Friday, June 8, 2012

Menantu Pemalas ke dia?

Masih I ingat saat2 nama seorang teman  menjadi topik umpatan keluarga mertuanya kerana dikatakan malas ke dapur.  Tak pernah mencuit hatta satu biji bawang untuk dikupas pun..... lalu dunia telah melabelkan beliau sebagai seorang MENANTU PEMALAS.  Adilkah sebenarnya?.


Pernah I terbaca... "Dlm dunia ni, takde orang malas sebenarnya, apa yg dikatakan malas itu pun hanyalah ia belum berjumpa sesuatu yg menjadi minatnya".   

Ya la, I rasa pun, beliau ni takde la malas mana pun sebenarnya ( hasil dari risikanku yg busy body ini, temanku itu rajin buat kuih-muih dan rumahnya kemas... kalau rumah kemas, tak kan la pemalas kot?), cuma kecenderungan dia bukan pada hal masak2 lauk pauk. - dan dia pernah cuba memasak, tapi mentuanya bagi makan pd kucing... you bayangkan je la.

Mengintai kisah ini, membuat I teringat pula pada kisah seorang kawan lain, menjelang malam raya je, satu perkara utama yg dia akan buat  ialah menyediakan langsir rumah ibu mertuanya hasil titik peluhnya menjahit (memang hobi dia menjahit), seisi rumah dia buatkan.. dengan harapan time MILnya masak ketupat rendang di dapur bersama biras2nya yg lain (yg memang kaki kipas mentua hobi mereka memasak), boleh la dia main panjat2 langsir, takde la nampak mcm dia bermalas2an tak buat satu hapa benda pun.. (ini kes balik rumah MIL setahun sekali la kot, kalau tiap minggu balik kg mcm I ni...taukey emas pun bleh bankrup la kalau tiap kali blk, tiap minggu jugak tukarkan langsir baru... hehe).


entry yg tak bergambar org kata tak menarik, so, bubuh je la pix jubah si Ain yg baru beli itu ari (warna itam kiri)
  


Maka, dari hujah2 ini dpt disimpulkan.. org2 yg mempunyai minat dlm bidang masakan memang sgt beruntung kerana tak pernah dilabelkan sbg pemalas langsung....walaupun mungkin mereka malas pada benda2 lain (malas mandi/malas gosok gigi...:D).


Apa2pun... asalkan  tak malas solat sudah la kan.... rugi dunia akhirat. 

p/s :  Menjadik jugak trick aku menulis entry ini ko tau, Si Ain terus rajin menolong I memasak - masak lemak daging salai (tapi ada ke dia tumbuk serai tu memanjang, habis berjanggut gulai lemak aku... menjawab la dia dgn ayahnya nanti)..

7 comments:

  1. dia malas nak 'mengipas' mungkin ;p

    ReplyDelete
  2. kesiannya, mak mertua dia kasik kucing makan..kalo yer pun tak sedap kan, mak mertua tu tunggu la menantu tu balik dulu..baru kasik kucing makan..sentap hati si menantu..uwaaaa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saiko kan mentua dia?. Hua hua hua.... kalau I pun nangis.

      Delete
  3. kalau la MIL saya bagi masakan saya kat kucing, confirm saya nangis kat situ juga.hehe
    *erm.., saya pun mcm kategori mls memasak kot.:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. WIN - hehehe..
      I tak rasa u malas, cuma maybe ada sesetgh org.. mereka kekok kalau bukan masak di rumah sendiri.

      Delete
  4. terjump entry ni

    alahai sedeynya.. kalau saya comfirm sendu sampai merajuk x mo masak. kohkohkoh

    tp btul la mcm mm kata saya dlu pon memula kekok kalau nk msk guna dpur rumh org.jd serba x kena rasanya. lain org lain pndgannya.kang bersih dpur x sampai tahap kepuasan tuan rumah pon payah. dah tu acaner, kan ?

    pling takut kalu x dpt nk msk kna slera family in law, kan !

    ReplyDelete

Pasti anda terlalu terkesima kan baca entry saya ni
hingga malu2 nak tinggalkan komen.... hik hik...