Wednesday, August 15, 2012

Ada tak orang yang tak mampu kau maafkan dgn sepenuh jiwa? - TOPIK SYAWAL

Mungkin dia pernah buat kau merana setengah mati dari segi kata-kata nista dan perbuatannya.  Jika hatimu sesuci embunan pagi mungkin jawapannya "takde".    Tapi tu la... nak dapatkan hati sesuci embunan pagi tu  pun tidak la semudah dgn ungkapan... sekadar yg  termampu kau lakukan hanyalah memaafkan tapi untuk melupakannya (perbuatannya itu) tidak sekali-kali kan?.   Kalau aku, bergantung pada percentage kebaikan orang tu yg pernah ditaburkan mengatasi kejahatan yg pernah dia lakukan.   Jika itu situasinya, mungkin mampulah aku meng'backspace dan meng'erase serta mendelete kekejamannya hanya dgn sekali "click" dan "enter".   Pastu "restart" seolah2 tak de apa. 


Tu la....kalau tengok drama2 Melayu, kagum sgt la aku  dgn  suami2 yg rela je memaafkan bininya yg tgh nazak tercunggap2....walau pernah dinasikangkang hingga sominya kebodoh2an, dicurang2kan.  Pelik aku...   Kalau aku berada dalam kasutnya, aku pikir 10 kali la kot nak maafkan... maunya tak sakit jiwa... dah la kena sihir, dah nak meninggal baru nak mintak maaf.  No way!.  Ceh ceh ceh... (pantang betul aku ngan orang yg main sihir2 ni).





Nasi kangkang? Yulkkk....

Ala... aku saja je cakap gini padahal lembut jugak ati aku ni... apatah lagi kalau orang yg mintak maaf tu dah berwajah soleh/solehah dan rela mencemar diri memohon kemaafan dan mengakui kesilapannya.   (tak caya ko tanya la exbopren aku, semua mereka aku dah maafkan, halalkan hutang dan doakan kebahagiaan mereka bersama pasangan memasing).

Kebetulan itu ari masa tenet aku buat hal,  terjumpa plak buku panduan doa dari Dato Ismail Kamus kat rak somi aku,  "DOA KEBERSIHAN HATI".   Elok la aku share kat sini.. korang amalkan la kalau hati tu mcm ada dendam je dgn orang... (tak baik kan dendam2... ).   Baca ayat ke - 10 surah Al-Hasyr.   Mana la tau dgn kuasa Allah tetiba  ko mampu memaafkan "madu2" kau dgn berlapang dada.. sebagaimana Abby Abadi dgn telekung sedodonnya itu.  Ahaks!


4 comments:

  1. tq atas perkongsian ilmu...
    xbek berdendam nih...bole kena sakit jiwa..!
    idup pun sentiasa resah kan...

    ReplyDelete
  2. bukan berdendam... tapi mmg xmampu nk maafkan 'org' tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. I pun ada kala mcm tak mampu Deq Su... tu la sebabnya tgh berjinak2 utk mengamalkan doa dlm buku tu.. kot2 la tetiba terlembut ati I ni nak maafkan sorang hamba Allah itu.

      Delete

Pasti anda terlalu terkesima kan baca entry saya ni
hingga malu2 nak tinggalkan komen.... hik hik...