Saturday, October 16, 2010

TIP AGAR BEKAS KEKASIH KEMBALI PADAMU SEMULA ...

Frust dengan status terbaru kekasihmu yang tak semena-mena di ruang sembang popular?.   Menangis tak henti2 lantas berfikir untuk mengharap dia kembali padamu semula?. "ABAIKAN" dia jika ingin kembali pada dia semula...


Remuknya hati dilukai..... tambah remuk lagi jika laman sembang popular itu bagai sengaja merobek hatimu yang telah sedia robek kerana "tidak dapat" menyembunyikan identiti terkini bekas kekasihmu... kerana status terbarunya... contohnya begini :

Miss Mirror is in relationship with Bujal (sekadar nama rekaan saja...).


Oh kalau I.... mungkin I akan deactivate account buat sementara waktu hingga benar-benar hatiku sembuh dari kelukaan itu.... 

Baiklah..... sebagai orang yang telah lama makan garam, I nak nasihat sikit Dik...ABAIKAN BEKAS KEKASIHMU JIKA KAU INGIN KEMBALI PADANYA....(mana la tau.. kau memang benar-benar tak mampu kehilangan dia.. rasa macam masih berharap untuk mencuba.. rasa macam.. sebenarnya hubungan kalian masih boleh diselamatkan..cuma tetiba je dia berubah.. rasa tak puas hati kenapa dia tetiba berubah.. rasa macam dia telah dihasut orang... rasa macam kau lebih hensem pun dari kekasih barunya itu.. dan bla bla bla bla bla...)


Mengapa I suruh you abaikan dia??.  Sebabnya.... jika kau terus-terusan merayu-rayu... si dia akan rimas!!!.  Perempuan rimas tau kalau dirayu-rayu... pening!!!. Kalau dia ego.... maybe egonya makin meningkat... orang tengah gila bayang la katakan.. tak guna kau nak merayu-rayu.... mendayu-dayu.... buat habis bil tepon je.






Kalau u selalu call dia.... "kembalilah padaku sayangg.... sayangg..... mengapa tergamak kau lakukan ini... bla bla bla"... so, bila masa pulak akan terbit kerinduan dia pada kau...sebab hari-hari dia dengar suara kau betul tak? Dengan cara pengabaian ini... she/he will have some alone time to actually get a chance to miss you.

Lagi satu.... pengabaian ini juga memberi ruang untuk dia mencari kesimpulan dalam dilema yang dia sedang hadapi.... give her/him a break. Mana la tahu kan... selama ini dia serabut sangat dengan kerenah kau.... tu yang datang entah jejaka/awek mana terus la dia sangkut. Bagi dia rehat-rehatkan minda dulu untuk kembali ke pangkal jalan.






Selain dari itu..... bersendirian ini juga memberikan ruang untuk kau memperbaiki kelemahan diri. Lihat pada cermin hikmat MISS MIRROR ini.... apa selama ini yang kurang pada kau. Then try buat perubahan.

Walaubagaimanapun situasi di atas bergantung pada tahap mana dia cintakan kau. Kalau cinta barunya itu dirasakan terbaik buatnya... pengabaian ini mungkin gagal untuk menyelamatkan perhubungan uoll malah menjadikan ianya lebih parah.... apatah lagi jika si perampas itu memenuhi kreteria yang selama ini si bekas kekasihmu itu impikan. Hanya keimanan yang teguh berjaya menyelamatkan anda dari terus huru-hara dengan kekecewaan ini..... Percaya pada qada dan qadar bahawa rezeki, ajal maut dan jodoh pertemuan adalah di tangan Allah semata-mata.... itu adalah lebih baik untuk menyembuhkan kelukaan di hati.



Syyyy... ini rahsia tau... Kak Mirror nak bagitau...

"Girls mostly fall in love with the people avoids them most..".   




Suatu saat nanti, anda semua mampu hingga ke level ini.







I believe one fine day, Allah pasti akan temukan seseorang yang mampu membuat hidup kau saaaaaangat bahagia (baca kisah wanita yg bangkit dari kegagalan ini).... PERCAYALAH dan ketika itu kau pasti akan berterima kasih atas kekecewaan ini. 

Baca juga : Cara melupakan si dia

Sekian dan selamat mencuba.







Peringatan IKHLAS -   Percintaan sebelum kahwin hanya merupakan ZINA HATI..  Pernikahan adalah jalan terbaik.   Awas!.  Jauhi zina.   Bercinta tak semestinya berzina tetapi zina selalunya berawalan dari percintaan.  Nauzubillahiminzalik.. Moga Allah melindungi anda semua dari segala maksiat!.



Allah turunkan perpisahan tu sebab sayang... sebab tak nak uoll diselubungi DOSA maksiat.  



"Miss Mirror,  what if she doesn't even come back?"

Then why would you want to be with someone that doesn't want you?.  Why???.  Know your worth and move on.  Bertabahlah..  kalau kau hilang seorang yg cantik, ALLAH itu lagi maha sempurna dan cantik!.  Kalau kau hilang seseorang yang kaya, Allah itu lagi Maha Kaya. Kalau kau hilang seorang yg kau kasih dan sayang, ALLAH itu maha pengasih dan maha penyayang.  Maka,  berserah sajalah  pada ALLAH semata mata.    


Allah itu sifatnya pencemburu, maka itu diberi ujian ini supaya keterikatan anda bukan lagi pada makhluk.   Allah ingin anda mendekat pada-Nya.


PENAFIAN ENTRY : TIDAK BERCAKAP MELALUI PENGALAMAN PERIBADI..... actor-actor kacak yang terlibat di dalam cerita di atas tidak menyentuh pada seseorang individu sahaja tetapi secara GENERAL!.  Jika ada persamaan, ia hanyalah kebetulan semata.


















Ubati kelukaan hati adik2 dengan membaca entry ini -  Kerana Allah Sayangkan Kita


**Jangan lupa menonton TV2 hari ini, JUMAAT pukul 1 tghari, "MISS MIRROR dlm APA KATA WANITA ZAMZARINA," 






188 comments:

  1. Lebih baik putus cinta, daripada besok bercerai-berai setelah berumah tangga.

    Malunya lelaki merayu2 macam tu.

    ReplyDelete
  2. eik...

    kak MM...ayu kan ada rahsia ttg citer kekasih lama..adeh....jgn lah berulang kembali..

    dah putus..?..putus jer...

    ReplyDelete
  3. MS ~ tidak salah lelaki merayu..itu tandanya betapa cintanya dia kpd wanita itu.... Lelaki yg bersungguh2 spt ini la yg sebaik2nya dijadikan suami...sbb ada unsur2 kesungguhan.. cumanya.. klu dah sampai membuang masa dan ibarat mencurah air di daun keladi...sebaiknya lelaki itu mengatur langkah dan bina je hidup yg baru...

    AYU ~ Wow!! Apakah "rahsia" itu? ;) kwang kwang kwang..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Miss mirror... Tapi saya pnya bekas kekasih.. Dia selalu kcau2 says .. Saya pelik.. Dan tndakan dia mcm dia syg saya lagi.. Dan dia mngku PDE kwn sye yg die tk bhgia sprti mne die dngn sya dlu.. Jadi kalau saya macam mntak die rndhkn ego ... Dan trime sye kmbli .. Tak APA ka miss m... Adakah hbngn kitorng akn slmt? Adakah kitorng akn bhgia sprti dlu? Yg mle2 mntk otiso adelha sye... Tpi LPs gtback .. Sye plk yg mcm tkde mood true nk mrh fike bkn2.. Then die kte die tkmo skit kn hti sye lgy... Then bile dh tk bsme.. Die mcm mseh Ade prasaan PDE sye... Dan she mngku sye jgk mmng tkley nk lpekn die miss... Boley miss tlng sya?..

      Delete
    2. Miss mirror... Tapi saya pnya bekas kekasih.. Dia selalu kcau2 says .. Saya pelik.. Dan tndakan dia mcm dia syg saya lagi.. Dan dia mngku PDE kwn sye yg die tk bhgia sprti mne die dngn sya dlu.. Jadi kalau saya macam mntak die rndhkn ego ... Dan trime sye kmbli .. Tak APA ka miss m... Adakah hbngn kitorng akn slmt? Adakah kitorng akn bhgia sprti dlu? Yg mle2 mntk otiso adelha sye... Tpi LPs gtback .. Sye plk yg mcm tkde mood true nk mrh fike bkn2.. Then die kte die tkmo skit kn hti sye lgy... Then bile dh tk bsme.. Die mcm mseh Ade prasaan PDE sye... Dan she mngku sye jgk mmng tkley nk lpekn die miss... Boley miss tlng sya?..

      Delete
    3. Miss mirror... Tapi saya pnya bekas kekasih.. Dia selalu kcau2 says .. Saya pelik.. Dan tndakan dia mcm dia syg saya lagi.. Dan dia mngku PDE kwn sye yg die tk bhgia sprti mne die dngn sya dlu.. Jadi kalau saya macam mntak die rndhkn ego ... Dan trime sye kmbli .. Tak APA ka miss m... Adakah hbngn kitorng akn slmt? Adakah kitorng akn bhgia sprti dlu? Yg mle2 mntk otiso adelha sye... Tpi LPs gtback .. Sye plk yg mcm tkde mood true nk mrh fike bkn2.. Then die kte die tkmo skit kn hti sye lgy... Then bile dh tk bsme.. Die mcm mseh Ade prasaan PDE sye... Dan she mngku sye jgk mmng tkley nk lpekn die miss... Boley miss tlng sya?..

      Delete
    4. Persoalannya skg.. diri sendiri, suka ke x dgn dia?. Kalau dah suka sama suka.. segalanya bukan lg masalah yg penting hubungan tu ada matlamat (matlamat utk berkahwin), itu yg utama.

      Delete
  4. kebahagiaan dalam perpisahan seperti lagu shahir

    ReplyDelete
  5. MummyShane ~ begitu ya? hopefully begitu bagi mereka2 yg kecewa di luar sana.

    ReplyDelete
  6. miss mirror...bukan nak ckp besar tp kalau boleh tk nak balek semula. melihat pengalaman sekeliling sebagai pelajaran. biarlah sendirian...

    ReplyDelete
  7. Eh you all ni...sgt tegas ya! Hehe.. I likee!!! Thanks for all the comments!

    KENGKAWAN/CUTE OVEN ~ tengok dulu pada reason dia kot.. klu munasabah, don't mind utk dipertimbangkan..& mesti berjanji utk tidak ulangi.
    Bergantung pd tahap mana pengkhianatan yg dilakukan..sometimes ada yg disebabkan unsur2 "ilmu hitam".. maybe masih boleh dipertimbangkan kot... maybe la... ini menurut pendapat2 insan2 yg hatinya pernah dilukai.

    ReplyDelete
  8. saya setuju sangat dengan komen ringkas 'kengkawan' sekali melangkah takkan toleh belakang semula...jika kita berpisah dengan seseorang itu, bukan bermakna kita gagal dalam percintaan....[sebab Tuhan tahu dia bukan pasangan yang sesuai untuk kita...not our soulmate la]...Tuhan sediakan orang yang lebih baik untuk kita dimasa akan datang...tapi bagi saya tak salah berduka @ sedih kalau putus cinta..cuma janganlah sampai memudaratkan diri...

    ReplyDelete
  9. NOORGIE ~ u juga adalah seorg yg TEGAS dlm percintaan. Syabas! :D

    ReplyDelete
  10. kak sam, hari ni dania dah lempang si dia..dania rasa puas sb selama ni dania bnyk sgt terluka dgn dia..

    xkan bg dia peluang ke2 lg..
    die xlayak!!

    ReplyDelete
  11. DANIA ~ ya la kan...kita ni perempuan..amat pedih bila dilukai. K.Sam faham perasaan Dania.. Moga Dania jumpa org baru yg jauh lebih membahagiakan. Ameen.

    ReplyDelete
  12. sakityne menanggung rindu di atas perpisahan .tabah
    hadapi dugaan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya Allah kesiannya... harap tabah menghadapi, pasti Allah ingin menggantikan dgn yg lebih baik. Ameen.

      Delete
  13. miss MM : sy da cuba diamkan diri . tp dia ta kembali dgn sy pun . hehe . its ok lah , bukan jodoh . redha je ! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. NELIA - bersabarlah.... pasti Allah sedang merancangkan sesuatu yg lebih baik, in shaa Allah.

      Delete
  14. sy bru je dtggalkn hmpir 1bln ni... tp spnjg tggalkn adalh 4kli dh jmp.... sy bntu tuk dptkn dia kmbali... kna hti ni mmg mncntainya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau mmg dah jodoh, putus mcm mana sekali pun pasti dia akan kembali Dik.. cheer up!. :)

      Delete
  15. saya bru jak d tgal ole kekasih yg saya paling sayang.. saya begitu lemah tanpa diri nya di ku.. saya berharap sangat dia kembali pada diri ku... saya dah banyak salah dengan diri nya... sekiranya dia kembali pada ku kembali saya akan tebus kesalahan yang pernah saya lakukan... dia ada orang lain dalam hidup nya... saya teringin dia kembali.. diri ku sangat lemah tanpa diri nya kerana dia la semangat hidup ku ..tolong doa aku agar dia kembali dalam hidup ku ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. SM - Yalah Kak Mirror doakan. Kalau dah jodoh, bergaduh bertekak bagai pun akhirnya dia pasti akan kembali ke sisi kita. Don't worry.

      Delete
  16. relek n cool down dlu.. klu ptus trus t mnysal..sbb hbgan dlu blh dprbaiki tp xsma bila dgn yg baru..

    ReplyDelete
  17. klu ptus time bngang mang puas..tp bila lma ckit nyesal jgak.. so..nk habaq ..klu hbngn baru mang x sma dgan hubngan yg lama.. yg lama blh pe baiki..

