Thursday, December 18, 2008

NASI PUNCA BANTUT?

Apakah punca bantut? Nanti kita bincang...

Sebagai membalas kebaikan kekasihku...oppss jangan suspen... kekasihku adalah suamiku, hari ni MM mencuba resipi KN iaitu Kuih Peneram kegemarannya. Tak la sesusah mana pun membuat kuih tu kan... tapi yang malas tu ialah memerapnya memakan masa yang panjang.

Penantian itu satu penyeksaan. MM memang selalunya akan setkan alarm kalau nak memerap bahan-bahan masakan ni sebab tak nak la nanti, penat-penat perap.. alamak terlupa pulak, esok pagi bukan jadi kuih peneram sebaliknya jadi cendawan pulak ya.

Satu masakan yang paling leceh pernah MM buat ialah Tandoori Chicken, memerapnya mengambil masa selama 8 jam. Lagi leceh kalau nak buat tempe kot? Ambik masa beberapa hari untuk menghasilkannya. Kalau orang-orang kampung MM, sekarang tak pasti ada lagi ke tak cara ni...sebelum mengadakan kenduri kahwin, diorang akan adakan satu acara yang dinamakan "Rewang Membuat Tempe". Orang-orang kampung akan berkumpul beberapa hari sebelum hari berlangsung untuk membuat tempe beramai-ramai.


Nasi Punca Bantut?

Masakan paling ringkas dan pantas untuk disediakan, MM rasa masakan ala Thai dan Cina kot. Tak perlu perap memerap ni, semua campak-campak je dan sedap dimakan ketika masih panas. Kalau kita lihat masakan barat, contohnya pizza, untuk menggebukan doh mengambil masa sekurang-kurangnya 1/2 jam. Tapi mungkin ada sesetengah mereka membeli kulit pizza segera yg banyak terjual di pasaran tu dan bila nak makan just bubuh je topping ikut citarasa sendiri. Masa MM kat oversea hari tu, pemilik chalet tu menyediakan pan cake segera. Dengan secepat kilat beliau menyediakannnya untuk kami sekeluarga sambil memperli isterinya dia berkata ..

"memasak ni satu kerja yang paling mudah" sambil  beliau tersenyum sinis.

Lelaki Mat Salleh yang sebaya ayah MM tu memberi pendapatnya, mengikut perkiraan beliau mengapa Mat Salleh bertubuh tinggi lampai, sebabnya mereka tidak mengambil nasi sebagai makanan harian mereka. Anda setuju? Adakah nasi punca manusia menjadi bantut? Waallahualam. Sehari tak makan nasi bagi MM bagai hidup tak jumpa PC. :D

Hari raya tanpa ketupat pun bagai raya tak bererti. Walau beraya di oversea, kami tetap menempah menu ketupat dari pihak agency.... jangan tak tahu. Tak kisah la nak jadi bantut pun MM ni... yang penting badan tak menggeletar kerana laparkan nasi. : D

No comments:

Post a Comment

Pasti anda terlalu terkesima kan baca entry saya ni
hingga malu2 nak tinggalkan komen.... hik hik...