Wednesday, August 3, 2016

5 Tahun Akan Datang

Memikir benda yg belum berlaku sememangnya SALAH...  ianya amat bertentangan dengan nasihat para cendikiawan yg kubaca di dalam buku2.  Sebab kita tak tahu sama ada kita masih hidup lagi atau tak ketika itu.   Mungkin juga dunia sudah kiamat.


Tapi kan.... kadang2 ianya mereleasekan stress (baca dulu entry aku ni sampai abis sebelum jump to conclusion).  Contohnya macam sekarang, Puan S nama sebenar sedang stress dgn lambakan assignment.  (Eh macam kenal je Puan S tu ye?.  Mesti cantik orangnya... kekeke).  Puan S lantas bertanya pada diri sendiri..


"Adakah benda ini tetap berlaku 5 tahun akan datang?".
"Adakah 5 tahun lagi, kita masih orang yg sama?".


5 tahun lagi?.  Jangankan 5 tahun, mungkin 3 tahun lagi, atau setahun lagi beliau sudah bercanda ria di tepian pantai bersama insan2 tersayang di sisi.. tanpa memikirkan remeh temeh hidup ini lg.

Mungkin juga ketika itu Allah telah menerima taubat2nya dan memasukkannya ke Jannatul Firdaus... dan bersenang lenang di dalamnya menerima kiriman Al Fatihah dari zuriat2 tercinta yg soleh dan solehah di dunia?.  Tiada yg tahu..  Hanya Dia yg Maha mengetahui.  


Adakah 5 tahun lagi kita masih orang yg sama?.

Of coz la org yg sama.. tapi yg kita hadap skg, segala jerih payah pasti hilang begitu shj seiring masa.  




Lunch asal sempat je.. janji halal.. 


Sebab tu...  kalau tgh boring2.. aku tanya diri aku..

"Will this matter in 5 years?   No?.   Then....  stop stressing about it."


Ok2... aku contohkan benda lain la plak.. asik contohkan diri sendiri je.  Contoh....anda  sdg berkonflik dgn opismate. Adakah anda yakin 5 thn lg beliau masih sama?. Most probably.. NO!. Siapa tau mungkin beliau telah bertukar jadi alim (mana tau balik haji terus dapat haji yg mabrur).  Nobody know my dear..



Jgn terkejut kalau aku asik bershawl itam je lately ni... Qistina bising kalau mamanya bershawl warna warni..
Agaknya takut mamanya dingorat orang kot.. . KEKEKE.. yulk!. Btw, bukan aku yg cakap.. tapi kawan2 wassap.

Skg ni tgh trend tau bubuh gambo hodoh.. sbb klu org jumpa kita di alam reality takde la terkejut sgt..


Itu je la aku nak tulis... nak sambung mengedit assignment2 aku.   Siang tadi kitorang conduct 1 interview...  10 standard questions and 20 behavioral questions.  Time soal2... tetiba sakit perut plak. Ish3...   Esok sambung lagi 30 questions nak kena sediakan untuk disoal pada " applicant2 olok2" kami tu.    Mujur ler... masa muda2 dulu dah biasa incharge human resource eh kat Malaysia kami panggil Personnel Department.. (itu la benefitnya bila kita sambung belajar time dah tua2, pengalaman kita dah banyak)... Tak de la kekok sangat pun sebenarnya.. cuma Aussie ni pelik sikit, banyak procedure kalau nak interview orang... tak bleh sembarang2 soal.   Antara soalan yg harus dielakkan ialah umur (kecuali kalau orang yg kita nak recruit tu nampak macam bawah umur sgt), jantina, marital status, bangsa, agama, hal2 peribadi... dan macam2 lagilah.     

Ok lah... bai....  
Happy2 tau!.   








5 comments:

  1. Ikut keadaan dan kes rasanya ni sam.. ada masa mmg kena fikir dan rancang utk tahun akan datang. Tapi untuk benda yang merimaskan atau memang di luar kawalan kita, just let it be. Berdoa utk yg tbaik semoga what ever happened, hasilnya yang baik-baik aje. Kata orang hikmahnya takkan kita tauu kecuali kita bersyukur dan redho dengan apa yg kita punya sekarang.. cewah.. haha..

    Saya pun masih ada lg hasrat nk sambung belajar.. agaknya kalau masuk umo 40 nanti sambung masih tak terlwat agaknya. Masa tu anak-anak dah besar, lega sangat kalau dapat belajar di samping pengurusan anak yang dah matanh sikit.. kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jomlah Aisy!!. Saya sgt menggalakkan... tak kira la dah 4 siri pun.. ianya sebenarnya ada kenikmatannya yg tersendiri.. kita akn rasa kembali muda bilamana bergelar student semula. Kekeke..

      Delete
  2. heheh..saya jenis tak boleh pikir kan terlalu jauh.. [typical perempuan kot] ker saya jer.. hahaha.. satu hal macam kak Mk cakap lah.. keadaan akan berubah..sentiasa berubah.. lagi satu pon sebab.. yeaahh.. mati2 bila2... so..saya prefer tuk nikmati apa yang sedang ada.. kalau rasa nak gi mekah.. saya tak nak pikir akan pergi pada sekian2 waktu..sebab takut tak sempat.. hahaha.. saya cuma pikir..kalau ada duit yang cukup tuk tampung satu kuarga termasuk anak2..saya nak terus jer pergi..[contoh] :) neway.. suka setiap penulisan kak Mk.. sangat bermotivated...

    ReplyDelete
  3. Tq sebab suka penulisan Akak. 😍😍😍
    Apa yg Aty ckp mmg betul.. "nikmati apa yg sdg dilalui". BTW.. klu moment2 yg best2 mmg itulah yg sepatutnya kita ingat dlm minda kita.. but if the situation more to stressfulness, I'd rather to ask myself.. "Will this matter in 5 yrs?". (Terus minda tu terbayang2 akn bestnya 5 thn akn dtg.. walhal blom berlaku pun😃😃).

    By asking this question to myself.. automatically.. my perception of problems change.

    ReplyDelete

"Lisanmu adalah Syurga Nerakamu."
Komen anda adalah tanggungjawab anda sendiri. Admin blog tidak akan bertanggungjawab atas komen yg berbentuk umpatan atau kejian.