Friday, May 18, 2012

Suami baran punca isteri curang...


Memang tepat  jangkaan I dlm entry PUNCA-PUNCA KECURANGAN ISTERI. yg lepas,  suami panas baran adalah antara salah satu puncanya bilamana seorang isteri membuat pengakuan telah curang  dengan seorang "suami orang" berakibat tidak tahan dengan sikap panas baran suaminya.  Luahan beraninya  itu (walau tanpa nama sebenar)  mendapat cemuhan oleh masyarakat forum itu sendiri walaupun niat beliau  meluahkan adalah  untuk mencari jalan keluar dari kemelut itu. 

Kita tak nak menyalahkan pengkomen2 (yg mungkin terdiri dari para isteri) yg mencemuh di forum itu, sbb itu mungkin "tindakan refleks" yg tidak dpt dikawal dari minda mereka berakibat dari rasa "geli geleman" dgn pengakuan seumpama itu...(kita pun sedia maklum apakah hukumnya seorang isteri yg berlaku curang terhadap suaminya)  cuma adalah lebih baik kita sebagai orang yg lebih senior di kalangan adik2 cumil yg belum berumahtangga yg mungkin terbaca, kita nasihatkan je la sebelum nasi menjadi bubur....sediakan payung sebelum hujan Dik, nak pilih suami elakkan la yg baran2 ni semua ye.... (say NO to "baran"Man :D).  Tapi kalau dah TERpilih, pepandai la korang menanganinya :D.... belilah tisu banyak2 buat stok kat rumah. LOL..

Kekasaran dlm perkahwinan bukanlah apa yg diajar dlm sunnah Rasullullah S.A.W. Baginda sendiri adalah seorang yg sangat lemah lembut dan selalu bergurau senda dgn isteri2nya.

Tapi, jika sebaliknya yg anda dapat dlm jodoh anda, terimalah segala ketentuan-Nya dgn jalan sabar.  Mungkin ini adalah sbg penebus dosa2 silam yg pernah dilakukan.  Allah sedang mahu menyediakan syurga untukmu, lalu diujimu dengan hati yang remuk, air mata yang tak kering, dan rindu yang tak bertepi, jika kau redha, kau dapat syurga itu, jika kau engkar..kau kehilangannya.... so pilihan di  tanganmu sekarang.  Nak redha ke nak ingkar?.    Dlm masa yg sama, apa kata cuba kaji semula mengapa dia menjadi begitu?.  Mungkinkah masalah kewangan?. Pernah didera masa kecil?.   Cuba bertindak memahami hatinya.

Berdoalah semoga Allah melembutkan hatinya, banyakkan membaca surah Taha (especially ayat 1 - 5).  Sedekahkan beliau al-fatihah tanpa rasa jemu. Semasa memasak makanan dan minuman utk suami, hendaklah sentiasa membaca  surah Al-kautsar supaya tetapkan hatinya pada  you  dan tak pindah pada yg lain.

Setiap kali  suami keluar rumah, cium tangan suami dan mohon maaf atas salah silap dan iringi kepergiannya dgn surah Al-fatihah dan ayat kursi secara bergantian sampai hilang dari  pndangan mata. Sambil berdoa moga Allah permudahkan urusannya, dan sentiasa rindukan you dan anak2 di rumah.


Ingatlah.... ALLAH will make a way, when there seem to be no way...ok.. till then.  Wassalam.




10 comments:

  1. ada caranya nak handle suami panas baran....kat sini kesabaran yang tinggi kena ada.....tapi kalau nak cari suami orang sebagai tempat mengadu nasib membuat perkara tak elok atas alasan perangai p.baran suami tu tadi....dah berdosa besar..elok..elok nak dpat pahala handle suami baran terus dapat dosa.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks atas pandangan bernas dari Pn Notti Netti.. ;)

      Delete
  2. ehhhh..
    x laratla org yang baran eh..

    ReplyDelete
  3. yang suami tak baran..dapat pulak bini yang baran

    ReplyDelete
  4. Setiap org ada kelebihan dan kekurangannya. Baran...mungkin sebab dia kurang bermuhasabah diri, kurang didikan agama, suka salahkan org...pendapat akak ler.
    Tapi...kalau dah bini berendek dgn jantan lain, akak pun baran nengoknya...hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha... betul akak ckp tu, kita yg mendengarnya pun jadi naik baran plak kan.. :D

      Delete
  5. kalau suami baran lagi tak berani nak curang silap2 masuk paper ishhh mintak simpang kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul la kan Eny... tak dpt dibayang cemana kalau suami si pompuan ni tau, mesti parang naik ke muka.

      Delete

Pasti anda terlalu terkesima kan baca entry saya ni
hingga malu2 nak tinggalkan komen.... hik hik...