    ReplyDelete
  18. Dh tggu 10 bln dh...xde pom kembli...dh puas ku mncuba.....dan brusaha .....smua di block die..xthu nk cri die mcm mne lgi

    ReplyDelete
  19. dia suruh saya ngorat dia balik....mati laaa mcam tu dh laaa saya ni pemalu....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Uiiish untung ko .. Sahut la cabaran tu .. Klo aq .. Aq xkn sia2kan .. Yelakan .. Laki kn mmg hati keras ble dh ade.. Ble xde baru nk trngade2 .. N aq akn ckp mcm ni kt dia .. "saya akan terima awak bila awak dah janji untuk terima saya sebagai suami awak yang sah dan takkan curang."

      Delete
  20. Hehehe..
    Bersabar ye adik2 Kak Mirror semua...
    Kalau ada jodoh tak ke mana, kalau takde jodoh, pasti Allah
    akan ganti dgn yg lebih baik.. inshaallah.

    ReplyDelete
  21. hmm..sedih..baru je 3 hari kene tinggal.dia ada orang lain...sy nak try lagi dengan dia pun dia dah taknak.padahal sy ngan dia dah dekat setahun,n gf baru dia baru beberapa minggu. :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sedihnyaa. Bangkitlah dari kesedihan itu Sis.
      Pasti ramai lagi insan2 lain yg sedang beratur ingin mengetuk pintu hati Sis.

      Delete
    2. Kalo laki mcm tu .. x usah lee .. Tak ada ciri3 setia langsung .. Serupa dengan rx saya sebelum ni .. X sampai sebulan ptus .. Dh ade org lain .. Katenye .. Nk bebas /single smpai blan 9 .. Tp blan 1 pn dh ade org lain.. Adess

      Delete
  22. Assalamualaikum...akak, hubungan saya dengan kekasih bergolak sebab beliau fed up dengan cara saya yg agak kurang menghargainya dan kehadiran orang ketiga dalam hidup dia...

    kami hanya berjumpa 2-4 bulan sekali sahaja...dan kekasih saya seorang nurse...beliau fed up kerana saya telah 4 kali berturut-turut terlepas peluang berjumpa dengannya sewaktu beliau cuti balik kampung....sebelum itu saya juga pernah berkali-kali mengugut untuk meninggalkannya jika dia enggan mengikut nasihat saya(kesilapan terbesar saya)

    masalah orang ketiga timbul setelah kekasih saya mula anggap saya sudah tidak mahukannya lagi....alhamdulillah orang ketiga itu sedar akan kesalahannya dan meminta maaf kerana mengganggu hubungan kami dan sudah menghilangkan diri...tetapi sekarang kekasih saya masih lagi fed up dengan saya walaupun saya sudah sedar dan memohon ampun maaf walaupun sudah agak terlewat...

    si dia memaafkan saya,tapi beliau kata sayangnya kepada saya sudah tidak lagi sama(berkurang atau hampir zero)...setiap kali saya call, sambutan suaranya tidak lagi ceria dan seperti dulu...si dia banyak mendiamkan diri melainkan saya yang bertanya khabar dirinya,kerjanya,dan kehidupan sehariannya...keadaan ini berterusan sudah hampir sebulan...

    sebelum krisis saya hanya call si dia 3-4 hari sekali, bermula kira2 2 minggu sebelum saya tahu isi hatinya dan kehadiran orang ketiga itu, saya sudah tidak henti2 call beliau dan cuba memenangi hatinya kembali kerana terasa kelainan caranya melayan saya....dalam tempoh itu saya memaksa,memujuk,merayu,bersemuka dengannya tapi masih sama keadaannya...

    beliau hanya mengatakan beliau maafkan saya tetapi sudah tawar hati walaupun masih ada sekelumit je sayang dan cinta terhadap saya....beliau meminta saya melepaskannya dan beliau ingin bebas....saya berbincang dengannya dan beliau bersetuju untuk tidak berpisah tetapi dengan syarat saya tidak kecewa jika layanan dan perasaan dia tidak seperti dulu...

    adakah cara mengabaikan si dia buat sementara waktu sesuai dengan situasi saya ini??....kalau sesuai berapa lamakah tempoh tersebut mengikut pandangan akak??

    p/s:utk pengetahuan akak kami tidak pernah miss satu hari pun tanpa contact call atau text sepanjang 3 tahun berhubungan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumusalam Dik..
      Sukar utk Kak Mirror nyatakan berapa lama...
      tapi hati wanita bila sedang terluka.. perlukan sedikit
      masa untuk memujuk hati, perlu masa untuk bersendirian.

      Cuba dulu dlm masa seminggu, then selepas dari "pertapaan" itu, buat kejutan pada dia dgn menyatakan yg adik ingin melamarnya sbg isteri. 3 tahun perhubungan, itu satu tempoh yg agak lama.. pasti beliau inginkan hubungan yg lebih serious dan tak ingin dipermainkan lagi.





      Delete
    2. Saya setuju pendapat akak. Wanita memang perlukan sedikit masa untuk memujuk hati. Cuma kali ini saya tidak mahu tersilap langkah atau terburu-buru macam dahulu dalam keadaan genting ini. Kerana saya kini sudah fobia untuk mengecewakannya.

      Bernas juga cadangan akak ni yer...hihii

      Terima kasih di atas nasihat akak dan keprihatinan akak....Jazakallahu

      Delete
    3. Sama2 Dik..
      Moga Allah percepatkan jodoh kalian.

      Delete
    4. Wahh situasi kite same la cume kes org ketiga n miss untk jmpe dye tu .. X ade la .. kes saye ni .. Sye start kapel dgn dye mse form 3 .. Jrk umo kami 5 thun .. Saya lebih muda .. Skrg saya tgh spm .. Perh .. Bulan ni lak dye wat hal .. Birthday saya 23 okt ... Dia start buat hal 20 okt .. Dye mnta ptus 26 okt .. Saya start exam .. 3 nov .. Ha bygkn situasi saye .. Smpai skrg ni .. 19,20 nov saye msih exm .. Admath dgn fizik lak tu .. Dia ada semua sifat detia kt mne2 blog yg share ciri2 wanita setia .. Dye mnta ptus sbb dye trlalu buk fkr yg saye akn tngglkn dye ble msok U atau apa2 nanti .. Tp saye dah janji akn mnyunting bunga masa umo saye 20 thun nnti .. N saya selalu ada disisi dia .. Tp dia mcm ni .. Dia kaye .. Dia janji akn terima saya jika ada jodoh .. Yg saya pelik .. Knp dia buat mcm tu sdangkn .. Saya boleh rasa perasaan rindu dia terhadap saya .. Jd Miss M .. Apa pendapat Miss? Apa saya perlu buat? .. Harap tak ada kaitan dgn mninggalkan dia sbb saya dah janji.

      Delete
    5. Jika sayangkan dia, belajar bersungguh2. Perjalanan awak masih panjang.

      Delete
  23. Amiin...mintak maaf kak, lupa nak tanya, pendapat akak la sebagai perempuan, sekiranya baru 2-3 hari saya abaikan dia tapi dia dah contact sy sama ada call atau text, perlukah saya respond to her atau biar je dulu sampai cukup tempoh seminggu baru respond??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Respond je la Dik kalau dia yg contact dulu...mungkin hati dia dah sejuk kot.

      Delete
  24. ok...trma kasih akak Mirror....Assalamualaikum =]

    ReplyDelete
  25. Salam kak mirror..dah lebih seminggu sy dgn teman wanita sy tak contact atas alasan dia nak some space to heal her heart atas apa yg saya lakukan dulu.. perlu ke sy tunggu lagi respond dari dia atau saya kena mula bertexting dengan dia..
    untuk pengetahuan akak,dia kerap post2 quote kat laman sosial tentang move on and get over the relationship. tapi sy tak jemu berdoa setiap hari dia kembali pada sy. sy mmg syg akan dia & betul2 sedar atas kesilapan sy mengabaikan dia selama ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumusalam Dik..

      Jika si dia masih ada dlm frenlist, itu masih satu petunjuk bahawa peluang utk berbaik semula itu masih ada. Jika dah block tu mungkin lain cerita. Cara terbaik ialah... teruskan berdoa, ubah mana2 sikap kita yg beliau tidak senangi selama ini. Buktikan bahawa anda adalah insan yg mampu menjadi imam yg baik untuknya satu hari nanti. Tunjukkan kematangan dlm post (status) di laman sosial. Tunjukkan keceriaan dlm setiap status (meski terpaksa berlakon).. sbb semua faktor2 ini secara tak langsung menaikkan aura dlm diri kita yg mana ianya adalah faktor penting utk menjadikan org lain senang dgn kita.

      Ok Dik... andai ada jodoh tak ke mana, tp jika sebaliknya.. pasti Allah akan hadiahkan yg lebih baik utk adik kerana jodoh itu rahsia Allah yg telah tertulis sejak 4 bulan dlm kandungan lg, Allah adalah sebaik2 perancang.. apa yg diberi adalah yg terbaik utk setiap hamba-Nya.

      * sama ada nk text dia atau tidak.. sukar utk Kak Mirror berikan jawapannya..

      Delete
  26. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  27. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  28. Salam kak mirror... um akak punyer blog is the best btw... n full of asam garam...hehe
    Btw kak, sy rasanya sudah dekat setahun ditingalkn oleh Mrs F ni...Dlam diam, dy sudah mencintai org lain... snang cerita cam lagu papinka masih mencintaimu gitew..hehe, Em kami sudah bersama hampir 7 tahun n 2014 ni mungkin tahun ke 8. But, dy dh ada yg lain... dy sendiri berkata yg dia sygkan sgt kekasih barunya itu... padahal, hbungan kami selama ini elok jer,sy xnmpak pun dy xhppy ke pe ke...pe2 hal dy mngadu dkat sy kcuali ttg dy sygkan mamat ni. first, dy ckap cuma brkawan,so sy biarkan sbb kawan kan..sy xde hak nk halang..tp sy beri nasihat agar jgn dgr masalah org lain..6t hati bisa berubah... well, smua da trlambat:)
    Apa sy cuba bg tahu, sy sgt merinduinya...felt like everything went wrong without her.. rsult stdy teruk, not motivated, lost a dream.. sy knal dia dari form 1 lagi..hehe cuba tackle tp xpnah dapat.. n form 4 baru dapat.. sy ingt ia cinta monyet..tp mkin sy mngenalinya, sy mula tahu n rasa kbahagian... sy jnis yg xsuka citer masalah pd kawan,act like cool konon, xpnah cter dkat famili.. i bear this all alone,,fighting it every single day... um btw sori panjang hehe.. so, apa pndpat akak? there is chance we r getting back? i think no..but who knows? haha... dy skrg mgkin da bahagia bsama yg baru..sy xpnah memarahinya atas kelakuanya..sbb smua mnusia buat silap..dy pn minta maaf.. tp rindu dan syg ini sgt tebal kepadanya... nk coll dy malu..feel awkward kan.. dy skrang pon cam xlayan dah sy.. kdg2 sy msg try buat joke, n dy blas spatah n snyap terus..haha am i that desprate?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumusalam Dik.. oh thanks...

      Takziah sbb berpisah dgn Miss F. Bangkitlah dari kekecewaan itu Dik, ibarat mcm lirik lagu Datuk Shake "anugerah dari kegagalan". Anggap kekecewaan itu sbg pencetus semangat utk adik lebih berjaya di hari muka. Belajar bersungguh2, tak perlu menoleh ke belakang lagi sbb dia dah terang2an telah mencurangi adik. so, jgn biarkan diri dibelenggu oleh masa lalu, bunga bukan sekuntum... lagi pun tak lama harum.

      Redho, apabila kita redha dgn kekecewaan.. Allah akan ganti dgn yg lebih baik. Wallahualam.

      Delete
    2. Thanks for reply... noted. But easy said than done...hehe well, these things happened, ibarat lirik lagu Datuk Shake ye,haha so all in all... jgn bercinta masa muda, MASALAH jdinya...better trus kawin huhu... Thanks Sam

      Delete
    3. Ha'ah.... betul tu Dik.. kawin je terus.. lg berkat!. Cuba pinang Miss F tu. Mana tau, klu mmg dah jodoh. Tp make sure lepas kawin, suruh dia berniqab sbb takut2 ex-bopren dia masih kejar dia lg... Haha..

      p/s : just kidding.

      Delete
  29. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  30. salam kak miror,,sy baru lepas break dgn bf sy about a month ago,, dlm sebulan tu ade la (4-5 kali) sy jmpe n merayu dkt die,,tp die still dgn decision die,,sy cll and text die x pernah respond..so skrg da 1 1/2 week sy x cntact die,,tp die bt xtaw je..yg sy confius..last sy jumpa die die suh sy tunggu die,,kami break sbb die rse sy terlampau kongkong die n sy terlalu negative,,die ckp die nk space utk tenang kn dri,spend masa utk diri die n utk kwn2 die,,sy lg x phm,,die still bg duit kt sy (sy ade mslh duit n die taw)..tp die bt sy mcm x wujud lg.. what should i do miss miror?? ade lagi ke harapan utk relation kami nie?? sy syg die..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Membaca pd komen Sis, mcm dia masih menaruh harapan pd Sis... tp nampak gaya, dia seorang yg suka keluar ngan kengkawan ea?. Klu itu gaya hidup dia.. Sis kena biasakan diri dgn sikapnya itu.. sbb tak semua wanita (bila bergelar isteri nt) akan sanggup ditinggal2 hanya semata2 si suami berjumpa dgn kengkawan. Itu je point yg perlu Sis pikir. Klu Sis tanya Kak Mirror.. kelihatannya mcm dia masih ada harapan.. cuma... sebaiknya solat isytiharah adalah jln terbaik. Allah lebih maha mengetahui dari kita semua.

