Thursday, May 11, 2017

Menu cadangan sahur (part 1) : daging pekasam

Salam nisfu syaaban..
Kenang daku dlm doa kalian..


Pix throwback...
Abaikan kuali ai yg hangus itew..
Tu petanda tuannya rajin masak..
Lagi pun topik hari ni bukan kuali..
tapi daging pekasam..

Ah resepi pun ai dig from google..
So.. janganlah Miss Mirror nak eksen
sangat..  Btw.. google suruh peram seminggu, ai peram hanya sehari.
Excellent sungguh ye!.  :P

Bahan2..

Semangkuk daging -  sebaiknya daging steak.. senang nak hiris nipis2.
Garam sikit
Perahan limau nipis
Sebatikan semua bahan.. tutup rapat2 dlm tupperware... simpan kat esbok utk proses marinate.

Bab2 marinate memang ai ada sedikit seriau (sebab kita letak kat chiller je bukan kat tempat beku), sebab tu selalunya blom sampai 24 jam ai dah goreng terus.

Cara goreng :   Org lain mungkin deep frying... tapi ai tak,  ai goreng dgn sedikit minyak je then campakkan bwng dan hirisan lada.  Masa proses tu mmg akan terbit air tapi lama2 dia mengering.


Nota Miss Mirror :

Tip memilih daging :-   Elakkan membeli jika didapati packaging  rosak, bocor atau koyak, as it's likely been exposed to the air and harmful bacteria.

Proses marinate  :  Sekalipun sudah berempah,  elakkan memeramnya hanya di suhu bilik (mcm kita buat tempoyak plak) sebab daging akan berbau dan mungkin berbahaya pula.







2 comments:

  1. 1st time aina try daging pekasam masa dkt kampung in law. sedapppp! huhuhu. rare.. biasa dengar ikan pekasam je.. =)

    ReplyDelete

Pasti anda terlalu terkesima kan baca entry saya ni
hingga malu2 nak tinggalkan komen.... hik hik...