaz.




Masalah remaja


Assalam sis, saya ade nak luah pada sis. hubungan cinta kami dh 5 tahun lebh start 2011 smpai skrg. tapi disebabkan sikap cemburu buta saya bila saya dpt thu die ada msj dlm fb dgn kwn ppuan sekels die, saya mrh and mitk break dgn die. die aggp saya main2. jdi die biarkan sye relax..




 tp saya xmtg lagi mse tu sye ikutkn rse skit hti n mrh sye ignore die.. bnde ni brlaku awal thun ni. die pjuk sye tp sye dgn ego saya die still brsbar. kami still baik lagi and sya okay lg smbut bfday die ap sume bln februari. tpi sye bt hal sbb sye asyik desak die utk trime sya balik. die trtekan n mrh. die xbl trime sya blik. tp die ttp layan sya.. and mse tu die ckp die msh syg ap sume. die kte die xnk ptus trus and msh brhubung ap sume. msuk bln ketiga die tnjuk skap ignore die pd sye sbb sye still bt prgai n desak trima sya balik. die trtekan,

keliru marah bengang die ckp pd sye jgn hbgi die lagi, jgn cri die lagi. pdhal dlm mse yg sama die ckp jgn tgglkan die dan die jujur pd mse tu die sdg brkwan rpt dgn ppuan yg tua dri die. jrk umo mereka dlm 2-3 tahun. sye kecewa and down sgt. sye desak die trime sya balik sya merayu menangis utk trme sya blik tp die ignore sya. sya mrh die ap kurg sya ap lbh die. die ckp ppuan tu pandai ambk hati die slepas kami brpisah.

kwn baik die ckp bg die ruang. jgn ggu die. die cri kwan utk hlg tkanan die sbb die nk org pham die wktu tu. smpai stu tahap sya ikut hti sye merayu pd die and die dgn keadaan mrh die bgthu hti die dh trtutup utk sya dn ppuan lain.. klu skdr kwn die trime tp utk couple mitk maaf. sya tnye die, dh xde prasaan ke pd sya and die ckp dh xde. hti die ksong.

sekadar gambar hiasan ..
tiada kena mengena dgn n3

sya tnye die dlm wasap suke ke pd ppuan tua dri die tu?syg ke?cinta ke? die jwb ye. pastu msuk bulan 4 bfday sye die smbut. die cuba lyn saya baik dan saya byk diamkan diri n ckp lembt pd die.. and die ckp tu last kite jupa n brhubung sampai skrg. dekat sebulan lbh miss kami xbrhubung sbb sye nk bg die ruang. pastu dlm wechat sye bgthu nak tgglkan negeri sendiri and dlm sebulan kami xbrhubung sbb die xbg sye call die, msj die and cri die..aggp die dh mati. and dlm sebulan kami xbrhubung sye gtau dlm wechat sye nk kluar dri ngeri sndri die trus msj saya slpas die tnye kwn sye tp kwn sye suruh die tnye sye sndri.
.
die pn msj sye tnye sya nk peg mne tp sya xbls. sya tkut utk blas. pastu sya ad upload gmbr sya masuk wad, die tnye sye kena ap. sya xbls. selang sehari sye msj die tnye khbr. die trus balas n tnya saya ad ne sakit ap.. sya bgthu sye n skit and ad luar negeri. die pun mitk maaf dkt sye n kte sbb die sya merana and menderita and nsihat suruh mkn ubat ap sume.. selepas tu dia snyap smpai skrg. sya blajar utk sabar.

 then saya dpt thu die dlm mslah kewangan. sye tnye kwn die merangkap kwn saya. kwn saya ckp die ad mslh kewangan. sya ckp saya nk bntu die. kwn saya ckp okay boleh tp sya mitk kwn sya yg aggap kwn sya yg tlg lelaki tu bukan saya. tp dlm mse yang sme sya tnye kwn sye mcm mne lelaki tu spnjg sye ad luar negeri. kwn saya ckp, lps die tnye saya nk peg mne trus die snyp.

kwn sya ckp msj lah die..die tgh rndu tu sbb kwn sye tgk slma kami xbrhugung die mcm xbtl.. byk trmenung. sya xtu nk prcaya atau x. then kwn saya tu plak ad msla kewangan jgk. jd sya pn tlg jgk. kwn saya ckp die nk tlg sya getback balik dgn die tu..sbb die sgt bhgia dgn sye jdi kwn sye nk die dgn sye jgk. lepas sya bg duit pd kwn sye utk bg pd die kwn sye trus brubh. bile sye tnye mcm2 die ckp smpaikan sye pelik dgn sikap die. last2 sye dpt thu kwn sye dh brckap dgn ppuan yg tua dri lelaki tu n kwn sya ckp makwe die ke.


 ppuan tu ckp tnye lah die sndri pastu ppuan tu gelak. and kwn sye tnye dkt die and die jwb xthu nak kata mcm mne tp klu g mne2 mcm inform n selesa dgn ppuan tu skrg pastu die ckp klu jdoh die dgn ppuan yg tua dri die, die trima.hancur hti jgn ckp lah tp rmai kwn sya yg ad wktu sya susah ckp jgn trlalu ckp org sbb sye xnmpk and xtgk dgn mata sya sndri. pastu kwn sye lepas dpt duit dri sye die trus brubah.