      Delete
  31. Salam miss mirrorr, saya dengan bekas kekasih dah 8 tahun jalin hubungan, dan kami telah berpisah 1bulan yg lepas atas kesalahan saya sendiri. Dia meminta putus kerana penat dengan saya sbb katanya saya terlalu mengontrol diri dia..saya menyesal dan masih berharap untuk bersamanya semula. Saya dah berubah jadi lebih matang.. Bagaimana cara untuk saya memikatnya semula miss mirror. Bantulah saya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumusalam Dik..

      Selagi mana bekas kekasih adik belum bersuami, selagi itu peluang adik utk kembali padanya masih ada. Cuma sama ada berjaya atau tidak.. itu adalah atas ketentuan-Nya. Hati manusia adalah dlm genggaman-Nya. Allah saja yg mampu menukar hati manusia dari benci menjadi sayang atau sebaliknya. Maka, banyakkan sedekah al-fatihah moga2 si dia berlembut hati utk memaafkan dan kembali.

      Jika niat adik jujur dan ikhlas, pasti Allah permudahkan. Mungkin boleh gunakan "orang tengah" utk menyakinkan beliau yg adik dah benar2 berubah.




      Delete
    2. Saya sentiasa berdoa miss mirror agar hatinya lembut kembali, saya benar2 terseksa skrg ni.. Miss mirror ada tips untuk melembutkan hati dia.. Org tengah tidak menjadi, saya dah cuba

      Delete
    3. Usaha2 telah dibuat tapi masih gagal ye?. Bersabar ye. Percaya tak Dik kalau Kak Mirror katakan... bila satu hari nanti, adik dah mula redho kehilangan dia, bila hati dah mula pasrah... masa tu si dia akan berlembut hati. Selalunya mcm tu.. sesuatu tu bila kita dah tak terlalu mengharap, masa tu la penyelesaian dtg.. dan masa tu mungkin hati kita pula dah tawar (mungkin kita dah ada yg lain masa tu). Hehe.. Jadi tanamkan sikap berserah pada Allah. Banyakkan istigfar, Allah akan menolong adik keluar dari penyeksaan ini.

      Delete
  32. Terima kasih miss mirror, sy bertanya padanya siapakah saya skrg baginya, dia kata saya cuma stranger. Sedih

    ReplyDelete
  33. Assalamualaikum, kak, si dia adalah cinta pertama saya, sudah 8 tahun kami bersama, mcm2 masalah yg timbul selama 8 tahun ni, alhamdulillah dpt diselesaikan, baru2 ni saya merisik si dia, berbincang ingin tunang pada bulan 12 ni.. Tp akhirnya saya dpt taw die curang dgn saya.. Hari2 saya merayu supaya die kembali kpd saya, whatapp, wechat, Facebook sudah di block tinggal no phone saja X d block lagi, si dia kata saya mengabaikan die, selalu marah die, tp sudah 2 minggu tanpa apa2 berita, saya dah rasa give up tp saya syg kan die..Mcm mana ni kak.. Apa perlu saya buat.. Adakah kene abaikan die dlm seminggu bak kata akak.. Tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumusalam Azman..

      Kalau dah sampai block2 bagai menandakan dia dah betul2 rimas dan perlukan privacy.

      Tak pasti Kak Mirror sama ada "tip pengabaian" akan berkesan atau tidak, semua bergantung pd sejauh mana cinta dia pd adik. Klu masih ada sekelumit syg di hati dia, seminggu pengabaian sudah cukup menerbitkan rasa x keruan di hati dia. Cubalah dulu ye... tp klu x berkesan, menandakan dia bukan jodoh yg tertulis utkmu..

      Delete
  34. Salam kak.,sy bru je d tgglkn oleh mkwe sy 2 hari..sy trkejut tiba2 je dy nk ptos dgn sy..mmg kita org ada gaduh..tp sblm ni pn ad gaduh jgk..xdela smpai nk ptos..mse kte org gaduh,ada laki angkat fon..mse tu hati sy mmg sakit..tp smlm dy sms ckp nk ptos..sy xtau ape slh sy smpai dy buat sy mcm ni..sy nk mntk pndapat akak,kalau dy sms sy ape ptot sy buat?sy nk buat dy mnyesal sbb tgglkan sy..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalakumusalam Saiful..
      Pertama sekali, K.Mirror doakan adik tabah. Percayalah Allah ingin memberi yg lebih baik.

      Seeloknya tidak perlu berdendam, jika si dia sms utk putus.. nyatakan je "ok, saya doakn awak bahagia dgn keputusan ini.". Boleh jugak klu nk titipkan salam kemaafan, kot2 selama berkawan ada mengguriskan hati dia. Pastu say good bye.. and bukak lembaran baru.

      Moga Allah membantumu.

      Delete
    2. Kalau dy sms untuk brbaik mcm mana?sy tkot nk trime dy lg..ape perlu sy bg thu dy?

      Delete
    3. Kalau tak berminat utk kembali atau dgn niat utk menikahi, tak yah reply.

      Delete
  35. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumusalam Nurul..

      Mereka just fren je kot?. Awak yg terlebih cemburu?. Hehe.. Atau bopren awak tu "mata keranjang" ke Dik?. Berat mengkahwini jejaka mata keranjang Dik (sini nak, sana nak).. tp Adik solat istiharah je la ye.. biar Allah yg berikan jawapannya.

      Delete
  36. Kak .. Ini kesah saya .. Saya dah bersama hampir 3 tahun .. Lg 3 blan stgh msok 3 tahun .. Kami brknalan dri skype .. Kwn dia kenalkan dia pada saya .. Dalam tempoh perhubungan .. Kami tlah brjumpe sbnyk 5-6 kali .. Kami brcinta jarak jauh .. Mse brknal .. Thun 2012 tu saye umo 15thun 5 tahun lbih muda dri dia .. Skrg saya tengah bulan spm ni!! Nov .. kami ada brgaduh smpai dia mnya ptus byk kli .. Tp sblom tu dia ada kata .. Permpuan cakap ja nk putus tp sbnanya tak .. Ok saya ambil ringan .. Tapi menangis gak sbb dia kata mcm tu .. Tp saya prcayakan dia .. Dan lagi .. Dia miliki semua sifat wnita setia kt mne2 blog share ciri2 wanita stia tu .. Dia mula berubah sejak 19 mlm .. Siang tu dia ok je .. Siap nyanyi mcm2 lagu utuk saya .. Tp hari tu saya demam ..dia ada minta saya nyanyikan lagu untuk dia .. Saya pun janjii la mlm tu untuk nyanyi tapi demam saya asih yak pulih

    ReplyDelete
  37. Waktu tu saya tak sihat lagi .. Jadi saya tak dapat nak nyanyikan untuk dia .. Esoknya saya masih dmam .. Makin teruk! .. Saya jd kurang lyn dia sbb tak larat .. Esoknya saya x on apa2 untuk contact dia malah sekola pn x pegi .. Tgh exam tu .. Hmm .. Esk nye dia snyap ja .. Waktu 23 okt tu ..birthday saya tu .. Dia layan saya mcm nk xnk ja .. Saya tak tau kenapa .. 3 hari lpas tu .. 26 hri bulan hri ahad .. Dia mnta ptus .. Saya tnya la sebab .. Diakata .. "org asyk fkr b tinggalkn org .. Nnti b.msuk plkn, msuk U n kje lagi .. Kt U tu rmai prmpuan .. Nnti b trpkat .." saya cakap t dia "tak .. B bukan mcm tu b setia dengan syg ..x pnah pn b tngglkn atau mnduakn syg.. Syg prcyalah b setia" .. Stu dia jwb "b sekolah lg .. Nnti b dh msuk U .. B tau la nnti .. Sume laki mcm tu .. " .. Saya fhm prasaan dye x rcyakn lelaki sbb dia byk kli kne tnggl dn diduakan .. Dia ni memang jenis ganas n kasar tp penyayang n manja .. Bab apa2 pmberian .. Dia memang tak berkira .. Dtg jmpe sye .. Sewa hotel dkat 300 untk 2 mlm .. Blnje saye mkn .. Dia ada duit sbb dh kje farmasi .. Saye ni bdak hingusan je .. Nk topup pn mntak mak ayh blikan .. Adess .. Kan dia minta ptus tu .. Sya pjuk n mroyan la jgn tngglkn saya .. Saya rasa x sedap hati dengan perbuatan saya tu .. Tp dia call pn x angkt n wasap suke blok tp saya fhm yg dia rimas .. N dia ada shri tu dia luahkn kt saya .. Dia rindu sgt kt saya .. Pstu dia send gmba manja .. Manja yg ikhlas la . Saya tau rupa ikhlas dia mcm mana .. Hehe .. Pstu x lama lepas tu dia x layan saya .. Saya meroyan la kat fb .. mcm2 gmba kat2 psl cinta n vd proposal .. Mkin x sdap hti . Saya rasa saya x patut .. Pastu dia mrh la .. Dia ada ckp skali .. "jgn smpai org blok b dri hidup org" sbb sblom ni kami dh brjnji2 kata . Dia janji aan terima saya jika ada jodoh .. Saya ata lah .. Kalau tak usaha .. Jodoh tu tetap pergi .. Tp dia tetap berkeras .. Tp saya masih dapat rasa yg hati dia rindukan saya sgt2 .. Tp saya yg meroyan n risaukan dia lebih .. Jd pndgn Miss M .. Mcm mana .. Ada eluang x n apa prlu saya lakukan .. Saya dah redi untk buat apa saja yg boleh saya lakukan sebab saya xkan ptus asa .. Lgpun saya dh brnji dgn dia akn nikah dia bila umo sya 20 thun pd 2017 .. Saya jnji tu waktu thun ke dua bersama .. Jd .. Apa pendapat Miss M? Hrp baik2 dan selari dgn hasrat saya untuk nikahi dia ya .. :) saya ikhlas cintakan dia .. Dia pun sama cuma kurng prcayakan saya sbb pnah gduh kannnn...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau ada niat menikahi.. usaha utk belajar bersungguh2. Fokus pd pelajaran. Sbg adult.. itu je yg mampu Kak Mirror nasihat sbb awak masih belajar, priority awak adalah parent dan ilmu. Fikirkan ttg mereka.

      Ttg persoalan jodoh.. serah pd Allah, lari ke mana pun dia.. andai Alllah dan tulis itu jodoh kita.. x akn ke mana.

      Ok dik. Moga cemerlang dlm SPM.

      Delete
    2. Ermm ok .. Bila syq trbyg saya dalam U nnti .. Sya msti sunyi .. Hmm waktu si dia pract .. Saya ada bg smgt diagaduh kwn ke .. Sakit kaki ke .. Saya ada .. Tapi saya nak pendamat Miss M .. Dia janji dia aan terima saya .. Jd .. Boleh saya percaya dia tak? Saya ni kurang yakin dgn prmpuan sbb mmg mejoriti permpuan tak boleh hidup tanpa lelaki .. Jd apa pndpt Miss? Patut saya percayakan dia atau saya terpaksa epaskan dia?

      Delete
    3. Jgn difikirkan perkara yg belum berlaku Dik. Kita tak tahu apa yg bakal berlaku di kemudian hari.

      Harap entry ini dapat membantu sila klik :-

      Cinta Di Zaman Persekolahan


      Delete
    4. Hmm . Saya mood down bleh kate .. Down gile .. Tgh exam dia buat mcm ni .. Walau pun saya faham tp klau stakat ptus tak apa .. Tp ni tak layan .. Ermm yang tu yg buat saya gila tu ... Tp takpa .. Saya brsrah kpd Allah untuk aturkn jln yg trbaik untk kami trus bersame malah lebih bahagia .. Amin .. Doakan untuk kami ya .. Mudah2 dia berubah hati kembali ye .. Saya minta maaf dkat Miss sbb buat miss stress .. Hehe .. Sory ya .. Bg kami yg brusaha ni smgt untuk berusaha ya .. Thx kak .. Isnin n selasa ni kimia n bio .. Arrghhh

      Delete
    5. Haha.. k.mirror stress bukan apa.. sbb takut apa yg Kak Mirror ckp akn buat adik lg down.

      Welcome. Buat yg terbaik exam Kimia dan Bio tu nt. Anggap semua yg berlaku sbg cabaran.
      .

      Delete
  38. Ok kak .. Yg ni saya open mind .. Apa sebanya pendpt kak? .. Saya akan prtmbangkn .. Jgn risau.. Walai tgh risau .. Hha ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pendpt K.Mirror .. study hard.
      Ada ustaz td menulis..
      Jika putus cinta. Aljawab..
      "Ada duit RM10 ribu?. Jika ada.. pegi menggembara, cari ilmu. Jika xde... cari duit.".

      Ok Dik. Wish u luck. Kalau dia jujur.. dia x akn buat awak stress di minggu exam. So, fikir2kan la...

      Delete
    2. Ooohhhk .. Saya fhm mksud kak .. Thx kak .. Tp xpa .. Saya akan usaha dulu .. Kalau tak dapat .. Saya usaha lagi.. Haha .. Tp kalo dia kahwin bkan dgn saya .. Baru saya tawakal .. Hihi .. Xpe kan? .. Saya doa dia byk2 alFatihah yek .. Hehe

      Delete
  39. salam kak..

