Thursday, November 12, 2015

"Kerana Aku Adalah Isteri...".... dan cara me"recycle" whipped cream yg rosak

It's absolutely not an imperative to explain yourself why you do things you wanna do because one's life is out of anyone's business....


Sehebat mana pun kita ni "caring" kat orang, please la.... please please  please, kalau buat soalan  tu berpada2.   Tak mo buat soalan macam Detective Conan sangat.  Tanya pasal somi dan sbgnya...   Orang jadi takut nak reply.


No no no no!!.   Maksud aku... bukan blogger2 kat sini... mahu pun silent reader.   Tapi.......  ada ler... orang.  



Pastu bila kita tak reply.....  tros jump to the conclusion yg tak masuk akal... malah menggores hati. Padahal kita tak reply tu sebab batasan ketaatan seorang isteri.    Aku ni kalau sombong, takde nyer aku nak reply...   tak bukak terus kotak PM tu...







Dah la... malas aku nak pening2.    Lantak kau la nak berburuk sangka  pun.   Tak koser aku nak buat sessi mempertahankan diri.    Baik aku menurunkan ilmu.... inshaallah lagi dapat pahala... 


Si Ain aritu buat kuih apa tah... lupa plak aku, then kemain ler dia memukul whipped cream tu sampai terovedos.     Maka krim tu pun rosak...  berkecai2 macam ibaratnya kalau santan... "pecah santan".    Lantas masuk Tong Sam.... 


Ok lain kali jangan terus dibuang ye  Dik Non.....  membazir saudara Syaitonnn.   Ngeri Mak!.


Kita bleh recycle whipped cream yg dah ternoda tu jadi butter.


Faham tak apa yg aku cuba terangkan ni?.   Tak faham... meh kita cakap omputeh.    Your whipped cream is perfect one minute, then you blink twice and it starts to break down and get grainy.   Dah jadi keladak2...

When you make whipped cream, most of the time, you’re aiming for stiff peaks (when the whipped cream will stand up on the beater in straight little points).

Bila kita buat butter, you whip your cream to stiff peaks. And then you keep going.   Pukul dan terus pukul...  


Then... kau sauk ler lemak2 yg tinggal tu..... or saring ke, bubuh kat mangkuk kecik...maka jadik la butter... makan dgn roti.   Begitulah ceritanya... 


PUNCA TAK JADI?.

Terlebih pukul..

Kalau anda tinggal di Malaysia..
tak sesuai guna dairy whipping cream. Room temperature sana panas. Klu berjaya pukul pun nanti kejap je dia stiff pastu cair. Guna non dairy whipping cream.

Apa itu Dairy?. - Berasaskan susu.
Non dairy - bahan bukan tenusu misalnya minyak sawit.  So, sila cek kotak sebelum beli.

Otherwise.. pukul atas ais atau depan esbok untuk mengelakkan kepanasan suhu sekeliling.

4 comments:

  1. asalamualaikum sam..lama tak singgah sini..sam apa khabar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam Yan..
      Alhamdulillah.. saya sihat, cuma TERemo plak tetiba.. hihi..

      Delete
  2. Oh... mana tahu lain kali ter'overdose' pukul bolehlah kakak buat macam ini. Good idea juga daripada dibuang kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha'ah.... Sayang kalau terbazir, K.Zakie.. whipped cream bukannya murah.

      Delete

"Lisanmu adalah Syurga Nerakamu."
Komen anda adalah tanggungjawab anda sendiri. Admin blog tidak akan bertanggungjawab atas komen yg berbentuk umpatan atau kejian.