Wednesday, April 14, 2010

PENING..... siapa lebih bijak?

Dah lama tak berbahas naik pening plak nak sediakan hujah-hujah. 20 tahun dah tak naik pentas perbahasan..... tajuk diberi..."Pelajar Luar Bandar Lebih Berjaya dari Pelajar Bandar".  Kalau ikut keputusan SPM yang lepas memang nampak jurang yang ketara di antara prestasi pelajar bandar dan luar bandar..... so, kalau si Ain pihak pembangkang, senang sikit la nak sediakan hujah-hujah tu base pada result yang telah diumumkan.

Sebagai pencadang, apa nak dihujahkan ya?.  Mungkin kena buat kaji selidik profile pelajar-pelajar cemerlang yang ada di Malaysia seperti Nor Amalina dan bla bla tu.... adakah dia pelajar luar bandar atau pelajar bandar, Ain sila google sendiri senarai best student di Malaysia dan buat kupasan mengenainya.... Mama dah tak kuasa ni.... line teruk bebenau!

Memang ler...kalau ikutkan pelajar luar bandar ni kekurangan kemudahan kalau nak dibanding dengan pelajar bandar, mungkin sebab tu la jurang kecemerlangan tu ketara. Lagipun ramai student2 yang berpotensi di luar bandar apabila UPSR/PMR diiumumkan diserapkan/ditawarkan ke sekolah bandar yang berasrama penuh, maka sebab tulah keputusan exam sekolah bandar lebih nampak kecemerlangannya sebab pelajar-pelajar cemerlang "berkumpul" di situ.

Sebut pasal kekurangan kemudahan, teringat MM dailog2 teman-teman seperjuangan di group SMKSM di FB minggu ini .... pelbagai kenangan perit yang terpaksa dilalui semasa melewati alam persekolahan seperti terpaksa menaiki basikal, berjalan kaki berbatu-batu ke sekolah. Para pelajar bandar tidak melalui semua itu, rata-rata menaiki bas atau berhantar.. Mereka hanya perlu belajar dan belajar. Justeru itu kejayaan pelajar luar bandar memang betul-betul berharga (yg tidak dapat diterjemahkan... lebih kurang mcm Abraham Lincoln mcm tu la) , kejayaan atas jerih payah yang berliku. Genius ler tu!!!!.  Tahniah kepada yang telah berjaya dengan cemerlang termasuk ler kawan-kawanku yang sedia ada ni.... korang memang HEBAT!!!!

Ni tajuk untuk pencadang.... tapi MM ni dah jadi macam pihak pembangkang plak...hehe..    Ah entahlah.... malas aku nak pikir.... biarlah Ain google sendiri... Mama dah pening malam ni.. streamyx ni dari tadi kejap on....kejap off... entah napa tah.

No comments:

Post a Comment

"Lisanmu adalah Syurga Nerakamu."
Komen anda adalah tanggungjawab anda sendiri. Admin blog tidak akan bertanggungjawab atas komen yg berbentuk umpatan atau kejian.