Sunday, December 5, 2010

Rasa Rendah Diri Untuk Berblog Sebab Tak Cantik?

Buat yang menantikan tuturiol dari I yang diminta tu... harap bersabar ya... Insyaallah kalau cukup pulut kuning ;) yang u persembahkan untuk I.. akan I buat beberapa lagi tutriol di masa akan datang bagi menangani masalah itu .... (pulut kuning?? hehe.. gurau je la.. I pun dah elergi dgn pulut).

Sebenarnya laptop yg I sedang guna skrg ni ada problem sikit dgn keyboard (sila rujuk cara penggunaan computer tanpa keyboard di sini )... selalu I guna laptop my IRP (darling I tu la..) tapi biasa la kan.... hari-hari minggu macam ni...fully booked, ramai nak guna! Tu yg tak dapat nak Print Screen sebarang tutriol utk anda.... harap bersabar..

Jom! Sapa nak ikut saya?

Hari ni I nak berblogwalking.... Terasa segar fikiran bila dapat membaca entry2 mereka. I sangat berbangga bila membaca kata-kata semangat blogger2 muda kita yang begitu komited untuk merealisasikan impian mereka untuk berdiri sebaris dengan blogger-blogger fofular kat Malaysia ni... Kita kena banyak membaca entry-entry semangat seumpama itu jika ingin terus semangat berblog.

Ada tu I terbaca mereka berblogwalking hingga 600 blog sehari semata-mata untuk menaikkan traffic. Wah! komitednya!

Ada juga yang terlalu inferiority complex.....rasa diri tak cantik, takde peminat.... (wah! dah macam artis plak ya?).. Bagi I, dalam apa jua bidang yang kita ceburi, tak kira la dlm dunia blogging atau dunia luar... kita harus kikis tanggapan negatif seumpama itu. Tiap dari kita punya aset tersendiri. Punya kelebihan dan kekurangan. Hari ini mungkin tidak diterima oleh pembaca/pemerhati di luar sana... esok lusa... siapa tahu kan? So, keyakinan itu kena sentiasa ada... Tak kira berapa pun usia blog anda.

Kalau kita targetkan blog kita hanya mahu menjadi tontonan masyarakat Malaysia, itu yang timbulnya perasaan rendah diri bila rasa diri tak cantik kan.. Bukankah dunia blog adalah bersifat global... dunia tanpa sempadan.

Tak fasih berbahasa inggeris? Bukan satu masalah besar....Apa kata... you all bubuh je gambar banyak-banyak dalam blog... Itu pun satu cara untuk menarik traffic bila mereka serf. dari google image...

Oleh itu... jika kecewa dengan "aura" yang kurang ada, mengapa tidak kita usaha je dengan cara lain... iaitu terus fokus untuk mendalami ilmu SEO... Kita kena rajin serf. internet untuk mendalami ilmu itu... Semakin kita belajar, semakin banyak yang kita tak tahu..

Moga adik-adik terus berjaya mencapai cita-cita.

motif entry ini ditulis : Suka melihat blogger-blogger kembali bersemangat - merasakan diri juga turut bersemangat.

6 comments:

  1. apa kena mengena dgn cantik? heheh

    ReplyDelete
  2. hany ade tag mm utk contest hehehe, kalau nak masuk sila la, kalau tak nak xper...

    http://mzhanymasukcontest.blogspot.com/2010/12/u-cantik-aii-pun-cantik-give-away.html

    ReplyDelete
  3. Nurayunni - tunggu apa cik adik?

    Kengkawan - klu huduh tapi entry meletop pun boleh fofular kan? Tapi mana ada org huduh kt dunia ni..tiap ciptaan Ilahi adalah cantik..manusia saja yg mengkelas2kannya.

    Hany - I dah review...mmg menarik.. nanti I ingat nak join la. Thanks Hany!

    ReplyDelete
  4. En. Me.. apa yg jelita itew? Itu pantai Rockigham.. mesti pernah ke sana kan?

    ReplyDelete

"Lisanmu adalah Syurga Nerakamu."
Komen anda adalah tanggungjawab anda sendiri. Admin blog tidak akan bertanggungjawab atas komen yg berbentuk umpatan atau kejian.