    12/11.. sehari sblum tu die mcm biase je tp pade esok ny kami bergaduh atas faktor sye xdpt trime y die beritahu sye die nk kluar makan dgn sorg kawan llaki die.. sye mrah sgt mse tu sbb die nk lkuar bdua n mlm lak tu.. die bru duk bandar bpe hari.. kami dah couple dekat 6 tahun dah akak.. sejak 25/5/09.. byk knangan pahit manis y xpnah sye nk lupe kn... tp knape ye kak scare terlalu mndadak die brubah pade sye.. sblom ni gaduh la wlau cmne pon tp akhir ny hbgn kami jd smkin rapat bile bgaduh..tp skrg die btol2 brubah pade sye.. syg knal die sgt2 die btol2 seorang y setia sblom ni slme 6 tahun.. sye cerita kn mslah ni pade kawan rapat die n kawan die tu pon awal2 lg dah warning sye kate jgn curang sbb si dia tu seorang y sgt setia pade sye.. slame 6 tahun 6 sye masuk Universiti wlaupon kkadang hati trase goyah tp sye cekal kan hati sye tuk setia dgn dia.. waktu mula perkenalan sye biase je dgn dia tp die dah pupuk kn rase cinta dlm hati sye thadap dia.. result ny sye skrg sye btol2 xdpt nk hdup tanpe dia.. sgale manis ttg die trus hilang mndadak... die kate hati nya dah berubah dan ad org lain.. tp bile sye bjumpe dgn ny die kate die mmg xde org lain lak.. sye pelik y mne 1 betul y mne 1 tak...td die kate demi Allah hati die bkn pade sye.. terduduk sye dpn dia.. tp die tak nafi kn die cinta kan sye n die syg kn saya.. knpe boleh jd mcm ni.. faktor kluarga mmg xde hlgn.. cinta tp hati bkn pade sye.. mcm mne ni.. sye btol2 keliru.. msg sye pun die dah xbalas kalau balas pon nk xnk jer.. sye tahu sgt die mmg org y stia.. tp knpe mendadak mcm ni... sblom ni mrate2 die pergi kerja tp xpnah jd mcm ni.. smpai je die ke bndar tu hati die mcm brubah trus pade sye.. die ungkit kesilapan sye pade waktu dulu y terlalu lme untuk di jadikan alasan.. sye xtau ap y terjadi pade die.. ape y harus sye buat.. 6 tahun phbungan kami prsaan cinta sye pade die mmg xterungkap.. dpd tarikh 12/11 tu smpai skrg xterhenti air mata sye tkenangkan dia.. kami still berhubung.. die nk sye beri kn die mase sbulan untuk mnyendiri tp sye xkasi.. sye kasi smgu tp die kate terlalu cepat.. sye tahu kalau dah smpai sbulan sye beri die mase, pasti die akn lg jauh dpd sye.. bile xberjumpa syg, cinta,rindu, sume xtrungkap.. terlalu nampak care die nk jauh kn diri die dpd sye.. kawan2 rapat die pn pelik knape kami jd mcm ni sbb hbgn kami mmg dorang ibarat kn lain dpd y lain.. terlalu setia.. knpe skrg ni sperti ni n sye xrse die btol2 ade org lain.. sye xdpt cari punca sbnr.. 6 tahun kami jalinkan hbgn prsaan sye pade die dah terlalu dlm.. sye btol2 xdpt tenangkan diri.. org kate law jodoh tu xkmne..mgkin Allah nk temu kn kite dgn org y lebih baik.. tp sye btol2 xdpt nk terime lg tersiksa ny hati sye skrg ni.. sye btol2 boleh dikate kn terlalu mnderita dgn keadaan skrg ni... sye rse ptah smgt tp sye ttap xnk bptus ase untuk die.. sye tahu xde org y lebih cinta kn die sbgai dlm ny cinta sye pade die skrg.. die seorang y baik sgt tp knape sume ni boleh berlaku... sgale pujuk rayu sye die dah xbrpe peduli.. ptut ke sye beri die mse sbulan? die btol2 akn tgal kn sye pade mse tu.. sye tahu.. sbb die jauh dimata sye skrg.. sye nk buatkn ssuatu y special untuk di9e tp sye mgagur.. kluarga sye susah untuk hantar sye temuduga kerja wlau p[on byk tmuduga y sye trime.. sye btol2 hilang smgt tp jiwa islam sye slmat kn sye dpd buat perkara y xdiingini wlau pon sye terdetik untuk lakukan pbuatan tu.. sye btol2 hilang smgt.. cinta sye pade die terlalu mndalam.. terlalu dalam..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumusalam Faiz Shah..

      Masalah adik, Kak Mirror dah jawab pada entry ini..
      sila klik link..

      Masalah Remaja

      Delete
    2. terima kasih kak atas reply akak.. sye dah sdaye upaye cube slamat kn hbgn kami :-) hari ni sye akn berjumpa die.. esok die akn balik ke kmpung kami.. kluarga dia dah tau sye nk dtg esok tp dia xtahu lg ttg hal ni..kluarga die nk tlong sye.. esok sgala jwpan die akn kembali atau tak akn trungkap.. sye dah buat solat hajat, tahajjud, dan istikarah.. siap bace doa pngasih dan hembus ke gambar dia lg :-P hati sye masih pade dia..doa kn saya esok.. moga hati ny lembut dan terbuka untuk mnerima sye :-) terima kasih

      Delete
    3. oh lupe jwb reply akak sye ni mmg hensem n kulit tu cerah la jugak cume sengkek je sbb msih mgagur=.= hehe puji diri la plak..haha.. otw ke sane sini cari kerja.. pape pn tlg doa kn saye sbb cinta sye pade die btol2 ikhlas ibubapa die mcm suke tgk sye :-P cume puan pnyer bdn je y msih keliru.. :-) bbir tsyum tp hati hnye Allah je y tahu.....thx sgt2 akak.. doakn sye berjaye meraih cinta dia ^^

      Delete
    4. Kalau dah begitu.. Kak Mirror doakan moga ada jodoh. Jika sebaliknya.. jgn bersedih hati, Allah ingin memberi yg lebih baik.


      Delete
  40. sye betol2 xnk hidup lg tanpe die disisi sye.. die btol2 dah xdpt dihilangkan lg dlm diri sye.. terlalu istimewa.. terlalu sye cintai.. die btol2 kkuatan sye slme ni.. sye sgup buat ape saje asal kn die ad bsame sye.. sye btol2 terseksa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ermm Miss pnat dh nk bg pndpt .. Haha .. Ermm .. Bg aku la .. Ko tnggalkan je dia dulu .. Aku fhm prasaa ko .. Ko tnggalkan dia sebulan or apa2 .. Ko berserah sungguh2 pada Alah .. Btol aq ckp .. Klo ada jodoh dan ketentuan .. Dia akan msg/call ko dlu .. Ko tnggalkan dia sbulan tnpa msg n call .. Diam je .. Bia dia rasa bgaimana khilgn ko .. Trus brhrp pada Allah dan jgn tnggl doa untk dia setiap slpas solat ..

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. Sorry Dik... terdelete plak komen ni. On9 pakai hp..

      Delete
    4. kalau die masih xterime aku esok aku akn lepas kn die :-) tp die akn sentiase ade dlm doa aku stiap hari.. aku dah buat sgale ny :-) skurg2 ny aku dah btol2 berusaha untuk pikat hati die smule.. moga aku diberikan kkuatan untuk lalui hdup aku y akn dtg tanpe ade die y slame 6 tahun ni stiap hari mbahagia kn aku.. msg aku, col aku, bjumpe, bermesra, bergurau,ketawa, bkongsi mslah, mnangis bersame,tatap mate sbame, sling senyum dan sbagai ny.. knangan y selama ny terpahat dlm hati aku y ikhlas cinta kn dia.. bile die dah ade zuriat bsame org lain.. biar die boleh bcerita pade anak2 dia y ade org lain y btol2 cinta kn dia..mgkin lebih dpd suami dia sdri.. sekian salam

      Delete
    5. Haha jgn la brsinetron dkat sni .. Aq pn brpglmn sme tp x smpai 6 thun .. Pling lme klo aq nk pn 5 thun then kwin .. Lme sgt tuu adess ... Cayokk

      Delete
    6. Alhamdulillah die dah terima aku.. aku xtahu sama ad die betul2 ikhlas atau pon kesian haha dan xtahu pon smpai bile akn bertahan... die kate die betul2 ikhlas.. xpe lah tu y penting lepas ni aku akn cbe bsabar tuk pupuk prsaan die kpd aku agar kuat mcm dulu2 mgkin lg kuat lg.. mgkin aku kne lebih bsabar dgn die lepas ni.. yela pkare y kita betul2 ingin kn mgkin susah nk dpt kn tp hasil ny y terpenting... Syukur Ya Allah beri kn beri kn aku kekuatan aku semula wlau pon kekuatan tu dth dpd mu ya Allah.. Terima kasih.. Tahajjud, Istikarah, hajat bsame doa :-) byk perkara y dipelajari.. lepas ni kne buang ego y tinggi sbb luka y kite igt kn kecik bile dipendam kite xsedar dah terlalu parah... hargai perempuan.. terima kasih Ya Allah.. misi memupuk cinta die bermula.. fokus cari kerja dan tamat kn hbgn ni.. sbgai suami isteri.. terima kasih semua.. terima kasih :-)

      Delete
    7. Syukur Alhamdulillah Dik..
      Allah beri peluang kedua. K.Mirror tumpang gembira.
      Moga cepat2 kawin. Aamiin.

      Delete
    8. Aq pon nak gak .. Adooyyy .. Ko jgn abai dia igt n .. Pling baik ko trus minang sbb .. Mmg klo dye ckp ptus lg .. Abs la ko .. Huhu

      Delete
  41. Assalamualaikum k.Mirror....saya nk brtny pendapat kak..sy baru je putus dgn kekasih sy 2 bulan lps, dan km dh pn bercinta selama 4 tahun..sbnrnya km dh pn merancang utk bertunang pd blan ni(bulan 12) tp bulan 10 hr itu dia ambk keputusan utk putus masa km bergaduh kecil.dia kata yg dia dh bosan dan tawar hati sbb sy asyk kongkong dia.siap dia kata nk pulangkan cincin tunang n semua bnda yang sy bg utk dia tp smpai hari ini,1 barang pn dia tak pulangkan.sy terfkr knp slpas 4 tahun dan dh dkt dgn tarikh nk bertunang bru dia bt kputusan utk putus...sy xsnggup utk khlangan dia,sy trlalu sygkan dia..dan skrang sy mmg dh lost contact dgn dia..ada jg sy dgr dia kapel dgn laki 1 universiti dgn dia,tp saya xpasti sejauh mana cinta mereka..kak mirror tlglah bg pendapat dan cara bagaimana sy nk kembalikan dia pd sy..sy meletak harapan yang tinggi utk dia kembali pd saya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumusalam Pakcik..
      Nanti k.mirror reply.. tgh busy buat kek ni.. hihi.

      Delete
  42. npe ek lelaki senang sgt nk lupakn pompan ? sye syg sgt kt dye kak sye cuba berubah ,sye cuba mgalah ..mse tu dye da bgi sye pluang .tpi ttbe dia ckp dia xbole bg sye pluang .sye syg sgt kt dye kak ...hm

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu tandanya dugaan Dik. Tak semua yg kita sayang menjadi milik kita. Tapi Allah Maha Pengasih & Penyayang.. jika mereka pergi dari hidup kita, pasti Allah ingin menggantikan dgn yg lebih baik. Bertabahlah.

      Delete
  43. Assalammualaikum kak ... skdr brkngsi ... sy pon sdg kcewa.. prcntaan kmi 3 thn musnah hnya krn hlangnya kbrkatan sorang ibu .. prncngn asal hjung thn nie kmi bakal mnamatkn zman bujang tp ibu kwan llaki sy halang sbb x na bkal istri nya luar dr kwasan mreka (utara). Psangn sy skeluarga bole di kategorikan sbg sorang yg alim ... krn tkot redha allah yg dicari slma nie hlang tnpa sptah kata maaf mhupon psan. Hnya allah jewk thu prsaan saat nie ... sy meseg dia x balas .telfon jauh skali dia na jwb ... family dia na kan prmpuan ustazah @ blja dr skolah pondok ... apa slama nie dlm dnia prmpuan yg pkai tudung besa tu jhat ke ppuan btudung labuh tu baik ... allahuakbar ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumusallam Dik..
      Siannya. Bersabar ye.
      Jika parent dah tak restu, perpisahan adalah jln terbaik.
      Kita ada harga diri... buat apa merayu pada yg tak sudi. Kelak kita umpama pengemis, menagih kasih.

      Redho Dik ye. Biar berduka skg..jgn berduka kemudian hari.

      Delete
  44. Salam kak sya baru ditinggal kn kekasih sya seminggu lepas. .sya ptus ngn dye sbb dye terbaca chat2 sya ngn laki lain. .dyeorg suma tu just kwn je. .sya syg kt bf sya tu sgt2. .sya xbole hdup tnpa dye. .dye kta dye xsanggup tgk hdup sya mcm niy. .dye kta dye da xda perasaan syg da kt sya. .hati dye da keras da xda perasaan nk jalin kn hubungn lg da. .tp dlm masa yg sma dye xsanggup tgk sya hdup mcm niy. .sya taw dye masih syg kn sya lg tp hati dye ja yg da xbole terima sya lg. .dye kta kalau dye trima sya balik pown dye akn lyn sya mcm kwn biasa je. .xda perasaan mcm dlu da. .akak bole bg pendapat x mcm mna sya nak dpt kn hati dye balik. .nk yakin kn dye balik. .pleaz kak. .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumusalam Ain...

      Solat hajat biar dia lembut hati utk memaafkan. Hanya Allah je mampu melembutkan hati tiap manusia dari keras menjadi lembut.

      Kalau dia still dgn egonya... biarkan. Just move on. Mungkin ada yg lebih baik menanti.

