Saturday, June 26, 2010

DOA PENGELAK SIHIR DAN KERACUNAN

Setelah menghasilkan "entry kilat" sebelum maghrib tadi = menulis dgn keadaan tergesa-gesa dan secepat kilat sbb mengejarkan waktu dan meminjam PC pak mertua, kali ni I nak buat "entry rehat-rehat" plak...

"Sekiranya kita tidak mempunyai perkara bijak untuk diperkatakan, jangan berkata langsung" ~ eh ini bukan I yg create2 sendiri.... sebenarnya ini adalah antara petikan sebuah buku yang I paksa diri I baca ekoran masalah pendawaian streamyx semalam bertajuk ANGGUN DILUAR, SERLAH PESONA DARI DALAM. Mungkin beberapa buah buku lagi bakal menjadi mangsa I untuk dikhatamkan ekoran hidup tanpa PC yg dijangka bakal berlaku 2,3 hari akan dtg ( bergantung tahap mana ketidaksibukkan my IRP untuk membetulkannya).

Maksud kata-kata petikan buku tersebut ialah... jika kita tak tahu menahu langsung topik yang dibincangkan oleh sesuatu kumpulan, lebih baik kita diam dan tak memandai-mandai bercakap sekadar untuk menunjuk-nunjuk, padahal diam itu lebih baik.. begitulah lebih kurang maksud yg dirungkaikan di dlm buku tersebut.

Ini la yg I nak cerita ni, I baru je selesai menghadari mesyurat PIBG di sekolah anak I beberapa hari lepas.... Oleh kerana I pun tak pernah menyebut nama sekolah tersebut di blog ini sepanjang pengetahuan I, NEVER AND NOT FOREVER ~ jadi I rasa I tidaklah membuat percubaan mengaibkan sesiapa di sini.. sebab uoll pun tak tahu sekolah apa yg I nk ceritakan ni kan... so, tidak le I boleh dituduh begitu kan....

Begini ceritanya, antara topik yg diuraikan oleh ibu bapa ialah berkenaan keracunan makanan.. I agak terkejut dgn berita itu sebab I tak tahu menahu langsung pasal keracunan makanan di sekolah anak I ni... ya la kan... selama ni alhamdulilah tak dengar pulak anak2 I mengadu apa2 tentang hal ni... Yg kita tahu bila keracunan itu berlaku pasti keadaan kanak2 itu akan ceret beret dan muntah2...

Oh rupa-rupanya puan2....ya Allah bersyukurnya I, baru I teringat, ketika kejadian itu berlaku (ala sebenarnya baru berlaku sekali tu je selama anak kami belajar di situ, entah di mana silapnya si makcik kantin pada hari tu agaknya)..... rupa-rupanya masa kejadian itu berlaku, anak-anak I terlewat bangun pagi... selama itu padahal kami tak pernah la sampai terlewat bangun....bila dah terlewat bermakna, drebar yg menghantar pun meninggalkan mereka la kan... oh masa tu kecewa la jugak di hati mamanya ni....nak marah pun memang tak tahu siapa yg patut dimarah, Kalau jam boleh berkata2, memang I marahkan jam je? Mana taknya, mamanya yang ketika itu berjauhan dgn "roomate"nya sbb beliau outstation terlewat tidur sebab ketakutan angkara alarm rumah berbunyi di tgh2 mlm... dah kunci jam tapi macam tak berbunyi je rasanya.

Moralnya.... tiap kejadian yg menimpa kita itu pasti ada hikmah di sebaliknya....

Oleh itu, untuk mengelakkan keracunan makanan ataupun terkena sihir... jgn lupa ajar anak-anak kita membaca doa berikut sebelum makan berserta doa makan yang kita biasa baca tu :

Bismillahillazi la yadurru ma'asmihi syaiunfillardi wala fis samai wahuwassami
'ul 'alim

Peringatan : DURRU ... huruf D adalah mewakili huruf "THOT" jawi... atau sila jenguk ke blog Adah... utk tulisan jawi.

p/s : tiada sebarang gambar akan dipublishkan buat sementara waktu ini walaupun beberapa keping gambar telah berjaya I snap 2,3 hari ini. Harap maaf. Entry ini juga tidak diping di mana2 ruang ping pada hari ini atas faktor2 keselamatan.

6 comments:

  1. bagus kalau amalkan doa ni tiap2 hari...

    ReplyDelete
  2. betul tu Adah, sebaiknya mmg tiap kali makan kita kena baca doa ni.

    ReplyDelete
  3. yg i tau baca doa mkn je sblm mkn..
    thanx for sharing.. =)

    ReplyDelete
  4. Dania ~ sama2, berusaha, doa & tawakkal..lg2 org yg ramai peminat mcm Dania ni kan..., mencegah lebih baik dr mengubati..

    ReplyDelete

"Lisanmu adalah Syurga Nerakamu."
Komen anda adalah tanggungjawab anda sendiri. Admin blog tidak akan bertanggungjawab atas komen yg berbentuk umpatan atau kejian.