mcm2 die nk mngelak bile sye tnye psl lelaki tu. kdg2 xbls. sya ad jugk msj lelaki tu tnya khbr tp lgsg xbls. sye sbr jgk. then sya buat solat istikarah selama 5 hari.. Allah Maha Mengasihi, die mnculkan wjah lelaki tu sdg trsnyum pd sye n sye tenang pd wktu tu. then sya brkenalan dgn ssorg, llki tu prihtin pd sye then tbe2 sye jth hti..sye keliru.. sya pun bt solat istikharah lagi samada utk plih lelaki yg sya bru kenal atau tggu bekas kekasih saya tu. Allah sekli lagi bantu sya. Allah mnculkan bekas kekasih sya tu jgk.  jd sya redha n sbr skrg.

then sya nk kuatkan hti sye rujuk pd ustaz yg sya prcaya.. ustaz tu tlg sya dgn mitk nama saya dan bekas kekasih saya. esokkan ustaz tu tlg sya.. ustaz tu ckp die dgn sya msh ad pluang utk brsama kembali dan ambil masa jadi bersbarlah dulu. sya tnye lah adkah bekas kekasih sye msh sama prasaan pd sya.. ustaz tu jwb ye masih sama.

tp ustaz adkah die ad prasaan pd ppuan tu, ustaz tu ckp tiada. hanya kawan shja. sya bgthu lah ap kata2 lelaki tu pd sye and ustaz tu jwb lelaki tu xbrmaksud dgn kte2nya.. sume tu hanyalah di mulutnya sahaja. bukan dri hati die. then ustaz tu jwb pd sye jgn  cmburu dan cpat marah pd die. sya faham. ustaz tu ckp, lelai tu akan kmbali pd sya apabila perasaan marah reda. jadi bersabarlah.

 saya pun tnye lagi. adkah kami mmg dpt brsama kembali, ustaz tu ckap. ya. then sya trima. sya brsbar smpai skrg miss. xprnh brhnti brdoa supaya hti die lmbut dan trbuka utk saya.

 sya xthu lah miss sejauh mne bekas kekasih saya dgn ppuan yg tua drpd die tu. smpai stu tahap sya pkir, semudah tu die lupa kenangan 5 thun lbh. semudah tu die lupa saat susah senang sya dgn die. mak ayah n adik brdik kami dh kenal saya dan bekas keaksi saya. die dah pun bgthu mmg die akn ambk saya sbgai isteri. dan bila jadi mcm ni sya sebak. sya dh brubahkan diri saya. mtgkan pemikiran sya tp musthil die thu sbb kami msh xbrhubung mahupun brjumpa.


 lelaki tu umo 22 tahun mnkala saya 18thun skrg. bila stiap kali sya tgk status wechat die sume kbyakan sdih2. sya sbr diri sya sis. trlalu tggi ego die sis. sya xthu nk buat ap lagi dh. kdg2 sya ad wasap die, die online double tick tp xblue tick. then sya diamkan diri. brubah diri mnjadi lbh baik, buangkan negatif sume saya dh buat tp die still xthu. sya ad mitk klu xblh jd kekasih brkawan pun xpe tp die tetap xblas. sdih sgt sye sis, smpai tahap tu mara die smpai die buang saya. apa pndpt sis?



Cool sis.. sejukkan tekak dulu..


**************
Hayati hadith ni.. hati akan menjadi tenang..

Dari Ibn Abbas r.huma.,katanya: "Sesungguhnya Rasulullah SAW bersabda (mafhumnya)":

"Wahai anak, aku ingin ajarkan kepada engkau beberapa kalimah: Peliharalah hak- hak Allah nescaya Allah memelihara kamu. Peliharalah hak-hak Allah nescaya engkau akan mendapati-Nya di mana sahaja kamu berada. Apabila kamu ingin meminta, bermohonlah kepada Allah. Apabila kamu inginkan pertolongan, mohonlah pertolongan daripada Allah. Dan ketahuilah, sekiranya seluruh umat berhimpun untuk memberikan suatu manfaat kepada engkau, mereka tidak akan dapat berbuat demikian sedikit pun melainkan dengan suatu yang telah Allah tetapkan kepada kamu; sekiranya mereka berhimpun untuk memudaratkan kamu, mereka tidak akan dapat berbuat demikian sedikit pun melainkan dengan suatu yang telah Allah tetapkan ke atas kamu. Telah pun diangkat segala pena dan telah keringlah segala buku. (segalanya telah ditetapkan oleh takdir dan ditulis di lohmahfuz)."

[Hadis Sahih Riwayat at-Tirmizi & Ahmad]

Keterangan:
Hadis ini menerangkan bahawa segala ketetapan adalah daripada Allah...Wallahu'Alam.

2 comments:

  1. kalau yan jadi budak girl tu..lupakan jer lelaki tu..yan jenis tak suka tagih kasoh orang..orang dah buang kita wat per nak ingat lagi...siap jumpa ustaz bagai...dah macam bomoh pun yer ustaz tu...hanya Allah yang tahu....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kannn...
      Dah mcm bomoh plak. Ustaz tak akan ckp mcm tu.

      Delete

"Lisanmu adalah Syurga Nerakamu."
Komen anda adalah tanggungjawab anda sendiri. Admin blog tidak akan bertanggungjawab atas komen yg berbentuk umpatan atau kejian.