      Delete
  45. Salam.mis miror.sy perlukn nasiht akak tok situasi sy ini.sy bru ditgalkn kekash 5 ari da..bnda ni berlarutan..disbb kn org ke3.sy mnyesal mndesak dia supaya wat plihan..antara sy gan org ke3. Jwapan dia ckop mngecewakn sy sbb si dia pilih kekasih baru..sdangkn kami da bersama hampir 3 taon..snggup dia tgalkn sy..kerana laki yg dia baru knal..knape aty si dia cpt berubah sdangkn slamer ni kami idup susah snang bersama.klu diigtkn balik mase sy jmpe si dia,idup melarat xde tmpt tgal gan dibuang family. Sy kutip dia bgi tmpt tgal,mkn dan crikan kerja tok dia.xsngka selepas idop dia da kukuh..dia bercnta gan kwn sekerjanya..sy xsanggup kehilangan si dia.bnyak knagan kami bersama2 yg sukar dilupakan.knape dia xigt jasa sya selamer ni yg pnah mnyara idup ye slmer 1 taon..dan sy terima dia seikhlas aty walaupon tau latar blakang dia sblom ni..bkn ye wanita yg baik2.sy xnk khilagn dia..sbb dia lah kekuatan sy slmer ni.sy xsangup lepaskn nya..walaupon ternyata dia sudah cntakn kekasih baru.skrng sume kol dan msej dia sudah xlayan..dia mndiamkn diri..sy..xnk khilangan si dia..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam Nazri..
      Sedih K.Mirror baca kisah tragis awak ni. Allah syg awak sbb tu diberi dugaan ini.

      Mungkin si dia rasa rendah diri kot sbb pernah kerja sbg ****. Ada pernah gaduh dan awak ungkit tentang itu?.

      Anyway, andai dia pergi.. redhokan je, bila kita redho atas kehilangan.. Allah akan ganti dgn yg lebih baik.
      Ok Dik.. jgn sedih2 lg dan bangkitlah dr kegagalan itu.

      Delete
    2. popuan mcm tu mcm kampang.. xyh la bro u deserve someone much better than her..

      Delete
  46. Replies
    1. Nazri Darus dan Asri Roslan =

      Baca entry Kak Mirror yang ni ye Dik..
      Masalah Nazri

      Delete
  47. Assalamualaikum..Sy baru 2 minggu ditinggalkan bf Sy..sejak ditinggalkan sehingga sekarang Sy tidak pernah give up untuk Memujuk DAN merayu pada dia agar kembali kepada Sy..tetapi,die hanya katakan KALO ADE JODOH ADA LA..Sy berkawan dengan bf Sy hampir 3 tahun.. Sekarang Sy Yg selalu teringat DAN msj bf Sy dulu.. Walaupun kami dah putus Sy tetap mengekalkan panggilan kami ketika bersama..tetapi bf Sy bahasakan diri AKU DAN memanggil Sy dengan panggilan KO.. Walaupun telah banyak perkataan Yg buruk2 die katekan KEPADA sy,Sy tetap tidak pernah putus Asa..bile Sy call die,Dan sy memanggil die B die akan menjawab YE..tetapi bile bercakap die akan menggunakan KO AKU.. Adekah die dalam keadaan marah?harus ke Sy abaikan die selame sebulan ?atau mungkinkah memang tiada harapan lagi untuk hubungan kami? Tetapi Sy still berharap die Akan kembali pada Sy..cume bile terbace blog miss mirror ni HATI SY MULE RASE PENAT mengejar seseorang Yg x pernah hargai syg kite pade die.sy merayu menangis Mcm orng mati LELAKI tetapi ayat die tetap same KALO ADE JODOH ADE LA..die pernah msj pade sy KALO AKU CKP AKU X SUKE TU AKU X SYG LA..betul ke?atau itu hanya luahan dari jari sahaja?tetapi hati Nya lain?maklumla LELAKI ini ego Nya tinggi kan..tetapi adekah harapan lagi untuk Sy?sekarang die x penah call Sy msj Sy..cume Sy je Yg terhegeh call n msj die..Mcm mane Ye??sy confius..

    ReplyDelete
  48. Assalamualaikum..Sy baru 2 minggu ditinggalkan bf Sy..sejak ditinggalkan sehingga sekarang Sy tidak pernah give up untuk Memujuk DAN merayu pada dia agar kembali kepada Sy..tetapi,die hanya katakan KALO ADE JODOH ADA LA..Sy berkawan dengan bf Sy hampir 3 tahun.. Sekarang Sy Yg selalu teringat DAN msj bf Sy dulu.. Walaupun kami dah putus Sy tetap mengekalkan panggilan kami ketika bersama..tetapi bf Sy bahasakan diri AKU DAN memanggil Sy dengan panggilan KO.. Walaupun telah banyak perkataan Yg buruk2 die katekan KEPADA sy,Sy tetap tidak pernah putus Asa..bile Sy call die,Dan sy memanggil die B die akan menjawab YE..tetapi bile bercakap die akan menggunakan KO AKU.. Adekah die dalam keadaan marah?harus ke Sy abaikan die selame sebulan ?atau mungkinkah memang tiada harapan lagi untuk hubungan kami? Tetapi Sy still berharap die Akan kembali pada Sy..cume bile terbace blog miss mirror ni HATI SY MULE RASE PENAT mengejar seseorang Yg x pernah hargai syg kite pade die.sy merayu menangis Mcm orng mati LELAKI tetapi ayat die tetap same KALO ADE JODOH ADE LA..die pernah msj pade sy KALO AKU CKP AKU X SUKE TU AKU X SYG LA..betul ke?atau itu hanya luahan dari jari sahaja?tetapi hati Nya lain?maklumla LELAKI ini ego Nya tinggi kan..tetapi adekah harapan lagi untuk Sy?sekarang die x penah call Sy msj Sy..cume Sy je Yg terhegeh call n msj die..Mcm mane Ye??sy confius..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam Sheyra..
      Apa yg buat dia marah sgt?. Berpunca dr awk atau faktor lain. Jika berpunca dr awk.. mungkin apa yg dihamburkn hanyalah cara dia luahkn kekesalan. Sampai waktu.. tentu kemarahan tu reda.

      Tp jika faktor lain (dia dah ada yg lain).. luahan dia dtg dr hati.. so.. move on. X usah menyiksa diri.

      Delete
    2. MASALAH ini berpunca dari die DAN sy..tetapi die menunjukkan rase benci sngt pada diri Sy...smpi die pernah CKP KALO AKU KAWIN DENGAN KO ARI NI NIKAH LUSA AKU TALAKKAN KO..Hal ini berpunca dari balas membalas..mungkin Sy bodoh time tu.. Pada awalnye sy ye2 syg kat die tetapi die boleh msj depan Sy I LOVE U N MISS U dengan pmpn lain..Sy plak bodoh pergi balas balik ape Yg die buat dengan ade hubungan lain..tetapi CERITA ini adalah 2013..jenis bf Sy die suke mengungkit..Tp sy x pernah nk ungkit ape die pernah buat ape die curang Sebab kite syg..Sy JUMPE msj die ngan pmpn lain pun Sy x kesa..tetapi die mengungkit semua salah sy..bile Sy ungkit Sy CKP die curang itu ini,die x nk jawab die tukar topik..DAN paling Sy sedih family kami da kenal antara satu Sama lain..skang Sy masih merayu pada dia untuk hubungan Yg lame,tetapi die CKP ADA JODOH ADE LA KO DAH TAUBAT SNGTKAN DOA BIAR DOA KO TERMAKBUL..die kate DOA BIAR HATI AKU LEMBUT..Kawan CKP bile lelaki CKP ADE JODOH ADE LA MAKSUDNYE LELAKI TU MMNG TAK NAK KAT KITE DAH..betul ke? Sy syg kat die sngt,harus ke Sy diam?atau still berharap?atau Sy kene mule hidup baru?tetapi susah untuk Sy lupekan sume ni..malah sekarang SY X DE HATI UNTUK BERKAWAN.. Walaupun hanya kawan,msj masuk Sy tidak akan reply x pun Sy delete je.. Sedih bile mengenangkan semua ni.. Sy x taw nk buat ape dah?kawan kate Biar je dulu,lame2 die akan cari Sy balik,Sebab perempuan mane leh tahan dengan perangai dia..Sy tkt time die cari sy,hati Sy,,sy x taw Sebab bende yg akan dtng kite x taw kan.. Ape lagi sy nk buat...hurmmm

      Delete
  49. Akk..nak emel address akak bole?nak mnta pendapat

    ReplyDelete
  50. bile popuan y bsungguh2 dlm satu hbgn, y lelaki akn buat hal.. bile lelaki plak y bsungguh2 ptahankan hbgn, y popuan plak buat hal.. tu la susah couple btahun2 ni.... ap y penting jgn tlalu berharap pade psgn kite.. bkn saje nk tanam sifat xpercaya pade psgn.. tp xnk awak smue ni merane bile tjadi satu musibah sbagaimane y dilalui kawan2 kite diatas.. sye sdri ade pngalaman.. 6 tahun tp gagal..... kluarga dan kawan2 jgk y stiase ad tuik kita... nasihat sye... jgn tllu simpan harapan y terlalu besar pade seseorang y belum tentu milik kita.... igt Allah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak Mirror setuju pendapat Sinz. Tak usah menyimpan harapan terlalu tinggi kerana jodoh adalah rahsia Allah. Pantai lg kan berubah.. ini kn pula hati manusia.

      Delete
  51. Sy dah kenal die hmpir 11 bulan.. dah ade future plan pun.. sy sedih bile die tibe2 kate die nak tinggalkan sy.. sy x pernah abaikan die.. sekali pun x pernah. Sy kejut die subuh,start pukul 5pgi. Die pun mcm tu jugak., just lately ni bile sy tinggal di klang dan die belajar di grik.. kami berjauhan tapi setiap minggu n ade jugak setiap Hari exam die sy call n text die.. die kate die ade jumpe org lain n org tu baik sgt dgn die.. sy pulak jauh dari die.. sy tnye die sy ni x baik ke?? Akak.. selama ni sy x penah abaikan die.. die tau everyday sy tulis ape yg sy rase pasal die dlm diari sy yg sy nak hadiahkan kat die nnti..sedih sgt2 bile die ckp mcm tu.. sy syg die sgt2.. sy care sgt2 pasal die.. kami x pernah berahsia.. everytime kiterang oncall suare die happy sgt.. :') die selalu ckp I love u more today than yesterday but not as much as tomorrow.. sy call die mlm semalam sy mintak maaf kalau ade ape2 yg sy buat menyinggung perasaan die.. sy luahkan semua kat die.. sy harap one day die sedar betapa bodohnye die tinggal kan sy.. sy x pernah curang dgn die.. everyday sy ingat kat die.. die buat mcm ni kat sy Kak.. ya Allah.. hancurnye hati ni.. sy percaya dgn die.. kadang2 rase nak balas balik je kat die.. tapi tu lah.. no point.. ayat terakhir die mlm semalam is kalau ade jodoh x kemana kan?? Kalau sy jumpe die one day sy akan tampar die n bgi tau die betapa hancurnye hati ni bile die buat sy mcm ni.. die block semua post sy kat die dlm instagram.. die tukar password die.. sy sedih sgt2 Kak., sy harap die akn rindukan sy n still sygkan sy.. masih ade ruang ke dlm hati die untuk sy?? Artikel miss mirror ni sgt sesuai dgn situasi sy.. insyaallah sy kuatkan hati untuk x contact die.. n abaikan die.. sabar lah duhai hati.. kite merancang dgn cite2 Allah merancang dgn cinta.. sy sgt2 sygkan die n sy harap die jugak begitu.. sy x nak sesiapa yg dtg dlm hidup sy selain die.. if one day die dtg rumah sy untuk melamar sy sbb die dah janji.. sy serahkan kpd Allah semata mata.. untuk kaum2 girls dia luar sana...plsss.. jgn terlalu cinta akn manusia.. bile dah terlanjur cinta mcm sy ni mule lah rasa kecewa berbakul bakul tu nak dtg.. boleh mencintai tapi berpada pada.. betol x Kak??? :')

    ReplyDelete
    Replies
    1. K.Mirror faham perasaan awak waktu ini Dik. Tp bertabahlah. Cari kekuatan dgn bertahajjud.. nt Allah akan tolong. Kurang2 kalau x dpt lupakn sepenuhnya pun.. mungkin Allah hadirkan keriangan lain..

      Peluang berkawin dgn dia masih ada sbb jodoh rahsia Allah.. tp jgn sampai memberi harapan terlalu tinggi. Busy2kan diri.. buat2 senyum. K.Mirror yakin.. dgn cara awk buat2 jual mahal (x contact).. lama2 nt dia plak yg terhegeh2.. hahaha. Tp kena redho la ye.. anggap semuanya ni ujian.

      Kill Them With SUCESS and bury with a SMILE.

      Come on Cheer Up!


      Delete
    2. Awk, kisah awk sgt2 sme dgn sy.. Yes! Last dia ckp ada jodoh sy dgn awk ade la.. Sy buntu perlu tunggu ke? Tp dia dh couple ngn pmpn laen.. Dia ckp tlu lme 6tahun smpai dia dh xtahu nk bt ape dgn sy.. Bosan! Senangnya dia ckp camtuu.. Sy ni tlu syg smpai meroyan mcm org xbetul merayu2.. Dia lgsg xhiraukn.. Yes, sy mcm awk.. Mmg jge dia baek sgt2.. Kalo gado skjp je bebaek.. Klu jmpe skjap je ok. Sb jarak jauh dia plih pmpn laen.. Sebak dlm hati ni dgn sikap dia.. Sukarnye jd wanita kne pura2 kuat sdgkn hati sakit..

      Delete
  52. salam..sy bru ptus ngn awek sy 12 hri lps..bgaimna nk pjuk nk smbung hbngan?slh sy jgk sbb bzy memanjang..bkn xcontk lngsung..dlm shri..ade jgk brgyut n mcg ngn dy..p dy ckp dy nk sy brubh mcm mle2 kpel bru dy bleh trima..agk2..mase yg sesual ntuk pujuk dy blik n bgitau yg sy da btol2 brubah?sblm putus sy yg mintk..mmg sy tngh srabut mse tu..tolong..

