Monday, May 10, 2010

TENTANG KEK MARBLE LAGI

Ini adalah lanjutan dari Resepi Kek Marble Kukus (klik sini utk full recipe) di dalam entry sebelum ini... ya la mana tau ada yg dah mencuba tapi hasilnya kurang memuaskan kan... jadi I bg panduan lagi....tak mo la buat keja separuh jalan kan........ jadi I tunjuk ajar dgn lebih detail sikit... sbb ada yg sms I bertanya step by step.......... alahaiiii manjanyaaa. Terpaksa la hari ni buat kek lagi... sib baik la Shashal pun dh merengek suruh mamanya buatkan..


bahan2 sbgmana yg dinyatakan di dlm entry sebelum ini.... tidak
kelihatan di situ ialah susu segar...sbb td lupa
nak ambik kt peti ais

1/2 dr tepung yg dibiarkan plain

1/2 lagi diayak dgn serbuk koko

after kerja2 blend-memblender/mixer mentega plus gula..
ingat ya... biar mentega mencair untuk
memudahkan kerja2 memblend... jika tidak tk
berjln plak la blender anda...



proses mengadun adunan tepung bercoklat...
jika agak keras, tambahkan susu segar sedikit demi sedikit..
agak2...


ini pula tepung plain yg telah diadun dgn adunan
mentega dan digaul sebati...




ovellette yg boleh diperolehi di kebanyakkan
pasaraya, kedai runcit pun ada... beli
la besar sikit boleh buat kuih puteri ayu
yg I suka makan tu... suka makan
tp tak pernah buat..



ok dah siap pun...


PERINGATAN : Jika ingin membuat dlm kuantiti yg banyak, proses mengukus memakan masa hingga 1 1/2 hingga 2 jam... tadi I kukus hingga 2 jam sebab kali ni buat lebih besar sikit dari semalam... agak2 je la ya.... kalau cucuk dgn garfu masih ada yg mencair lagi.... tambahkan lg masa.
Adunan pula kalau terlalu keras, tambah je susu segar... jgn takut2... asal tak terover dos... pandai2 la kan..yg penting jadik dan suami suka makan!

3 comments:

  1. eh ko pos laju je la kek ni pada aku...air liur aku dah meleleh ni...

    ReplyDelete
  2. iyer je ko ni.. ni kan baru lepas lunch.. tak kan tengok kek pun bleh terliur lg..aku dah termuak sgt ni..

    ReplyDelete
  3. nasib baik aku x peknen...kalau peknen wajib ko hantar skrg jugak...
    muahahahaha....

    ReplyDelete

Pasti anda terlalu terkesima kan baca entry saya ni
hingga malu2 nak tinggalkan komen.... hik hik...