    ReplyDelete
  53. Asalamualaikum, miss mirror..post miss betul2 dengan situasi kt mna sy berada..sy kenal dia bru 5 bulan, kmi xpernah brjumpa pun.sy pda mulanya minta dia ajrkan sy game dota2 je..tpi lama2 sy suka kat dia..dia ckp sy yg terangkan hdup dia semula.dja belikan saya teddy bear dgn selendang..saya syg sgt dgn dia sbb sy tgh study, jauh dri famly, dia shj yg selalu ad dgn sy..tapi masa genap 5 bulan sy dgn dia, sy tinggalkn dia atas sebab dia mengaku yg dia ad prempuan lain yg dia baru kenal 4-5 hari..dia ckp dia dh syg pn dekat prmpuan tu..dari segi luaran, sy bertudung litup, sedangkan perempuan tu free hair n seksi..dia main game dota2 juga..mgkin sy study, sy tak ad masa nak ingame dengan dia..tapi sy trtanya2 senangnya hatk dia berubah sebab perempuan tu..sy reflex pada diri saya balik, mgkin byk kekurangan pda dri sy..2-3 hari ni saya banyak menangis sampaikan bengkak mata saya..memang benar org cakap cinta itu buta..dia block fb saya and dia update status baru, dia cakap dia truly love perempuan tu..in fact baru semalam kami break..hati saya hancur sangat sebab dia org pertama yg usik hati saya..sy try untuk move on, tapi saya nak minta pendapat miss mirror, perlu kah saya pulang semula barang2 yang pernah dia beri walaupun dia dah halalkan segalanya?ramai orang beri pendapat jangan pulangkan..tapi saya rasa xsedap hati selagi selendang itu masih dalam almari saya..nk beri orang lain sy rasa xsedap hati juga..teddy ni ikutkan hati saya nak bayar kat dia supaya jadi hak saya..sebab walaupun dia dah halalkan, sy tetap rasa saya berhutang..sebab sekarang sy tengah cuba untuk betul2 bebas daripada fikirkan dia..

    ReplyDelete
  54. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  55. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  56. Salam miss..
    Saya dengan gf saya dah dekat setahun da couple..
    Kitaorang selalu gaduh..dulu gaduh 5 minit je da okay. Sekarng mesti kena tgu saya pujuk dulu.. pernah dulu kitaorang bergaduh..saya selalu tengking dia.. dia pon pernah tengking saya..dulu bergaduh mesti baik balik.baru baru ni kitaorang bergaduh.. saya pergi pujuk dia..konon nya saya nak setle kan masalah la.masa tu dia tgh lepak dengan kawan2 dia.saya pergi dengan niat baik..bercakap pon dengan baik.tapi tetiba dia jerit dan tengking2 saya depan kawan2 dia.. malu rasanya.. jatuh maruah saya.. saya tak balas pon..kawan2 dia semua pandang serong..dia menangis nangis. Dia mintak putus..saya pon lepaskan dia.lepas kejadia tu.saya block sume laman sosial dia..saya taknak ade ape2 dengan dia.tapi lepas dua hari.dia mesej cakap rindu dan sayang kn saya lagi.sebelum dia balik kg.saya jumpa dia sebelum saya pergi kerja.tapi tak setle gak..kenapa dia sms saya?sedangkan dia yng mintak putus..saya jadi kesian..saya pujuk dia.tapi bila saya pujuk dia.dia cakap dia taknak kat saya lagi.. dia cakap dia perlukan masa..dia cakap klu tak boleh tunggu pergilah cari orang lain.. perlukah saya tunggu dia.ape yng perlu saya buat..terus pujuk dia atau biarkan dia.dia yng malu kan saya.. saya tak pernah buat dia macam tu.tapi saya pujuk jugak dia.. sebab dia tetiba mesej saya cakap sayang rindu sume tu.ape perlu saya buat sekarang.sekarang mesej tak balas call tak jawab..perlukah saya terhegeh hegeh kan dia lagi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam Mohd Afif..
      Selalunya klu perempuan kejap suka.. kejap mcm tak suka, mungkin hatinya belum ada ketetapan utk kita. Dia "belum menemui" sesuatu yg dicari dlm diri kita. Tp itu sekadar teori K.Mirror je.. x semestinya tepat.

      Delete
  57. Salam miss.

    Saya nak cerita kisah saya. Saya dan teman wanita saya dah hampir 10tahun bercinta. Dan hampir menuju ke alam perkahwinan. Tapi akibat perselisihan faham dari kdua kluarga kami, dan masalah yang dihadapi oleh kluarga die, hubungan kami semakin lama semakin renggang dan akhirnya kami berpisah sbb die minta putus.
    Saya cuba untuk pujuk die kembali tapi jawapan die sangat mengecewakan. Dia kata kt saya untuk tidak diganggu lagi dan dia kata sayang dia kat saya semakin berkurangan. Sungguh saya sangat kecewa dengan jawapan die sedangkan selama ni saya banyak berkorban untuk die. Dari segi kewangan, kerjaya dan masa depan saya. Hanya untuk lihat orang saya cintai ni trus bahagia. Tapi jadi macam ni.
    Miss. Ape yg perlu saya lakukan? Biarkan die sendirian? Trus pujuk die? Atau terus tinggalkan die?
    Jujur miss. Saya sangat cintakan die. Dan saya betul ingin jadikan die satu2nya istri dunia akhirat saya.
    Mohon miss bg pendapat. :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Beiduzzaman -

      Waalaikumussalam. Perselisihan jika dah melibatkan keluarga sememangnya akan jadi meruncing.

      Tentang dilema itu, jika sanggup tanggung risiko (risiko utk mengambil semula hati family dia).. boleh saja dinekadkan utk mengambil dia sbg isteri.

      Tp.. nampak gaya beliau pun dah declare hati beliau dah tawar.. move on mungkin jalan terbaik. Banyakkan membuat penyerahan diri pada Illahi (solat isytiharah). Inshaallah ada jawapannya.

      Delete
    2. Salam . Saya nak tanya , bekas kekasih saya mengaku yang dia rindukan saya . Tetapi dia mengaku yang dia juga tidak boleh terima saya kembali . Apa yg perlu saya lakukan ?

      Delete
    3. Waalaikumussalam Amirul..

      Awak dah kenal pasti punca dia tak boleh terima kembali?. Ada 2 kemungkinan di sini :-

      1). Mungkin si dia dah jumpa pengganti
      2). Punca putus berpunca dari awak.. dan dia masih trauma.

      Delete
  58. sy dah emelkan masalah sy kat emel akak MM, ada masa nanti baca ehh ?? :)

    ReplyDelete
  59. Assalamualaikum....
    Sy dah berkahwin dan mempunyai seorg anak..sy dan isteri baru shaj brpsah..sbb nya dia berlaku curang pd sy dan sy amat mencintai dia dan sy usaha utk pujuk dia kembali kepada sy dan anak kami tp dia ttp berkeras sbb dia nak kebebasan..usaha sy utk dia kembali adalah demi ank kami yg msih kecil..sy ceraikan dia sbb nak bg dia pikir akan kelakuan dia buat utk berubah tp apa yg trjdi di sebalik nya adalah dia tdk pikir apa yg sy pikir..skg hanya tggu jwpan dari dia..sy rasa mcm tiada harapan sbb dia masih berhubung dengan lelaki itu..demi anak sy sanggup merayu pd nya utk merujuk dia kembali bersama sy dan anak nya dan sy amat mencintai dia..sakit sngt2 apabila org yg kita syg snggup buat mcm tu..buntu sngt2

    ReplyDelete
  60. Assalamualaikum....
    Sy dah berkahwin dan mempunyai seorg anak..sy dan isteri baru shaj brpsah..sbb nya dia berlaku curang pd sy dan sy amat mencintai dia dan sy usaha utk pujuk dia kembali kepada sy dan anak kami tp dia ttp berkeras sbb dia nak kebebasan..usaha sy utk dia kembali adalah demi ank kami yg msih kecil..sy ceraikan dia sbb nak bg dia pikir akan kelakuan dia buat utk berubah tp apa yg trjdi di sebalik nya adalah dia tdk pikir apa yg sy pikir..skg hanya tggu jwpan dari dia..sy rasa mcm tiada harapan sbb dia masih berhubung dengan lelaki itu..demi anak sy sanggup merayu pd nya utk merujuk dia kembali bersama sy dan anak nya dan sy amat mencintai dia..sakit sngt2 apabila org yg kita syg snggup buat mcm tu..buntu sngt2

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bersabar ya...
      Adakala sesuatu tu nampak pahit pada mulanya tapi manis di penghujung. Kak Mirror tak nak komen lebih lanjut sbb tak tahu sejauh mana bentuk "kecurangan" yg exwife telah lakukan. Apa kata u refer dgn pejabat agama utk mendapatkan khidmat nasihat.

      Delete
  61. Pening laa nak fikir pasal dia tiba jha dia cakap xska sya ,slma kita org bercinta ni dia pna wat hal cm ni rsanya perlu ke sya perthankan cinta ni?

    ReplyDelete
  62. Assalam kak..
    saya dah berhenti mesej dye 3 bulan sbb sakit hati dye asyik kate busy and dye mcm syak ade bf laen..sbenarnye sy dah tawar hati dgn dye,sbb 2 mood mcm tak hargai dye..
    lepas 3 bulan saya rase hati saya dah maafkan dye,lagipon dye lelaki jenis keras hati,sy yakin dye ssh nak beralih arah,selama sy stop mesej dye ,sy reject semua lelaki yg suka sy sbb nk setia..
    ogos,sy start mesej dye balik...
    1st mesej dye mcm taknak bls,tp lepas minta maaf ,dye bls,mcm marah2 sikit
    Dye off fon,and sy boley mesej dye seminggu sekali je
    2nd mesej
    dye mesej sy,tp sy x sedar dye ade mesej sy,lepas 2 kira dye x bukak WA sampai 3 mggu
    baek2kan diri dgn sy,tp ada tipu2 sikit.tp lame mesej..dr sblom ni cuma mesej seminggu sekali

    ReplyDelete
  63. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  64. Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Klik link biru atas tu ye Dik untuk entry terbaru.

      Delete
  65. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang ada org yg macam tu Dik...
      Susah la... sensitif sgt.

      Delete
  66. Assalamualaikum kak km. Nk share ckit story sy.. Hope akk dpt reply.. Sy bcnte dgn dye slme 6tahun dri zmn skola.. Now sy dh kje n dye smbung belajar.. Sejak dia smbung degree di johor byk brbh.. Lyn sy endah xendah.. Then stu mse dye minx ptus dgn alasan xnk bg komitment.. Abis blaja dia jnji akn cri sy blek.. Sy redha lepaskn.. Lepas smgu sy dpt tahu dia couple ngn pmpn laen.. Slme 6tahun dia tlu baek xpenah curang dgn sy bgitu jgk sy.. Skg sy meroyan xmmpu lupakn dia, sy tlu sygkn dia puan.. Kdg ase mcm nk mati.. Sy xtahu ape nk buat.. Tpk ape dosa sy smpai cmni dia buang sy.. Hati ni tlu sygkn dia sgt2.. Smpai skg sy xbncikn dia.. Puan bdosa ke sy bdoa agar dia kmbli pd sy? Sdgkn dia da bhgia dgn pmpm tu.. Perosak hbgn ke sy?? Dan sy msih xmmpu terima hakikat tu puan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam Dik...
      Ya Allah siannya. Kak Mirror faham apa yg awak rasa. Sabar ye..

      Sebenarnya.. "putus Cinta" pun satu nikmat Dik.... nikmat dan hikmahnya mungkin adik tak nampak waktu skg .. tapi inshaallah 1 hari nt. Allah tak menjadikan sesuatu itu sia2 melainkan semuanya ada kebaikan yg terselindung.

      Anyway jika hati adik masih utk dia.. K.Mirror tak boleh nk kata apa. Dia pun tentu gelisah sbb hatinya masih dipegang org lain.

      Ask yr mum.. resa/instinct org tua adakala lebih kuat.

      Delete
  67. Assalamualaikum kak km. Nk share ckit story sy.. Hope akk dpt reply.. Sy bcnte dgn dye slme 6tahun dri zmn skola.. Now sy dh kje n dye smbung belajar.. Sejak dia smbung degree di johor byk brbh.. Lyn sy endah xendah.. Then stu mse dye minx ptus dgn alasan xnk bg komitment.. Abis blaja dia jnji akn cri sy blek.. Sy redha lepaskn.. Lepas smgu sy dpt tahu dia couple ngn pmpn laen.. Slme 6tahun dia tlu baek xpenah curang dgn sy bgitu jgk sy.. Skg sy meroyan xmmpu lupakn dia, sy tlu sygkn dia puan.. Kdg ase mcm nk mati.. Sy xtahu ape nk buat.. Tpk ape dosa sy smpai cmni dia buang sy.. Hati ni tlu sygkn dia sgt2.. Smpai skg sy xbncikn dia.. Puan bdosa ke sy bdoa agar dia kmbli pd sy? Sdgkn dia da bhgia dgn pmpm tu.. Perosak hbgn ke sy?? Dan sy msih xmmpu terima hakikat tu puan..

    ReplyDelete
  68. Assalamualaikum kak km. Nk share ckit story sy.. Hope akk dpt reply.. Sy bcnte dgn dye slme 6tahun dri zmn skola.. Now sy dh kje n dye smbung belajar.. Sejak dia smbung degree di johor byk brbh.. Lyn sy endah xendah.. Then stu mse dye minx ptus dgn alasan xnk bg komitment.. Abis blaja dia jnji akn cri sy blek.. Sy redha lepaskn.. Lepas smgu sy dpt tahu dia couple ngn pmpn laen.. Slme 6tahun dia tlu baek xpenah curang dgn sy bgitu jgk sy.. Skg sy meroyan xmmpu lupakn dia, sy tlu sygkn dia puan.. Kdg ase mcm nk mati.. Sy xtahu ape nk buat.. Tpk ape dosa sy smpai cmni dia buang sy.. Hati ni tlu sygkn dia sgt2.. Smpai skg sy xbncikn dia.. Puan bdosa ke sy bdoa agar dia kmbli pd sy? Sdgkn dia da bhgia dgn pmpm tu.. Perosak hbgn ke sy?? Dan sy msih xmmpu terima hakikat tu puan..

    ReplyDelete
  69. salam kak..saya ada masalah dengan gf saya..keluarga dia putuskan saya dengan gf saya secara mengejut tapi saya tak puas hati sebab bukan dia yg ungkap kata putus. .dia block twitter semua die block..keluarga dia taknak saya dengan dia lagi..sedangkan kita orang saling sayang tapi dia kena marah teruk dengan family dia dan dia tak boleh buat apa..saya nak jumpa dia secara senyap untuk tanya diA still sayang kan saya or tak perlu ke saya buat begitu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dik... pada K.Mirror.. jika family tak restu, lebih baik kita berundur. Meraih kasihnya orang.. tak semudah ungkapan. Kelak diri sendiri yg terhina, kita hidup bukan utk sehari dua, if I were u... I tak sanggup utk melalui semua proses pujuk rayu, episod menambat hati pihak sana dsbnya. Sesuatu hubungan kalau memaksa kita "berubah menjadi org lain" dan "tak dpt jadi diri sendiri" sudahnya tak ke mana. Itu je yg dpt K.Mirror nasihatkan.

      Delete
  70. Assalam Akak....sy nk luahkn apa yg sy rasa,sy dgn si dia dah 3 thn lebih...dia mntk break dgn sy time sy xde dgn dia dlm 2 mggu..skrg sy balik sy pujuk dia utk kembali n terima sy balik..tp dia betul2 dah tawar hati....tp sy renung air muka dia,dia msih lg sygkn sy...tp dia tahan perasaan tu...sy nampak kekecewaan dia trhadap sy..sy dah buat silap yg besar akak...dah bnyk kali kantoi dia stay lg dgn sy bg nasihat....tp sy x pernah nmpak apa yg dia dah korbankn...sy ni betol2 pntg diri sndri....sy pernah ada org lain dlm diam,tp xlama sbb sy rasa sy sygkn dia lebih lg...sy kembali kpd dia...dia terima blik sy...sy buat masalah lg tipu dia sy terjebak dgn Judi smpai berhutang sana sini...Tampa pengetahuan dia..lama2 dia tahu...dia stay lg terima saya ubah sy...sy berhenti main..baru2 sy mula buat perangai lama tipu dia lg....Kali ni dia betul2 dah tawar hati dgn sy kak..sy dah buat silap yg paling besar...sy lupa diri,lupa Allah,lupa org2 yg sy syg..sy dah d beri bnyk peluang kak tp sy x hargai n xnampak semua tu..sy betul2 sygkn dia...perlukn dia...sy nk berubah akak..sy nk tebus balik kesilapan sy pada dia..terlalu bnyk sy lukakn hati dia...sy dlm proses mnyelesaikn hutang sy.. Sy betul2 rindukn dia..sy nk pujuk dia tp sy takut dia making benci saya..lagi2 skrg dah nk final exam..sy buntu...sy nk dia balik..sy akan jga dia baik2..tp layak ke sy??dia dah bgtau hati dia dah xboleh nk percaya n terima sy balik...dia dah penat dgn semua ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam Adieb..
      Sesungguhnya keampunan Allah terhadap hamba-Nya maha luas. Selagi nyawa blom berada di kerongkongan.

      Syukur alhamdulillah, Allah dah bukakan pintu utk berubah, itu tanda Allah syg. Bertaubat la terhadap-Nya dgn taubat nasuha atas dosa2 Judi etc.

      Jodoh itu telah diatur, kembalillah pada yg mengatur iaitu Allah. Persiapkan memperbaiki diri sendiri terlebih dahulu.. inshaallah jodoh yg baik akn didapat kerana jodoh adalah cerminan diri kita.. jika kita baik, si dia yg baik akn jd jodoh kita.. inshaallah. Moga Adik tenang.. dgn aura ketenangan itu, siapa tahu si dia akn berlembut hati utk menerima kembali.

      Delete
  71. Assalam Akak....sy nk luahkn apa yg sy rasa,sy dgn si dia dah 3 thn lebih...dia mntk break dgn sy time sy xde dgn dia dlm 2 mggu..skrg sy balik sy pujuk dia utk kembali n terima sy balik..tp dia betul2 dah tawar hati....tp sy renung air muka dia,dia msih lg sygkn sy...tp dia tahan perasaan tu...sy nampak kekecewaan dia trhadap sy..sy dah buat silap yg besar akak...dah bnyk kali kantoi dia stay lg dgn sy bg nasihat....tp sy x pernah nmpak apa yg dia dah korbankn...sy ni betol2 pntg diri sndri....sy pernah ada org lain dlm diam,tp xlama sbb sy rasa sy sygkn dia lebih lg...sy kembali kpd dia...dia terima blik sy...sy buat masalah lg tipu dia sy terjebak dgn Judi smpai berhutang sana sini...Tampa pengetahuan dia..lama2 dia tahu...dia stay lg terima saya ubah sy...sy berhenti main..baru2 sy mula buat perangai lama tipu dia lg....Kali ni dia betul2 dah tawar hati dgn sy kak..sy dah buat silap yg paling besar...sy lupa diri,lupa Allah,lupa org2 yg sy syg..sy dah d beri bnyk peluang kak tp sy x hargai n xnampak semua tu..sy betul2 sygkn dia...perlukn dia...sy nk berubah akak..sy nk tebus balik kesilapan sy pada dia..terlalu bnyk sy lukakn hati dia...sy dlm proses mnyelesaikn hutang sy.. Sy betul2 rindukn dia..sy nk pujuk dia tp sy takut dia making benci saya..lagi2 skrg dah nk final exam..sy buntu...sy nk dia balik..sy akan jga dia baik2..tp layak ke sy??dia dah bgtau hati dia dah xboleh nk percaya n terima sy balik...dia dah penat dgn semua ni..

    ReplyDelete
  72. Assalam Akak....sy nk luahkn apa yg sy rasa,sy dgn si dia dah 3 thn lebih...dia mntk break dgn sy time sy xde dgn dia dlm 2 mggu..skrg sy balik sy pujuk dia utk kembali n terima sy balik..tp dia betul2 dah tawar hati....tp sy renung air muka dia,dia msih lg sygkn sy...tp dia tahan perasaan tu...sy nampak kekecewaan dia trhadap sy..sy dah buat silap yg besar akak...dah bnyk kali kantoi dia stay lg dgn sy bg nasihat....tp sy x pernah nmpak apa yg dia dah korbankn...sy ni betol2 pntg diri sndri....sy pernah ada org lain dlm diam,tp xlama sbb sy rasa sy sygkn dia lebih lg...sy kembali kpd dia...dia terima blik sy...sy buat masalah lg tipu dia sy terjebak dgn Judi smpai berhutang sana sini...Tampa pengetahuan dia..lama2 dia tahu...dia stay lg terima saya ubah sy...sy berhenti main..baru2 sy mula buat perangai lama tipu dia lg....Kali ni dia betul2 dah tawar hati dgn sy kak..sy dah buat silap yg paling besar...sy lupa diri,lupa Allah,lupa org2 yg sy syg..sy dah d beri bnyk peluang kak tp sy x hargai n xnampak semua tu..sy betul2 sygkn dia...perlukn dia...sy nk berubah akak..sy nk tebus balik kesilapan sy pada dia..terlalu bnyk sy lukakn hati dia...sy dlm proses mnyelesaikn hutang sy.. Sy betul2 rindukn dia..sy nk pujuk dia tp sy takut dia making benci saya..lagi2 skrg dah nk final exam..sy buntu...sy nk dia balik..sy akan jga dia baik2..tp layak ke sy??dia dah bgtau hati dia dah xboleh nk percaya n terima sy balik...dia dah penat dgn semua ni..

    ReplyDelete
  73. Hebat entry ni bertahan dan terus hidup sehingga lebih 5 tahun, malah masih dijawab oleh Admin. Syabas admin, semoga mendapat rahmat yg besar dgn memberi nasihat dan motivasi kepada para pencinta amnya. -Adiputra Selamat

    ReplyDelete
  74. assalam admin. saya nk minta pandangan. saya baru putus sebulan dgn bf. ya, semua dri kslahan saya. akibat t,lalu cmburu. lpas tu saya ada minta maaf. minta kmbali semula. tapi dia ckp, bia la skrg buat hal masing2x dulu. tapi saya trus desak tuk kmbali. dlm 2 3 hari saya cuba tak msj dia. then lps tu saya msj, minta jadi kwan je. pdhal masih sgt m,hrp. dia kata ok, kawan je. skrg dia xnk ade hbgn lbih dri kwn. stiap 2 @ 3 saya akn msj tnya kbar dia. tapi mgu lpas, saya msj, dia lgsung xbls. bila kol xagkat. admin rasa masih ada hrpn x tuk kami bersama semula? atau dia mmg dah xade perasaan dkt saya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam Ieyza..
      Ingat tak kisah Zulaikha dan Nabi Yusof?. Semasa Zulaikha terlalu berharap dan mengejar Yusof.. Yusof semakin berlari.. tapi bila Zulaikha mengejar Allah.. Yusof mula mendekat padanya.

      Moral of the storynya.. serahkan semuanya pada Allah ya Dik. Jika ada jodoh tak ke mana.. berlarilah ia ke hutan mana sekalipun.. pasti akan kembali pada rusuk kirinya.

      Delete
    2. 😭😭😭😭 ok berserah pada allah. cuba tuk ikhlaskan hati

      Delete
    3. Yesss!. You can do it!!. Inshaallah.

      Allah bersama2 org yg sabar.

      Delete
  75. assalaimualaikum mis. sy nk tnya.. sy bru ngn ex gf sy sbb dyee yg minta putus.. tp rupanya dyew slalu ngis ingtkn sy.. krna trluka dyew cr llki laen yg dh ada isteri n mahu jd isteri kdua walaupun bru je ptus x smpai 3 mggu.. family dyew marah n x bg dyew kawin.. family dyee minta tlg pjuk dyew n hrp stay ngn dyew sbb dh 4 thun couple.. time sy call sy dgr suara llki n dyew ckp tu fture husband dye..sy sdih giler.. apakah sy prlu buat.. tlong sy miss

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam Dik..
      Future husband?. Xgf sudah bertunang dgn lelaki itu atau belum?. Jika sudah, adalah menjadi dosa kiranya kita merampas tunangan org.

      Jika belum, maksudnya peluang itu masih ada.. tambahan pula lelaki itu suami org. Kemungkinan utk dpt byk halangan itu pasti byk.. dari his first wife cthnya and her family as well.

      Faktor apa yg menjadikan beliau memilih lelaki itu?. Sorry to ask?. Adakah kerana material?. Jika itu sebabnya.. better u move on. Jika sebaliknya.. usaha2 masih boleh dilakukan.. cthnya membuat lamaran utk membuktikan yg adik benar2 serious.



      Delete
    2. Terima kasih byk kak sebab jawapan akak bg smngt untuk saya hdup n truskan hdup saya.. Setahu sy llki itu mmg kaya.. Dyew ckp dyew cr llki tuh sbb ingin sembuhkan hati yg trluka... Saya hnya berdoa yg terbaek setiap hr.. Kakak tlh byk bntu sy.. Smoga Allah hnya dpt membalas jasa akak mirror.. Amin..nasihat yg trbaek sy pnah dgr .. :)

      Delete
  76. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  77. Assalamualaikum .. akak ,saya bnyak wt salah kcik pada dia tpi klau slalu wt bleh jadi perkara bsar jgak kan .. si dia kata dy xperlukan saya n bnci dgn saya .. tetapi dy msih blas msej saya wlaupun ada blas sepatah n ada jgak blas msej mcm biase cme xhappy je .. apa perlu saya buat ? saya perlukan dia

    ReplyDelete
  78. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  79. assalamualaikum sis..sya nk share kisah sya.
    sya kenal gn ex sya 5tahun lps sma kmi sma2 bljar..tme tu sya dh ada bf lain n kmi still kwan biasa.dy ada prsaan kt sya tp sya ta dpt trima sbb dh ada bf ..kmi brkwan smpai laa sya brpisah gn bf lma sya...lps sya brpisah gn bf lma sya..kmi mula rpat wlaupn dy twu sya msih ta bleh trima dy tp dy buat mcm2 utk sya smpai 1 tahun lbih bru sya bleh trima cinta dy tp syg lps tu sya dpt thu dia dh apa org lain..sya mryu pda dia tgu selama 6 or 7 blan..n dy cri sya blik, kmi smbungkan hbungn nie..lps sja sya brbaik gn dia..dia buat mcm2 utk tnjukkn y dia sygkn sya n sya pn sygkn dia..tp sya mula brubh lps sja kmi brbaik, sya jd keras kpala n ego..dy mnta sya brubh jd dri sya y dlu n bg sya pluang..dy tgu sya brubh slama tahun..tp syata prnh endahkn..sya fkir dri sya je..smpai laa blan 1 lps dy mula twar hati gn prngai sya..dia ada ckp y dy cuba utk syg sya tp tableh..dy lbh selesa hdup sndri n rsa tenang..sya mnyesal ats apa y sya buat pda dy..sis mcm mna syank amik hati dia blik. sya nk tbus kslahan sya..hari2 sya brdoa agr dia jdoh sya n allah lmbutkn hti dia utk trima sya..dia nk kmi brkwan biasa n minta sya cri pengnti dia..apa y prlu sya buat..sya prlukan dia

    ReplyDelete
  80. salam miss mirror,,,, sy bru putus dgn gf sy 2/3 hari lepas,,,punca putus adalah disebabkan sy xpandai menguruskan strees ditempat keje sampai sy terbawak strees tu n lepaskan pada dia,,,sy sgt mnyesal dgn perbuatan sy,, sy jgk dah resign dari company tu n dpt keje di tempat baru,,, berdekatan dgn tempat praktikal dia,,, sepanjang kehilangan dia sy rasa sgt sunyi n syg sy pada dia masih menebal,,,sjak dari hari putus tu sy selalu menghantar whatsapp mntak maaf dan mntx diberi satu lagi peluang,,, tapi dia x reply pon whatsapp sy,,, dia jgk dah block call sy,,cme yg msih xdiblock hanya whatsapp dan wechat,,,adakah cara abaikan seminggu tu boleh digunakan dlm kes sy,,,n masih ada harapankah untuk sy mendapatkan dia kembali,,,n boleh miss bg tips lain untuk memikat kembali hatinya

    ReplyDelete
  81. Aslm miss mirro.sy baru je putus cinta dgn kekasih hati sy.walaupum putus sy masih syg pada dia.sy nk dia kembali pada saya.tapi sy takut dia xbg respon.nk tanya pendapat bagaimana untuk mndapatkan dia kembali

    ReplyDelete
  82. Aslm miss miroo.sy baru je putus dgn bkas kekasih sy.sy masih syg pada dia.sy harap dia kembali.nk pendapat miss mcn mna.nk pikat hati si dia utk kembali

    ReplyDelete
  83. Aslm miss mirro.sy baru je putus cinta dgn kekasih hati sy.walaupum putus sy masih syg pada dia.sy nk dia kembali pada saya.tapi sy takut dia xbg respon.nk tanya pendapat bagaimana untuk mndapatkan dia kembali

    ReplyDelete
  84. Aslm miss mirro.sy baru je putus cinta dgn kekasih hati sy.walaupum putus sy masih syg pada dia.sy nk dia kembali pada saya.tapi sy takut dia xbg respon.nk tanya pendapat bagaimana untuk mndapatkan dia kembali

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam..
      Punca putus atas sebab apa ya?.

      Delete
    2. Waalaikumussalam..
      Punca putus atas sebab apa ya?.

      Delete
  85. Sorry adik2 semua.. yg mana tak sempat Kak Mirror reply tu.. jgn berkecil hati ye. Kak Mirror busy taun ni.

    ReplyDelete
  86. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  87. kekasih hati sy ckp "sy curang terhadap diri sy dan perasaan sy sendiri" pastu senyap trus... call x angkat... sms xbalas... whatsapp block... samapi sekrg... da masuk 4 bulan... apa maksud sebenarnya...

    ReplyDelete
  88. saya curang terhadap diri saya dan perasaan saya...


    apa maksud tu??? boleh jelaskan???

    ReplyDelete
  89. Salam akak...sye nak bercerita...sye couple ngn ex sye lbih kurang 3 tahun....pelbagai pahit manis suka duka sye ngn dye...mkin lama makin perangai dye berubah...setelah msuk universiti...perangai dye makin lain...makin menjauhi sye ....last2 skli kami ptus....sye pernah ckp nk getback balik tapi dye tolak...ckp xnk couple then sye lame dh xcontact...just contact tnye kaba je tu je..blh dikatakn sye dh kurang skit igt kat dye...n then...suatu hari dye contact sye...slalu wasap sye...time tu dye cuti midsem...sye cuti deepavali..dye ajak sye kluar..so..sbb rase cyg yg ade dalam diri...sye xckp byk n fkir byk..just kluar...mcm biase kmi kluar...and then lepas jumpe je..terbitlah rasa rindu..lau blh hari2 sye nk wasap dye...sye wasap dye...lpastu dye jdi cam endah xendah pulak...sye tnye dye ...still cyg sye ke...dye diam...xcyg sye ke...ttap diam..sye ckp demi Allah xcyg sye...dye trus diam n then dye ckp tipu la xcyg sye lagi 3 tahun cple....n then beberapa bulan kemudian...sye pgi kat tmpt dye drpd perak ke kuala terengganu....sye ckp kat dye...free x...lau free nk ajak kuar..dye ckp ok..kluar sbgai kawan..sye pun..ok la..kluar sbgai kwn...lpastu kami kuar..yg pliknya...knpe dye nk check fon sye??dgn spe sye chat...nk bergmbar ngn sye...sye tgh main fon dye rampas(sdh biasa masa cple dulu)..ade ke kwan check mcg kawan laki??yg dye check semua chat ngn member pompuan sye...n then..lpas sye balik perak je...trus brubah...sye call xnk angkat...mcg xrply..sye pom confius dgn dye..ape yg sye ptut buat??dye still cyg sye ke??sbb ego dy ke menidakkan hubungan kami??serius..sye rindu dye...

    ReplyDelete
  90. Salam akak...sye nak bercerita...sye couple ngn ex sye lbih kurang 3 tahun....pelbagai pahit manis suka duka sye ngn dye...mkin lama makin perangai dye berubah...setelah msuk universiti...perangai dye makin lain...makin menjauhi sye ....last2 skli kami ptus....sye pernah ckp nk getback balik tapi dye tolak...ckp xnk couple then sye lame dh xcontact...just contact tnye kaba je tu je..blh dikatakn sye dh kurang skit igt kat dye...n then...suatu hari dye contact sye...slalu wasap sye...time tu dye cuti midsem...sye cuti deepavali..dye ajak sye kluar..so..sbb rase cyg yg ade dalam diri...sye xckp byk n fkir byk..just kluar...mcm biase kmi kluar...and then lepas jumpe je..terbitlah rasa rindu..lau blh hari2 sye nk wasap dye...sye wasap dye...lpastu dye jdi cam endah xendah pulak...sye tnye dye ...still cyg sye ke...dye diam...xcyg sye ke...ttap diam..sye ckp demi Allah xcyg sye...dye trus diam n then dye ckp tipu la xcyg sye lagi 3 tahun cple....n then beberapa bulan kemudian...sye pgi kat tmpt dye drpd perak ke kuala terengganu....sye ckp kat dye...free x...lau free nk ajak kuar..dye ckp ok..kluar sbgai kawan..sye pun..ok la..kluar sbgai kwn...lpastu kami kuar..yg pliknya...knpe dye nk check fon sye??dgn spe sye chat...nk bergmbar ngn sye...sye tgh main fon dye rampas(sdh biasa masa cple dulu)..ade ke kwan check mcg kawan laki??yg dye check semua chat ngn member pompuan sye...n then..lpas sye balik perak je...trus brubah...sye call xnk angkat...mcg xrply..sye pom confius dgn dye..ape yg sye ptut buat??dye still cyg sye ke??sbb ego dy ke menidakkan hubungan kami??serius..sye rindu dye...

    ReplyDelete
  91. Saya nak bertanya sikit perempuan bila dia ckp hatinye dah kosong tapi dia masih lagi ambil berat pasal kita tu tndenye ap ye ..!?bantuan sy confuse .

    ReplyDelete
  92. Salam sis apakah petanda yg di mksdkn hati dah kosong tapi masih lagi amik berat !! Bantuan sis .urgent confuse .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masih suka.
      Statement "hati dah kosong" mungkin hanya sekadar utk menyuarakan kemarahan.


      Peringatan sesama Islam.

      "HALALKAN HUBUNGAN DENGAN PERNIKAHAN".



      Delete
  93. Gf aku sering stalk ex nya , masih simpan gmbr , pemberian , dan chatnya masih simpan . gf aku juga log in fb guna akaun ex nya . terasa aku ni dipermainkan😌

    ReplyDelete
  94. salam miss mirror , saya dgn psngn sy nk dekat 6 tahun da ... sejak akhir2 ni sy abaikan kan dia kurang call klau call pn mcm xda bnda nk ckp .. , msg pn sma jg .. cra sy mbuatkan dia bosan ... dia bgthu seolah2 dia hidup single ... dan dia da tawar hati rasa sayang da xda ... apa perlu sy buat ?? sy da merayu da mngakui kslpn sy ... sy xnk khlngn dia sbb bnyk rintangan da kmi lalui sma2 sejak dia bljar lg ... mohon bg pndngn sis , jujur sy xnk khlngn dia sy da akui ksmua kslpn sy ... mggu dpn sy akn dtg johor untk bjmpa ngn dia .. bg sdkit tips untuk sy dpt tawan lg hati wanita yf da tawar ni .. tlg sis ..

    ReplyDelete
  95. salam sis , sy dan psngn sy nk dkat 6 tahun da bsma , smua bermula dari kesilapan sy yg abaikan dia ,xda msa untuk contact dia slalu , msg dia slalu .. kdg2 xda bnda nk ckp itu smua kslpn sy .. shngga dia tawar hati dan da cakap da xsyg kt sy ... betul ke smudah itu prmpuan blh mlpakan kngn 6 tahun ssh pyah bsma .. sy da mngkui kslpn sy dan takkan ulangi dn bljar untk hargai dia .. dia maafkn sy tp xdpt nk ada rsa syg kt sy da .. apa prlu sy buat sis ?? sy sgt2 buntuh ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Klik sini... sis dah reply persoalan awak.

      http://sam-puansyurga.blogspot.com.au/2017/04/masalah-remaja-buntu-awek-dah-tawar-hati.html

      Delete
  96. salam kak miss mirror,

    saya ingin bertanya dan mintak pendapat.saya baru mengenali ofis mate saya sejak sebulan yang lalu.
    saya tau dia sedang berkawan dengan someone dan mengenali orang tu masuk 7 bulan.Tapi masih takda official.
    couple pon tak apa pon tak.

    Sebulan yang lepas saya mengaku banyak habiskan masa bersamanya selepas kerja.dan 2-3 minggu ni saya
    memang push dia untuk tinggalkan orang yang dia kenal tu.sebabnya saya betul-betul nak ada ikatan dengan dia.
    Dia cume menjawab masih awal sebulan ni.Tak boleh couple lagi.dia cakap dia sayangkan dua-dua.

    Ada 2-3 kali saya cakap yang kalau dia tak putus ngan budak tu ..tinggalkan saya..

    minggu lepas saya marah sangat sebab dia tak angkat call dan saya cakap saya akan lupakan dia.

    dia kata "ok fine belah la". i dah malas dengan u nak kena ikut cakap you.you tak habis-habis mintak blah.

    pastu beberapa hari saya cuba pujuk dia.Dia kata dia dah official dengan budak tu.dan budak tu suruh block call dan msg saya.

    Dia kata dia sayangkan saya sebab memang layanan saya lebih bagus dan sangat baik dan gentleman sume

    Saya dah macam-macam cara dah buat dia takmau kan saya.dia kata dia takkan tinggalkan budak tu.

    Saya sangat sayangkan dia.Dah la hari-hari jumpa kat office.apa kah patut saya buat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam Dik..

      Jawapan Kak Mirror mungkin agak kejam..
      tapi untuk jangka panjang ianya elok.. inshaallah.

      Mengalah. Apa kata adik mengalah je. Mengalah demi mengelakkan diri dari merampas hak org (because the another guy dah lebih awal mengenalinya). Mana tahu.. nt Allah turunkan org yg lebih baik sebab kita telah memudahkan urusan org lain.

      Mungkin skg ianya kusut (sementelah pula 1 office).. tp sekiranya diteruskan pun, takut nanti adik asyik dihantui oleh rasa cemburu. Bukan mudah mengkahwini seseorang yg cintanya pernah terbahagi dua. Ia perlukan waktu yg bukan sehari dua utk dia lupakan 100%.. mungkin ambik masa berbelas tahun...melainkan kalau lelaki tu memang dia dah benci.

      Well.. apa2 pun solat isytiharah adalah jln terbaik. Kak Mirror hanya mampu bg pendapat.

      Delete
  97. salam kak, saya ada nk mntak pendapat akak sikit. saya bercinta baru 2 tahun. boleh dikatakan byk jugak kenangan bersama. tp saya sering buat masalah dalam hubungan kami. si dia pun dah banyak kali sabar dgn perangai saya. sampai ada satu hari, kitaorg gaduh. dia ckp dia dah penat dgn perangai saya. dia dah tawar hati lalu pergi tinggalkan saya. dia block saya dekat semua media sosial. saya tak dpt berhubung dgn dia. tapi account twitter & ig saya dia masih simpan. (dia pernah mntak pswd waktu kitorg cpld dulu) dia selalu stalk twitter saya. saya sayangkan dia, saya sayang hubungan kami. saya dah buat mcm mcm untuk ambil hati dia balik. saya dah buat surprise dan sebagainya. tp dia tetap dgn keputusan dia. dia kata dah tawar hati dgn saya, tp dalam masa yg sama dia still stalk acc saya. saya tktahu sama ada dia mmg betul2 tawar hati ataupun sbb dia ego? hmm. saya buntu. dah sebulan kami mcm ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam Nisa..
      Payah utk meneka, hanya yg empunya diri je tahu misi sebenar beliau. Mungkin boleh dirisik2 dari org2 yg beliau rapat.

      Bulan puasa ni doa makbul, nt time nak berbuka berdoalah pd Allah andainya si polan adalah imam terbaik, minta dilembutkan hatinya. Sekiranya bukan.. minta Allah tutupkan hati Nisa utknya dan mampu move on dgn fikiran terbuka.

      Delete